"הוא החליט על דעת עצמו לצאת לדרום, להגן על תושבי המדינה ולעזור לחיילים ולאנשי הביטחון". כך סיפרה רחל רזילוב, אמו של יחזקאל "חזי" רזילוב בן ה-30, שנהרג בעוטף עזה באוקטובר האחרון. בריאיון ל-ynet היא אומרת שהיא כלל לא בטוחה שבנה קבור היכן שנטמן, וכי גם היום - כמעט חצי שנה אחרי מותו - איש לא הסביר כיצד נהרג.
2 צפייה בגלריה
רחל וחזי רזילוב
רחל וחזי רזילוב
"עשה צו 8 מהלב, מהאהבה למדינה". יחזקאל רזילוב ז"ל
רזילוב סיפרה בריאיון ל-ynet כי ב-6 באוקטובר "היינו יחד בארוחת שישי. בשבת הוא ישן שם ובבוקר הוא קם, אמר שיש לו סידורים כי הוא מאבטח במקצועו - ונסע לפני שהתחילו האזעקות. אחרי שהתחילו האזעקות יצרנו איתו קשר, הוא אמר 'אני לא שומע כלום, אני לא יודע שיש אזעקות'. אחר כך ידענו שהוא כן נחשף לתקשורת ולחדשות, וב-7 באוקטובר ניסה לחבור לכוחות הביטחון על דעת עצמו ולקבל צו 8, למרות שהוא לא מחויב. הוא היה משוחרר ממילואים, וצו 8 כמובן לא קיבל. הוא הלך על דעת עצמו".
לדברי רזילוב, ב-9 באוקטובר "יחזקאל התעורר בבוקר ושאל אותנו: 'חיילים נלחמים, מה איתנו? איך נעזור למדינה, לתושבי הדרום?'. הוא ישב במשך תקופה, קיבל SMS ורץ, אמר 'אני הולך'". משם, לפי רזילוב, יחזקאל נסע לעוטף. "הוא אמר שהוא צריך ללכת להתקלח כי הוא בא אלינו בלי בגדים נקיים, מצא תירוץ. ראיתי שבאמת אין לו בגדים ושחררתי אותו. הוא רץ, נסע לביתו. לפני שהלך שאלתי 'לאן אתה הולך בלי חיבוק ונשיקה לאמא?'. אלו היו החיבוק והנשיקה האחרונים שלנו".
בהמשך סיפרה רזילוב על השיחה האחרונה שערכה עם בנה: "ב-10 באוקטובר דיברתי איתו שלוש פעמים. ב-20:52 הייתה השיחה האחרונה שלי איתו, התקשרתי אליו לשאול איפה הוא. הוא אמר 'אמא, אני עכשיו יושב עם אנשים, אני לא יכול לדבר'. ביקשתי ממנו שיחזור אלי, אבל הוא לא חזר. הוא תמיד עונה לטלפון, בחצות התקשרתי וכבר לא היה מענה".
ב-13 באוקטובר דפקו נציגים של הצבא על דלתה של רזילוב. אך עוד קודם לכן החלה המשפחה בחיפושים אחר יחזקאל. "פתחנו תלונה במשטרה כי הוא לא ענה לטלפון, אין מצב כזה שהוא לא עונה. אחותו, החתן שלו, החברים, המשפחה - כולם החלו בחיפושים. התקשרנו לכל החברים ואף אחד לא ידע איפה הוא. התחננתי למשטרה שתעשה איכון לטלפון שלו, אבל זה לא קרה. ב-13 באוקטובר הגענו שוב למשטרה ואמרתי שאני רוצה לדעת איפה הבן שלי. הם פתחו את המחשב וראו שהכל עבר לידיים של הצבא, אמרו 'אל תדאגי, הוא בידיים טובות. הצבא יטפל בזה יותר טוב מאיתנו'. התחלתי לחשוד".
ואז הגיעו הקצינים ודפקו בדלת. "לא רצינו לתת להם להיכנס, כי מה הסיבה? הבן שלי לא צריך היה להיות שם, לא גייסו אותו. אמרתי לכולם שידאגו לילדים שלהם, אבל בנוגע לילד שלי הייתי רגועה כי הוא לא צריך היה ללכת למלחמה. אבל הוא עשה צו 8 מהלב שלו, מהאהבה לארץ הזאת. הקצינים אמרו לי שחזי נהרג בקרב, שהוא גיבור ישראל. הם אמרו לי שהמצב כל כך קשה ושבינתיים אין להם פרטים. שאלתי אותם אם אפשר לעשות קבורה צבאית, בסוף החליטו לקבור אותו ברמת הגולן בקצרין, איפה שהוא גדל. הוא נקבר כנפגע פעולות איבה".
