איראן הודיעה היום (ד') על עונשי מוות נוספים שנגזרו על מפגינים שלקחו חלק בגל המחאה שסוחף בשבועות האחרונים את המדינה. גם ביממה האחרונה נמשכו ההפגנות נגד המשטר, ולפי הדיווחים לפחות שישה בני אדם נהרגו - שלושה מפגינים, ושלושה אנשי כוחות הביטחון.
היום מלאו חודשיים למותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני, שמתה אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן בגלל ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה. במחאה על מותה קוראים ההמונים להפלת המשטר ודורשים חירות וזכויות לנשים. מדובר באחד האתגרים המשמעותיים שאיתם התמודד המשטר מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979. בחודשיים האחרונים הוא מנסה לדכא את המחאה, שהתפשטה לכל מחוזות המדינה, והגיש כתבי אישום נגד יותר מ-2,000 מפגינים.

9 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
אמיני והמהומות בטהרן
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
סטודנטים מפגינים באוניברסיטה בטהרן איראן
סטודנטים מפגינים באוניברסיטה בטהרן איראן
סטודנטים מפגינים באוניברסיטה בטהרן
(צילום: רויטרס)
ראשי המחאה באיראן קראו למפגינים לציין השבוע שלוש שנים למחאה גדולה קודמת, שהחלה ב-15 בנובמבר 2019 - אז יצאו לרחובות המונים למחות על העלייה במחירי הדלק. המשטר האיראני דיכא את המחאה ההיא באלימות ומאות מפגינים נהרגו. בניסיון לשמור על מומנטום ראשי "מחאת החיג'אב" קראו השבוע למפגינים לפתוח בשביתות ולמחות למענם של המפגינים שנהרגו ב-2019.
"אנחנו נילחם! אנחנו נמות! אנחנו נחזיר את איראן לידינו!", צעקו עשרות צעירים שהציתו אתמול אש ברחוב בטהרן, ולפי דיווחים שרפו חיג'אב. סרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות הראו מפגינים בטהרן ובערים גדולות נוספות קוראים למות המנהיג העליון עלי חמינאי, וצועקים "מוות לדיקטטור".
לרשת עלו סרטונים מתחנת רכבת תחתית בטהרן, שבאחד מהם נראים מפגינים מציתים חיג'אב על הרציף וקוראים להפלת חמינאי. בסרטון נוסף שוטרים תועדו מכים נוסעים בקרון רכבת, ובסרטון שלישי נראים אנשים רצים על הרציף, לפי הדיווחים מכיוון שכוחות הביטחון פותחים באש לעברם.

9 צפייה בגלריה
נוסעים ב רכבת ה תחתית ב טהרן נמלטים מ כוחות ה ביטחון איראן
נוסעים ב רכבת ה תחתית ב טהרן נמלטים מ כוחות ה ביטחון איראן
נמלטים מכוחות הביטחון ברכבת התחתית של טהרן
ארגון זכויות אדם דיווח כי ביממה האחרונה נהרגו לפחות שלושה מפגינים מירי כוחות הביטחון. התקשורת הממלכתית דיווחה כי "מתפרעים" (כך היא מכנה את המפגינים) הרגו אתמול שני חברים במשמרות המהפכה ומתנדב בבסיג' - הכוח הצבאי למחצה שכפוף למשמרות המהפכה.
לפי ארגוני זכויות האדם Iran Human Rights לפחות 326 מפגינים, מתוכם 25 נשים ו-43 נערות ונערים, נהרגו במהלך ההפגנות ברחבי איראן בחודשיים האחרונים. בארגון טוענים כי מתחילת המחאה נעצרו לפחות 15,000 בני אדם - נתון שאיראן מכחישה.
9 צפייה בגלריה
הפגנה בטהרן, אירן
הפגנה בטהרן, אירן
מפגינים בטהרן. המחאה נמשכת, למרות ניסיונות הדיכוי
(צילום: AP)
השבוע הודיעה איראן לראשונה על עונשי מוות שנגזרו על מפגינים בגל המחאה הנוכחי. ביום א' דווח על עונש מוות ראשון, ואמש דווח על עונש מוות שני. היום מסרה מערכת המשפט שעוד שלושה נאשמים יוצאו להורג על מעשיהם. אחד מהם הורשע בדריסת שוטרים ובהריגת אחד מהם. השני הורשע בדקירת שוטר, והשלישי ניסה לחסום את התנועה ו"להפיץ טרור" - כך לפי מערכת המשפט של איראן.
