יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) אמר היום (ד') כי "החרדים היו חסרים מאוד בממשלה הנוכחית. רק בני גנץ מסוגל להביא אותם לממשלה עתידית". בריאיון לאולפן ynet הוא התייחס גם לשיחות שמקיים הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט עם כמה מהמפלגות, ואמר כי "אנחנו מאוד מאוד רוצים את איזנקוט. כחול לבן זה הבית הטבעי שלו, גם שמרנו לו מראש שלושה מקומות".
ביטון הוסיף כי "הרמטכ"ל לשעבר הוא בעל ערך מוסף ומוסיף ערך לכחול לבן. הוא קרוב ושותף של שר הביטחון שנים רבות ובמובן הזה אנחנו מעריכים ואנחנו מאמינים וזה גם ניכר מכל בדיקה שכחול לבן גדלה ומתעצמת ביחד איתו ולכן אין שום אגו וזזים קצת הצידה כדי לייצר קבוצה גדולה עם שדרה מרכזית, עם כנף ימין וכנף שמאל מתונה ומביאים אלטרנטיבה כמי שיכולים גם להביא את החרדים אחרי הבחירות הללו, כי זה המבחן הגדול – איך מצרפים את החרדים לקבוצה שכבר כיום קיימת, כי הפוליטיקה בישראל נפתחת".
2 צפייה בגלריה
מיכאל ביטון באולפן ynet
מיכאל ביטון באולפן ynet
"בלוק החרדים-ליכוד נפתח ביחס לארבע מערכות הבחירות הקודמות". ביטון
(צילום: הדר יואביאן)
הבעיה שלכם זה להמיס את הדבק שמחבר את החרדים לנתניהו ולליכוד. "אני חושב שזה יתפרק. אם תהיה קשוב היטב לאמירות של רבים במפלגות החרדיות, גם בגלוי וגם בנסתר, הם באים ואומרים, 'הבלוק של נתניהו-חרדים פגע בנו באופן ישיר, פגע במדינה, פגע ביציבות. תקציב למדינה ומעורבות שלנו בממשלה היא חשובה לנו', וכבר האמירות הן חד משמעיות שהם פתוחים. יהיה קשה מאוד להקים ממשלה אלטרנטיבית, אבל היחיד שיכול זה בני גנץ".
אריה דרעי אומר "רק נתניהו". הוא גם מבקר בחריפות את מי שמשתעשעים עם רעיונות אחרים. "העובדה שדרעי מבקר מישהו אחר מעיד על היפתחות של האפשרות ושזה באוויר וקיים. טבעי שש"ס תיצמד לליכוד, יש זיקה בין המצביעים. דרעי ידע להיות עם מפלגת העבודה בממשלות בנסיבות מיוחדות, ולכן, קשה מאוד להגיד עכשיו איך תיבנה הממשלה העתידית. אבל האם הבלוק החרדים-ליכוד נפתח ביחס לארבע מערכות הבחירות הקודמות, התשובה היא חד-משמעית 'כן'. כמה שזה פתוח וכמה שזה מאפשר שותפות רחבה, זה עוד אתגר. אבל הנתון הזה הוא הכי משמעותי לבחירות הקרובות".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לפיד. "יפעל באחריות"
(צילום: רויטרס)
על מה הבחירות האלה, על יוקר המחיה, על היציבות השלטונית? "הישראלים והאזרחים בישראל מצביעים על הביטחון הכללי שלהם, שגנץ עושה את העבודה. על הביטחון האישי ועל ההירתמות שלנו – גם כצה"ל וגם כמשרד וגם בקורונה ובדברים אחרים – וכן, יוקר המחיה".
נכשלתם, לא הצלחתם להוריד את יוקר המחיה. "היחיד שפעל ביוקר המחיה – לפני שזה בכותרות בחודש האחרון – זה אני בוועדת הכלכלה. עם תוצאות, לא רק חקיקה. הבאנו ארבעה מיליארד שקל למאבק ביוקר המחיה, הכפלנו את המענקים למקבלי שכר נמוך ושינינו את החוק שיקבלו את זה מיידית. הבאנו את הסיוע באומיקרון, כל זה ועדת הכלכלה עשתה".
אמרת שהרפורמה בתחבורה הציבורית מנותקת. השתכנעת מהשיחות עם מיכאלי? "שרת התחבורה הפקירה את העניים ואת הפריפריה. היא לקחה מכיסם 300 מיליון שקל לתקציבי משרד התחבורה. היא טעתה בבחירת הרפורמה והתבצרה בקיומה. יש אלפי התלונות עכשיו של עניים. קיבלתי תלונה של מרכז נכים, של ח"כ מיכל וולדיגר, שהחופשי-חודשי שלהם היה 35 שקלים ועכשיו הוא 225 שקלים. נסיעות של חופשי-יומי שהיו 40 שקלים הופכים ל-70 שקל. נסיעה מנתיבות ברכבת לשדרות, 10 דקות, התייקרה ב-270%. הנתונים האלה כואבים. אני מקווה שבג"ץ יורה על תיקונים ברפורמה או הקפאתה. הפגיעה בחלשים ובעניים היא אכזרית".
אתם מצפים מלפיד לוותר לכם בעתיד על הניסיון להרכיב ממשלה כמו שהוא עשה עם בנט? "רה"מ לפיד פעל באחריות ובתבונה גם בפעם הקודמת, וכשהוא יבין ש(גנץ) היחיד שיכול לחבר את החרדים, לפחות בשלב ראשון, לממשלה רחבה שאין בה קיצוניים, כשיש לה כנף שמאל וכנף ימין מתונה, הוא יבין את ההיגיון הזה, הוא יפעל באחריות, כי בכל הצוותים האלה הוא פעל באחריות".