הגבר (60) שהצית את עצמו אתמול (ראשון) בכניסה לבניין העירייה באשדוד מוכר לרשויות הרווחה בעיר במשך שנים. נסיבות המעשה עדיין נבדקות, אולם ההערכות הן שנבעו מייאוש ותסכול שחווה לאור התנהלות העירייה ומשרד השיכון סביב מצוקת הדיור איתה התמודד.
ל-ynet נודע כי האיש הוכר בעבר כדר רחוב ואף נכנס לרשימת ההמתנה לקבלת דירה בדיור הציבורי בעיר, אולם לאחר תקופת המתנה זכאותו בוטלה והוא הוסר מרשימת הממתינים. הוא קיבל זכאות לסיוע בשכר דירה בסך כ-2,000 שקלים בחודש, אך התקשה למצוא דירה בתנאים הללו. ככל הנראה הצית את עצמו לאחר שהתייאש מהתשובות והמענים שניתנו לו.
3 צפייה בגלריה
הזירה באשדוד
הזירה באשדוד
"הסיוע לא רלוונטי למחירי השוק". הכניסה לבניין העירייה באשדוד, הבוקר
( צילום: איחוד הצלה)
עדי ראייה סיפרו שקודם להצתה יצא הגבר מבניין העירייה אחרי ויכוח סוער במחלקת הרווחה. הוא פונה במצב קשה לבית החולים אסותא בעיר ומשם הועבר ליחידה לטיפול נמרץ בכוויות בבית החולים שיבא בתל השומר, מורדם ומונשם וסובל מכוויות קשות.
דני גיגי, מנכ"ל "פורום הדיור הציבורי", אמר כי "הסיוע בשכר דירה שנותן משרד השיכון לעשרות אלפי משפחות לא רלוונטי למחירי השוק וגם לא לוקח בחשבון את העובדה שאין לאנשים שנזקקים לסיוע ערבונות ויכולת להתמודד מול הדרישות של בעלי הדירות. ברור גם שבעלי דירות פרטיים בכלל לא רוצים להשכיר את הדירות לאנשים שנזקקים לסיוע ולכן אותם מקבלי סיוע והופכים 'לשבויים' של בעלי דירות שבמקרים רבים אינם רחמניים כלפיהם".
לדבריו, "אין תחליף לדיור ציבורי אבל למרבה הצער הממשלה שאמורה היית להביא שינוי מתעלמת מהדיור הציבורי ועד היום מסרבת לייצר תוכנית אסטרטגית להתמודדות עם התורים המתארכים והמצוקה של חסרי הדירה".
לטענתו של גיגי, משרד השיכון מבטל זכאות לדיור ציבורי בגלל סיבות לא רלוונטיות. "מספיק שאדם יצא לעבוד ויכניס עוד כמה מאות בחודש או יקבל סיוע קטן ממשפחתו כדי לאבד את הזכות לקורת גג יציבה והוגנת. למרבה הצער גם הפתרונות החלופיים שמציע משרד השיכון לחסרי דירה הם לא יעילים ובעצם אינם מאפשרים חיים בכבוד", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
הזירה באשדוד
הזירה באשדוד
הזירה באשדוד
( צילום: איחוד הצלה)
3 צפייה בגלריה
הזירה באשדוד
הזירה באשדוד
( צילום: איחוד הצלה)
משרד השיכון מסר בתגובה: "המשרד מכיר ומלווה את הפונה כבר משנת 2012 והוא קיבל סיוע בשכר דירה למשך שנים רבות, עד לפברואר 2021. על אף הזכאות בסיוע בשכר דירה שקיבל, בינואר 2020 אף אושרה בקשתו לקבלת דיור בבית גיל זהב.
"לאחר קבלת הזכאות, נציגי המשרד ניסו מספר פעמים לאתרו במטרה להציע לו יחידת דיור שהתפנתה בבאר שבע, אך לצערנו ניסיונות אלו לא צלחו והוא לא יצר קשר לממש זכאותו זו. בשבוע שעבר הגיע הפונה לאחר תקופה ארוכה אל חברת ההרשמה לסיוע בדיור, שם הוסבר לו שזכאותו לקבלת סיוע מוגדל בשכר דירה עדיין בתוקף (עד 2,000 שקלים) וכל שעליו לעשות לממש את הסיוע, הוא להציג חוזה שכר דירה עדכני.
"בכל התקופה הנ"ל הפונה קיבל אישורי זכאות לבקשותיו כולל יחידת דיור בבית גיל הזהב, ללא דין ודברים בינו ובין נציגי חברת ההרשמה. אנו המומים וכואבים את האירוע הטרגי ומקווים שבקרוב ייצא מבית החולים".
עיריית אשדוד מסרה בתגובה: "מדובר בתושב שמפאת צנעת הפרט לא נוכל להרחיב בעניינו, אולם נציין שעד לפני שש שנים היה מוכר ומטופל בשירותי הרווחה באשדוד, ולצערנו סירב להמשיך בטיפול בזמנו. לאחרונה פנה לגורמים בעירייה בנושא דיור, שליוו אותו למיצוי זכויותיו בנושא זה.
"התושב הגיע אתמול לבניין העירייה והופנה בליווי נציגת המחלקה המקצועית לקבלת סיוע, ותואמה לו פגישה מיידית עם מנהלת יחידת האכלוס הממוקמת בבניין אחר להמשך טיפול בבקשתו. בדרכו לשם, בכניסה לבניין העירייה, הצית את עצמו. אנו ממשיכים לתחקר את כלל פרטי האירוע להפקת לקחים, ועומדים בקשר עם המשפחה ומעמידים לרשותם כל סיוע נדרש".
פורסם לראשונה: 23:06, 01.05.22