מפקד פיקוד המרכז האמריקני, גנרל קנת מקנזי, אמר הערב (שלישי) בשימוע בפני ועדת הכוחות המזוינים של הסנאט בארה"ב כי איראן מחזיקה יותר מ-3,000 טילים בליסטיים מסוגים שונים, והוסיף כי חלקם יכולים להגיע לתל אביב.
מקנזי, שמסיים את תפקידו בימים אלה, ציין כי הטילים האיראניים עדיין לא יכולים להגיע לאירופה, אולם ציין כי בחמש עד שבע השנים האחרונות איראן השקיעה משאבים רבים בתוכנית הטילים שלה כדי להגדיל את טווח הטילים ולשפר את הדיוק שלהם. "ראינו את זה בהתקפה על הבסיס האמריקאי בעין אל אסד בעיראק בינואר 2020 (אחרי חיסול סולימאני – א"א), אז הטילים האיראנים פגעו בדיוק של כמה עשרות מטרים", הוא אמר.
עוד אמר מקנזי כי איראן ממשיכה להיות האיום הגדול ביותר על האינטרסים האמריקאים ועל ביטחון המזרח התיכון. "היכולת הבליסטית האיראנית מהווה איום קיומי לביטחון של כל מדינה באזור, כולל שותפינו הקרובים", הוא אמר.
4 צפייה בגלריה
גנרל פרנק מקנזי
גנרל פרנק מקנזי
גנרל קנת' מקנזי. הטילים האיראניים עדיין לא מגיעים לאירופה
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
המבנה שהופצץ בארביל, עיראק
המבנה שהופצץ בארביל, עיראק
המבנה שהפציצה איראן בארביל, עיראק. יותר תקיפות נגד סעודיה והאמירויות באמצעות החות'ים
(צילום: רויטרס)
הגנרל האמריקני הדגיש בפני חברי הסנאט שאיראן הגבירה לאחרונה את תקיפותיה נגד סעודיה ואיחוד האמירויות באמצעות המורדים החות'ים בתימן, וגם שיבח את כניסתה של ישראל לתחום האחריות של פיקוד המרכז האמריקני.
לגבי הסכם הגרעין עם איראן אמר מקנזי שמדיניות ארה"ב היא שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. הוא ציין כי החזרה להסכם היא אולי לא צעד מושלם, אך הוא חשוב כדי להגיע ליעד. "ברמה הצבאית הדאגה שלי שלא תהיה לאיראן יכולת גרעינית, אבל הגידול במספר וביעילות כוח הטילים הבליסטיים והכטב"מים ההתקפיים שלהם, מדאיגים אותנו מאוד", הוא הוסיף. "המטרה שלי הייתה להרתיע את איראן ממתקפות רחבות והיו הצלחות, אבל זה לא היה מושלם. איראן מורתעת מתקיפות ישירות נגדנו, אבל אני לא יודע לגבי העתיד".

"מוות לציונים" מתחת לטילים

במקביל, חשפו היום משמרות המהפכה של איראן בטקס שנערך בטהרן כי ארגון הלחימה הימי של משמרות המהפכה הצטייד לראשונה ב"צוללות חכמות". צוללות אלו מסמנות תחילת עידן חדש באיראן של יכולות צבאיות קטלניות.
4 צפייה בגלריה
הטילים שחשפו משמרות המהפכה האירניות
הטילים שחשפו משמרות המהפכה האירניות
הטילים שחשפו משמרות המהפכה: "מוות לציונים" בפרסית
(צילום: סוכנות הידיעות האיראנית מהר )
סוכנות הידיעות האיראנית "מהר" פרסמה את הדיווח וצירפה אליו תמונה שבה נראים עשרות טילים שמתחתם נכתב בפרסית: "מוות לציונים", כדי להבהיר מהי כתובתם של טילים אלה. עוד נכתב בדיווח כי לצוללות החכמות יש יכולת תמרון גבוהה, הגברת מהירות עד 95 קשר, יכולת נשיאה וירי של טילים ורקטות שונים.
על-פי דיווח סוכנות הידיעות האיראנית, הציוד החדש אמור לחזק את יכולת ההרתעה של איראן להתמודד עם איומים תת-ימיים, וכי הדבר יסמן פרק חדש בכוח הצבאי של משמרות המהפכה במשימותיה הימיות.

"סנקציות על רוסיה? לא יהיה קשר להסכם הגרעין"

בצל דבריו של הגנרל מקנזי, אמר היום בכיר אמריקני כי ארה"ב ממשיכה לנהל מו"מ עם רוסיה בנוגע לחזרה להסכם הגרעין מ-2015. הבכיר אמר כי מוסקבה יכולה להבין כעת שהסנקציות שהוטלו עליה בעקבות הפלישה לאוקראינה לא ישפיעו על יישום ההסכם.
4 צפייה בגלריה
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
השיחות בווינה. אין קשר לסנקציות על הפלישה
(צילום: רויטרס)
"וושינגטון לא תטיל סנקציות על ההשתתפות הרוסית בפרויקטים שהם חלק מהסכם הגרעין", אמר הבכיר. ברוסיה, דחה שר החוץ סרגיי לברוב את הטענות לפיהן מוסקבה מציבה מכשולים לחזרה להסכם הגרעין. בשיחה עם שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן, ציין לברוב כי רוסיה קיבלה מארה"ב ביטחונות לכך שהסנקציות נגד מוסקבה לא יפגעו בשיתוף הפעולה בכל הקשור להסכם.
"מעבר לכך, איננו יכולים לספק ביטחונות נוספים לרוסיה", אמר הבכיר האמריקני בעקבות דברי לברוב. "אולי עכשיו ברור למוסקבה שהסנקציות שהטלנו לא ישפיעו על יישום ההסכם".