אחרי מתקפת הטילים החריגה של איראן נגד ישראל, שורת מדינות גינו הלילה (בין שבת לראשון) את טהרן. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אחרי שמוקדם יותר פרסם תמונה ברשת X מהערכת המצב שמתבצעת בבית הלבן, שבה הוא נראה לצד בכירי הממשל והצבא האמריקני. "יש לנו מחויבות ברזל לביטחון ישראל מול האיומים מאיראן ושלוחיה", הוא הדגיש. באופן חריג, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס בשעה 23:00 בעקבות המתקפה האיראנית.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואנתוני בלינקן בכינוס מועצת הביטחון הלאומית של הבית הלבן
ג'ו ביידן ואנתוני בלינקן בכינוס מועצת הביטחון הלאומית של הבית הלבן
ג'ו ביידן ואנתוני בלינקן בהערכת המצב בבית הלבן, הלילה
שר הביטחון יואב גלנט שוחח הלילה עם מזכיר ההגנה האמריקני, הגנרל לויד אוסטין. ב-CNN דווח כי אוסטין ביקש מגלנט לעדכן את ארה"ב לפני כל תגובה ישראלית אפשרית. מטעם גלנט נמסר כי "שר הביטחון עדכן את מזכיר ההגנה על פעולות ההגנה של ישראל למול המתקפה האיראנית. השר גלנט הודה למזכיר אוסטין על עמידתה האיתנה של ארה״ב לצד ישראל, והדגיש כי מערכת הביטחון משמרת מוכנות מירבית למול ניסיונות פגיעה נוספים".
בינתיים, משרד החוץ הפיץ מכתב לשגרירויות ישראל בעולם, עם הנחיות הסברתיות בעקבות המתקפה האיראנית. בין השאר, נכתב שם, "מדובר באירוע חסר תקדים שבו לראשונה איראן תוקפת את ישראל משטחה בצורה בוטה. אנחנו רואים זאת בחומרה רבה ולא נוכל לעבור על כך לסדר היום". משרד החוץ ביקש לפנות "באופן בהול אל בני שיח בכירים בממשל, בפרלמנטים ובממסדי הביטחון", כדי "להביא להתבטאויות רבות ככל האפשר נגד הפעולה האיראנית". משרד החוץ הבהיר כי מדובר בצעד בלתי חוקי והפרת הריבונות של ישראל; שאיראן "חייבת לשלם מחיר" על כך; והדגיש: "העובדה שאיראן פיקדה וסנכרנה את תקיפות השלוחים במקביל לתקיפה הישירה, מעידה מעל לכל ספק כי היא מובילת כוחות הטרור במזרח התיכון, עומדת מאחורי ערעור היציבות האזורית ומהווה את שורש הבעיה באזור".
משרד החוץ הדגיש כי איראן מממנת טרור כבר עשרות שנים, והיא הגורם המניע והמאפשר שלו. בנוסף, הודגש, התוקפנות הנוכחית היא רק "פן נוסף של המעורבות האיראנית בערעור היציבות בעולם, אף מעבר למזרח התיכון, כמו למשל באוקראינה".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו במהלך שיחתו עם ביידן
(צילום: דוברות רה"מ)