ב-Iran Human Rights מעריכים כי עוד 15 מפגינים לפחות נאשמים בעבירות שהרשעה בהן תשלח אותם לעונש מוות. המפגינים שכבר נידונו למוות הורשעו ב"שחיתות על פני האדמה" ובכך שהם "אויבי אללה". עוד חמישה מפגינים נשפטו השבוע לעונשי מאסר של חמש עד עשר שנים.
9 צפייה בגלריה
קהל ב עיר סאקז עולה לקברה של מהסא אמיני איראן מחוז כורדיסטן
קהל ב עיר סאקז עולה לקברה של מהסא אמיני איראן מחוז כורדיסטן
המונים עולים לקברה של מהסא אמיני. גם שם נרשמו עימותים עם כוחות הביטחון
Iran Human Rights הדגיש כי ההליכים המשפטיים שנערכים לנאשמים אינם הוגנים. ראש הארגון ציין כי "למפגינים אין גישה לעורכי דין בשלב החקירה, והם נתונים לעינויים פיזיים ונפשיים כדי שימסרו הודאות שקריות – ועל פי אותן הודאות הן נשפטים בבתי המשפט המהפכניים. הקהילה הבינלאומית חייבת לשלוח אזהרה חריפה לרפובליקה האיסלאמית שלהוצאות להורג של מפגינים יהיו השלכות קשות. אנחנו חוששים מהוצאות המוניות להורג, אלא אם המחיר הפוליטי שלהן יהיה משמעותי".
בתוך כך, הערב הודיעה איראן על ארבעה הרוגים וחמישה פצועים ב"מתקפת טרור" במחוז חוזסטאן בדרום-מערב המדינה. הטלוויזיה הממלכתית דיווחה כי שני חמושים פתחו באש מרכב חולף בשוק של העיר עיזה. לפי סוכנות הידיעות ISNA במתקפה נהרגו אישה, ילד ושני מתנדבי בסיג'. בחוזסטאן חיים תושבים רבים מהמיעוט הערבי, שהצטרף גם הוא לגל המחאה שסוחף את איראן כבר חודשיים.
בחודש שעבר נהרגו 15 בני אדם בפיגוע של דאעש במקדש בעיר שיראז, ועוד עשרות נפצעו.
המשטר האיראני טוען כי מדינות במערב - בראשן ארה"ב וישראל - מתסיסות את השטח, מסיתות ותורמות למחאה. הרפובליקה האיסלאמית הודיעה היום על מעצרם של "סוכני מודיעין צרפתים" במהלך ההפגנות. שר הפנים, אחמד וחידי, אמר היום: "אנשים בני לאומים זרים נעצרו במהומות, חלקם שיחקו תפקיד גדול. היו גורמים מסוכנות המודיעין הצרפתית, והם יטופלו בהתאם לחוק".
9 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון פגישה עם נשיא איראן איברהים ראיסי בנניין האו"ם בניו יורק
נשיא צרפת עמנואל מקרון פגישה עם נשיא איראן איברהים ראיסי בנניין האו"ם בניו יורק
מקרון ונשיא איראן ראיסי בפגישה בעצרת האו"ם בניו יורק
(צילום: AFP)
צרפת הכחישה את הטענות כי אזרחיה שנעצרו הם מרגלים, ודורשת לשחרר את כל האזרחים העצורים באיראן. בפסגת ה-G-20 באינדונזיה אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון כי איראן מגבירה את התוקפנות שלה באמצעות "לקיחת בני ערובה". הוא אמר: "אני קורא לאיראן לחתור לרגיעה ולרוח שיתוף הפעולה. אני קורא לה לכבד את היציבות האזורית וגם את האזרחים הצרפתים". פריז ציינה ששבעה אזרחים צרפתים עצורים באיראן.