את בעצם אומרת שאם חזי באמת גיבור, אתם רוצים שיוכר כחלל צה"ל ולא רק כנפגע פעולות איבה. "אני רוצה שיכירו בו אם הוא עשה מעשה גבורה. הוצאתי פירוט של שיחות הטלפון שלו, והיו שיחות ב-10 באוקטובר. מנהל העבודה שלו אמר שחזי אמר לו בפירוש בימים הראשונים שהוא רוצה ללכת להתנדב, לעזור לכוחות הביטחון, להגן על תושבי הדרום. לא ארגנתי לו מצבה, גם לא נתנו לי לזהות את הגופה. אני עדיין בספק - יכול להיות שלא הבן שלי שוכב שם. אחר כך ראיתי בדוח שיד שמאל שלו עדיין נמצאת איפשהו. אני עוד נמצאת במלחמה עם עצמי ומחפשת תשובות, אף אחד לא נותן לי תשובות".
2 צפייה בגלריה
רחל וחזי רזילוב
רחל וחזי רזילוב
"לא רגועה, אף אחד לא נותן לי תשובות". רחל רזילוב
כלומר, יש חשש שגופתו לא נטמנה במלואה? "כן, אני לא רגועה שבאמת הבן שלי קבור שם. כשראיתי שאין לי מענה נסעתי לכנסת. אמרו לנו גם שלא מצאו את תעודת הזהות שלו, ועוד דברים. אחרי השבעה לא הפסקתי להתקשר לאותו איש שחיברו אלינו מלהב 433 כדי לבדוק מה קורה, כי אמרו שיתנו לנו תשובות. הוא אמר 'תגידי תודה על זה שיש גופה'. באמת אני אומרת תודה, אני לא כועסת, כי יש משפחות שלא קיבלו ויכול להיות שלעולם לא נקבל תשובות".
אז איפה מצאו את תעודת הזהות שלו? "אמרו שהיא הייתה באוטו של חייל, קצין. אני לא יודעת. אני לא כועסת - לא על צה"ל, לא על להב. אני רוצה שיעזרו לנו ואני גם פונה לגנרלים, לראש אכ"א - אם הילד שלי חבר לצבא אני רוצה עובדה מוגמרת בנוגע לזה. אתמול חבר שלו, שכנראה חשש להגיד לנו את זה בלוויה, אמר שחזי התקשר אליו ב-10 באוקטובר ואמר לו 'בוא נלך ונחבור לחיילים, נעזור לתושבי הדרום'".
רזילוב הסבירה ל-ynet כי קיבלה את דוח הקבורה של בנה אחרי ארבעה חודשים וחצי. לפי הדוח, ב-18 באוקטובר מצאו את ידו, ובדיקת טביעת אצבע נעשתה ב-24 באוקטובר - אך לפי רזילוב הרשויות לא עדכנו אותה כי ידו של בנה הייתה חסרה. עם זאת, קציני צה"ל אמרו לה כי מצב הגופה אינו טוב. רזילוב הוסיפה כי "לא נתנו לי עוד דוח ולא דיברו איתי מהצבא, רק אחרי שמצאו את גופתו במעבר ארז".
ynet פנה למשרד הביטחון, לדובר צה"ל ולמשטרה כדי לקבל מידע על נסיבות מותו של יחזקאל רזילוב ודרישת אמו להכיר בו כחלל צה"ל, ועל דבריה של רזילוב כי קצינים מהצבא בישרו לה שבנה נהרג בקרב כגיבור. משרד הביטחון ביקש לפנות לצה"ל לקבלת תגובה, אך בצה"ל אמרו כי "נציגי צה"ל סייעו למשטרת ישראל בהודעה בדבר נפילתם של מי שאינם חללי צה"ל, תהליך הטיפול בנושא מבוצע על ידי המשטרה". מנגד, המשטרה מסרה כי לקבלת מענה "יש לפנות לדובר צה"ל".