2 צפייה בגלריה
אימון דמוי לחימה ברצועת עזה של סיירת גבעתי בבסיס צאלים
אימון דמוי לחימה ברצועת עזה של סיירת גבעתי בבסיס צאלים
ארכיון. "סברנו שחל שינוי"
(צילום: רועי עידן)
חייל משוחרר מהצנחנים, שנפגע בעינו לפני כשלוש שנים בפיצוץ בבסיס צאלים, פנה לאחרונה לשר הביטחון בני גנץ בבקשה שיתערב בדחיפות בהחלטת הוועדה הרפואית, שדחתה את בקשתו להכרה כנפגע פוסט טראומה. לדבריו, מטרת פנייתו היא לחסוך ממנו את הצורך לעמוד בדיונים ארוכים ומייגעים בבית המשפט במאבק נגד משרד הביטחון.
ד' (23) התגייס ביולי 2018 לגדוד 101 בחטיבת הצנחנים. שמונה חודשים לאחר מכן הוא נפצע בעינו עקב פיצוץ שהתרחש בקרבתו במחנה האימונים בצאלים. בעקבות הפציעה הוא פונה במסוק לבית חולים ועבר כמה ניתוחים בעין. מאז הפכה ראייתו מוגבלת מאוד: הוא רואה בה רק צללים ולדבריו לפעמים מתנגש בחפצים שנקרים בדרכו. בנוסף, לעיתים עינו פוזלת ולא סימטרית וגורמת לעיוות בפניו.
בבדיקה פסיכיאטרית שנערכה לחייל דווח על בעיות שינה, סיוטי לילה, סף גירוי נמוך ומחשבות טורדניות. ד', צוין, מתבייש שיראו אותו עם הפזילה הקשה בעין. בבדיקה אצל קצין בריאות הנפש נקבע שהחייל סובל מחרדה ותסמינים פוסט טראומטיים.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ בטקס סיום הקמת המכשול סביב רצועת עזה
בני גנץ בטקס סיום הקמת המכשול סביב רצועת עזה
בני גנץ. "תבוצע בדיקה נוספת"
(צילום: רויטרס)
למרות מצבו, הוא ניסה לחזור לשירות לאחר שהצליח להעלות את הפרופיל שלו ל-45. לתקופה מסוימת תפקידו בצבא היה מנהלי ולאחריו הוא שוחרר באופן סופי.
פסיכיאטר שבדק את ד' מטעם בית החולים תל השומר ומטפל בו, קבע כי לחייל יש תסמינים פוסט טראומטיים ואף המליץ לו לא לעבוד במשך תקופה מסוימת, ולהתחיל בטיפול תרופתי.
ד' הגיש תביעה נגד משרד הביטחון על מנת שיוכר כנכה צה"ל על רקע הנכות בעין והנכות הנפשית, אך עניין הסעיף הנפשי נדחה על ידי המשרד. בעניין הנכות בעין טרם קיבל את תשובת הוועדה הרפואית שבדקה אותו.
מכתב הדחייה של משרד הביטחון, שקבע כי "אינה קיימת נכות נפשית כתוצאה מהאירוע", התבסס על חוות הדעת של מומחה פסיכיאטרי שבדק את החייל מטעם משרד הביטחון. המומחה הסתפק בכמה משפטים קצרים ועשה אבחנה בין מצב טראומתי כללי שלכאורה לא נגרם, לבין מצב נפשי מוגבל שכביכול נגרם ל-ד' כתוצאה מהפציעה בעין בלבד.
המומחה קבע כי ד' "סובל מאפקט דיכאוני, כל הזמן הוא על סף בכי. הוא סובל מהפרעת הסתגלות עם תסמיני דיכאון וחרדה ותסמיני הפרעה הפוגעים בתפקודו היומיומי". בסוף חוות הדעת נכתב בכתב יד: "אין נכות נפשית עצמאית, אלא תגובה נפשית לפציעה".
בעקבות מכתב הדחייה לעניין הסעיף הנפשי פנתה עו"ד ענת גינזבורג המייצגת את ד' לשר גנץ, לראש אגף שיקום נכים ולמנכ"ל משרד הביטחון, כדי שיתערבו באופן דחוף בפרשה.
ענת גינזבורג"דבר לא השתנה". עו"ד גינזבורגצילום : תומר שלום
"לאור הפרסומים על רפורמת 'נפש אחת', ולאחר המקרה המצער של איציק סעידיאן, סברנו שחל שינוי מהותי בגישת אגף השיקום", כתבה, "אולם למרבה הצער החלטת אגף השיקום בעניינו של ד' מלמדת כי דבר לא השתנה".
עו"ד גינזבורג אמנם מציינת במכתבה כי עומדת ל-ד' הזכות להגיש ערעור על ההחלטה לבית משפט השלום, אך היא מבקשת משר הביטחון להתערב בפרשה על מנת שהחייל לא ימצא את עצמו מתדיין בערכאות משפטיות מול משרד הביטחון - מצב שמבחינתו הוא בלתי נסבל.
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "המשרד מאחל בריאות ורפואה שלמה ל-ד'. לאור פנייתו תבוצע בדיקה נוספת של טענותיו".