ובעולם, לפי שעה, מתייצבות שורת מדינות לצד ישראל. קנצלר גרמניה אולף שולץ גינה את המתקפה האיראנית, ואמר כי "המתקפה על ישראל שהחלה איראן הלילה היא חסרת אחריות ובלתי מוצדקת. איראן מסתכנת בהתלקחות. אנחנו עומדים לצד ישראל ונדון בכל היתר עם בעלות בריתנו". שרת החוץ של גרמניה אנלנה ברבוק הזהירה כי המתקפה האיראנית נגד ישראל עלולה "לדרדר את כל המזרח התיכון לכאוס". לדבריה, "אנו מגנים באופן החריף ביותר את המתקפה".
משרד ההגנה של בריטניה מסר על רקע המתקפה האיראנית כי חיל האוויר הבריטי "יירט כל תקיפה אווירית שתהיה בטווח שלנו, כנדרש". במשרד הוסיפו כי "ממשלת בריטניה עובדת עם שותפותיה במזרח התיכון כדי להפחית את ההסלמה ולמנוע תקיפות נוספות". מוקדם יותר ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק גינה בחריפות את המתקפה האיראנית על ישראל: "איראן הוכיחה שוב שהיא מתכוונת לזרוע כאוס בחצר האחורית שלה. בריטניה תמשיך לעמוד על הביטחון של ישראל ושל כל השותפים האזוריים שלה, כולל ירדן ועיראק. לצד בעלי בריתנו, אנו פועלים בדחיפות לייצב את המצב ולמנוע הסלמה נוספת. אף אחד לא רוצה לראות יותר שפיכות דמים".
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו מסר: "קנדה מגנה באופן חד-משמעי את ההתקפות של איראן נגד ישראל. אנחנו עומדים לצד ישראל. לאחר שתמך במתקפה האכזרית של חמאס ב-7 באוקטובר, הפעולות האחרונות של המשטר האיראני יערערו עוד יותר את היציבות באזור ויהפכו את השלום המתמשך לקשה יותר. התקיפות הללו מדגימות שוב את התעלמותו של המשטר האיראני מהשלום והיציבות באזור. אנו תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה ועל אנשיה מפני התקפות אלו. אני מקבל עדכונים שוטפים ככל שהמצב מתפתח. אנחנו בקשר עם בעלות בריתנו, ונמשיך לעקוב מקרוב".
נשיא ארגנטינה חוויאר מיילי גינה גם הוא את המתקפה: "ארגנטינה מביעה סולידריות ומחויבות בלתי מעורערת למדינת ישראל, לנוכח התקיפות שיזמה הרפובליקה האיסלאמית של איראן. הרפובליקה הארגנטינאית מכירה בזכותן של מדינות הלאום להגן על עצמן, ותומכת נחרצות במדינת ישראל בהגנה על ריבונותה, במיוחד נגד משטרים המקדמים טרור ומבקשים להשמיד את הציוויליזציה המערבית".

4 צפייה בגלריה
קנצלר גרמניה אולף שולץ מגיע ל פסגת מנהיגי האיחוד האירופי ב בריסל
קנצלר גרמניה אולף שולץ מגיע ל פסגת מנהיגי האיחוד האירופי ב בריסל
"מתקפה חסרת אחריות". קנצלר גרמניה
(צילום: EPA/OLIVIER MATTHYS)
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש גינה בחריפות את המתקפה של איראן נגד ישראל, ואמר כי "מדובר בהסלמה חמורה שעלולה להיות הרסנית לאזור. אני קורא לכל הצדדים לנהוג באיפוק מירבי כדי להימנע מכל פעולה שעלולה להוביל לעימותים צבאיים גדולים בכמה חזיתות במזרח התיכון. הדגשתי שוב ושוב כי לא האזור ולא העולם יכולים להרשות לעצמם מלחמה נוספת".
קודם לכן שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, תקף את גוטרש: "איראן הפרה את אמנת האו"ם והוכיחה שהיא מהווה איום לשלום וביטחון העולם. איפה הקול שלך? מדוע אינך מגנה את איראן? תתעורר". ארדן פנה הלילה למועצת הביטחון בדרישה שתגנה באופן חד-משמעי את התקיפה של איראן ותכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור. "התקיפה של איראן מהווה איום משמעותי לשלום ולביטחון העולמיים", הוא מסר. "איראן אף התפארה בהתקפה, המהווה הסלמה חמורה ומסוכנת". אחרי דבריו, מועצת הביטחון הודיעה כאמור כי תתכנס ב-23:00 (שעון ישראל). מדובר בכינוס חריג של המועצה ביום ראשון.

ירדן יירטה עשרות כטב"מים, סעודיה "הביעה דאגה"

