נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן צפוי להגיע לביקורו הראשון בישראל בין 13 ל-15 ביולי. כך עולה הערב (ראשון) מהמגעים האחרונים בין האמריקנים לישראלים.
ביידן צפוי להגיע לישראל בשעות הלילה של 13 ביולי או למחרת בבוקר - ובנמל התעופה בן גוריון תחכה לו קבלת פנים ממלכתית של צמרת המדינה. הנשיא האמריקני צפוי להיפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא המדינה יצחק הרצוג ולמסור הצהרות בתום הפגישות. כמו כן ביידן יבקר ב"יד ושם" בירושלים. את יומו השני של הביקור יקדיש ביידן לרשות הפלסטינית, שם ייפגש עם אבו מאזן בבית לחם ויפקוד את כנסיית המולד בעיר.
1 צפייה בגלריה
בנט, ביידן וסלמן
בנט, ביידן וסלמן
בנט, ביידן וסלמן
(צילום: AP, AFP, אלכס קולומויסקי)
עדיין לא ברור אם ביידן יגיע לישראל אחרי או לפני ביקורו ההיסטורי בסעודיה, אך בוושינגטון רוצים לראות צעדים ראשונים של נרמול יחסים מצד הסעודים כלפי ישראל, כדי שכתוצאה מהביקור יוכרז הסכם תעופה שיאפשר למטוסי נוסעים ישראליים לחלוף מעל הממלכה בדרכם למזרח ולא רק למדינות החתומות על הסכמי אברהם. גם בישראל מצפים לצעדים ראשוניים של התקרבות.
נושא נוסף שעומד על הפרק הוא ביצוע טיסות מיוחדות לערבים הישראלים העולים למכה, בקו ישיר מישראל לסעודיה, או עם עצירת ביניים בירדן.
ביקורו של ביידן בישראל תוכנן להתקיים בסוף החודש הנוכחי, אולם הוא נדחה לחודש יולי, לטובת תכנון ביקור רחב יותר של נשיא ארה"ב במזרח התיכון. מלבד זאת, בבית הלבן חששו שהממשלה תיפול בסמוך לביקור של ביידן, מה שיצייר את הנשיא כמי שמתערב בפוליטיקה הישראלית ומנסה להשפיע עליה.
בשבוע שעבר הודיע ממשל ביידן על מחווה סמלית לפלסטינים בדמות הקמתו מחדש של "המשרד לעניינים פלסטיניים" והפסקת הכפפתו לשגריר ארה"ב בישראל. מעתה המשרד ידווח ישירות לאגף המזרח התיכון במזכירות המדינה בוושינגטון. בהחלטה ביידן העביר מסר משמעותי לפלסטינים שהיחסים איתם בעצם לא כפופים ליחסי ארה"ב וישראל. בכיר ישראלי הבהיר בפני ynet כי החלטת הממשל בוושינגטון הייתה מתואמת עם ירושלים. "העניין הזה לגמרי מקובל עלינו. המהלך הזה תואם איתנו ואין עם זה בעיה", מסר.
ההחלטה האמריקנית הייתה צעד סמלי לקראת ביקור ביידן באזור, שנועד לאותת לפלסטינים שממשלו זנח את התוכנית לפתוח מחדש הקונסוליה האמריקנית בירושלים, אך הוא כן מעוניין לחזק הקשרים איתם.