בעולם הערבי, סעודיה הביעה "דאגה עמוקה" בעקבות "ההסלמות הצבאיות במזרח התיכון, ובשל חומרת ההשלכות שלהן". בממלכה קראו בנוסף לכל הצדדים "לנקוט ברמות הגבוהות ביותר של איפוק ולחסוך מהאזור את סכנות המלחמה".
4 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש משבר מזון
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש משבר מזון
ארדן תקף, ומזכ"ל האו"ם גינה: "הסלמה חמורה שעלולה להיות הרסנית"
(צילם: AP, UN)
אינפו אינפוגרפיקה מתקפה איראנית איראן כטב"מים כטב"מ טיל טילים בליסטיים
עם הדיווחים על תחילת התקיפה האיראנית נגד ישראל, החלו מדינות ערב באזור להעלות כוננות ולהיערך לאירועים בשטחן, שכן חלקן נמצאות על נתיב הטילים והכטב"מים בדרך מאיראן לישראל.
עיראק הייתה הראשונה לפרסם סרטונים של כטב"מים איראניים טסים בשטחה. תושבי עיראק עקבו אחר נחילי הכטב"מים ששוגרו במספר מטחים מאיראן. בערוץ הטלוויזיה "אל-חדת'" דווח על יירוטים אמריקניים מעל עיראק ומזרח סוריה. בכיר צבאי עיראקי דיווח לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי על עשרות כטב"מים שנכנסו למרחב האווירי העיראקי מאיראן, בדרכם לעבר ישראל. אותו גורם מסר כי ההחלטה היא לפתוח את המרחב האווירי העיראקי לכל מאמץ נגד "האויב הישראלי".
בזירה הצפונית, מול לבנון נמשכה הלחימה מול חיזבאללה - בזמן ההמתנה להגעת הכטב"מים והטילים האיראניים. בלבנון דיווחו על המשך תקיפות ישראליות בדרום לבנון, וחיזבאללה המשיך לירות מטחים לעבר מטרות בשטח ישראל. עוד דווח על סגירת שדה התעופה בביירות עד לשעה שבע בבוקר בגלל המתיחות באזור.

בזירה הירדנית, לפי פרסום של סוכנות הידיעות רויטרס, מטוסים ירדניים יירטו עשרות כטב"מים איראניים - על אף שאיראן איימה ש"אם ירדן תשתף פעולה עם ישראל בהתמודדות עם הטילים והכטב"מים האיראניים - היא תהיה המטרה הבאה לתקיפות". לפי רשת אל-ג'זירה, גורם בכוחות האיראניים אמר כי טהרן הזהירה את מדינות האזור לפני התקיפה שהן יהיו מטרה אם ישתתפו בפעולה נגד איראן.
אמש, עם תחילת האירועים, הודיעה רשות פיקוח התעופה האזרחית הירדנית על סגירה זמנית של המרחב האווירי לכל הטיסות היוצאות והנכנסות, והוסיפה כי "האירועים יעודכנו בצורה רציפה". חיל האוויר הירדני הודיע: "אנחנו מוכנים ליירט ולהפיל כל כטב"ם או כלי טיס שיחדור למרחב האווירי שלנו".
ברשת "אל-ערבייה" ציטטו מקור ביטחוני ירדני שאמר כי הועלה מצב הכוננות בכל המחוזות - אך בהמשך פורסמה הודעה ירדנית המכחישה את מצב החירום במדינה. התקשורת בירדן ניסתה לשדר שגרה, ופרסמה כי הודעות רבות הן לא מדויקות ושאין צורך לעורר בהלה בקרב התושבים, ושהלימודים יתקיימו כרגיל.

במצרים, ערוץ "אל-קאהרה אל-אחבאריה" דיווח מפי גורם במדינה כי ההגנה האווירית המצרית נמצאת בכוננות גבוהה. לפי דיווחים ערביים שפורסמו ברשתות, מצרים סגרה גם היא את המרחב האווירי שלה. מוקדם יותר גורם מצרי מסר ל"סקיי ניוז" בערבית כי מצרים ממשיכה להגביר את המגעים כדי לעצור את ההסלמה כחלק ממאמציה להגיע לרגיעה ושלום.
בסוריה, לפי דיווחים מקומיים, בזמן התקיפות נגד ישראל נשמעו פיצוצים חזקים באזור הכפרי המערבי של דרעא - כתוצאה מהתמודדות ישראל עם כטב"מים איראניים. בנוסף, ב"קול הבירה" המזוהה עם האופוזיציה הסורית דווח כי ישראל מתעמתת עם כטב"מים איראניים בשמי דמשק. ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" נכתב גם כן כי פיצוצים נשמעו בשמי הבירה כתוצאה מירי טילי אוויר-אוויר ישראליים לכיוון כטב"מי ההתאבדות שטסו בדרכם לתקוף את אזור הגולן.