שעתיים לאחר תחילת דיוני התקציב בכנסת, מוקש אחד פורק: לאחר פגישה משולשת בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף, הגיעו הצדדים להסכם שיאפשר את תמיכת יהדות התורה בתקציב. ההסכם כולל בין השאר מענק חד פעמי לאברכים בסך 1,173 שקל - שישלים את ה"פער בתשלום החודשי" מתחילת השנה עד חודש יוני.
באוצר אמרו כי האברכים יקבלו רטרואקטיבית את הקצבאות שדרשו - אבל מתוך הכספים הקואליציוניים שהובטחו ליהדות התורה. מדובר בסכום של כ-250 מיליון שקל. הסכמות עם עוצמה יהודית עדיין אין.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ', EPA, יונתן זינדל)
בליכוד אישרו כי הושג הסכם עם יהדות התורה, ובמסגרתו "הוחלט כי מסגרת התקציב לא תיפרץ והספר לא ייפתח. העלות - עד 250 מיליון שקל", כלשון ההודעה. עוד אמרו בליכוד כי "אם יידרשו השלמות בתקציב, הן יגיעו אך ורק מעודפים לא מנוצלים של הכספים הקואליציוניים של החינוך החרדי". הכוונה לממן את התוספות לחרדים באמצעות עודפים פורסמה ב-ynet ביום שבת האחרון.
פתרון המשבר עם יהדות התורה מקרב את הקואליציה למספיק אצבעות מובטחות לתקציב, אבל עוצמה יהודית, שדורשת כספים למשרד הנגב והגליל של השר יצחק וסרלאוף, עדיין לא הודיעה מה בכוונתה לעשות במקרה שדרישתה לא תיענה.

הדיונים על התקציב צפויים לארוך 35 שעות וחצי. הם יוקדשו ברובם לנאומי האופוזיציה - שחבריה צפויים להטיח בקואליציה שאין בשורה בתקציב לציבור, ושהוא לא נותן מענה להבטחות הבחירות. ביום שלישי בשעה 20:30 צפויים הדיונים להסתיים, ואחריהם יחלו ההצבעות, אלא אם האופוזיציה תמשוך חלק מרשימת הדוברים שלה וההצבעות יוקדמו בכמה שעות.
את הדיון פתח הבוקר ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שהציג את הצעת חוק ההסדרים וחוקי התקציב לשנים 2024-2023, שאושרו בוועדה. הוא עקץ את נציגת ישראל לאירוויזיון נועה קירל כשאמר "הייתי תורם לה קצת בגדים, שיהיה לה" - ותקף את המתקפות על מה שמכונה "תקציב הביזה": "אחי החרדי יותר ממני היה במלחמת שלום הגליל. הוא התנדב אז שילמו לו חצי משכורת מזו שיאיר לפיד קיבל כשהיה בעיתון 'במחנה'. בשנה שעברה הייתי איש נחמד, עשו לי יום הולדת וכולם היו. מילה לא שמעתי על הכסף לחרדים. בעיתונים אמרו עליי 'גפני הוא שמאלן, הדעות שלו מתונות'".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בן גביר. יקבל מה שהוא רוצה?
(צילום: יונתן זינדל)
"אם היינו הולכים איתם הארץ הייתה מלאה בכתבות 'למה חייבים את לומדי התורה?'", אמר על החלטת המפלגות החרדיות לא להצטרף לממשלת בנט-לפיד, ואז התפנה להגיב לסערות האקטואליות: "עם המילים האלה שלהם, 'מוצצי דם'. שתתבייש לה, אני לא יודע מי זו. אז הבת שלי לא גדלה על נועה קירל, אז לא מגיע לה תקציב? אגב, הייתי תורם לה גם קצת בגדים, שיהיה לה".

הדרישה של בן גביר תיענה?

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מבקש לקבל עוד כספים למשרד הנגב והגליל שנמצא בידי השר יצחק וסרלאוף ממפלגתו. ב-ynet כבר דווח על המשבר העמוק בין בן גביר לסמוטריץ' בימים האחרונים, גם סביב התקציב. בפגישה עם ראש הממשלה נתניהו ביום רביעי אמר בן גביר כי הוא לא מצפה לתקציב נוסף - אלא להעברת תקציבים ממשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות של השרה אורית סטרוק מהציונות הדתית למשרד הנגב והגליל שתוקצב ב-450 מיליון שקל לשנתיים.
גורם בסביבת השר לביטחון לאומי אמר ל-ynet ביום שבת כי חברי המפלגה זועמים ועדיין לא קיבלו החלטה האם להצביע בעד או נגד התקציב. "ראשי הרשויות בנגב ובגליל מרגישים שדפקו אותם. שר הנגב והגליל תכנן תוכניות חשובות לצעירים ולפיתוח היישובים ובסוף בא שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ודואג רק לסיעה שלו, מעביר 1.3 מיליארד שקל לאורית סטרוק למשרד שלה. היו לו (לסמוטריץ' - מ"א) ולאיתמר שיחות קשות. בבחירות הלכנו לקמפיין משותף. 14 מנדטים שקיבלנו זה הרבה מהנגב ומהגליל. אתה לא יכול לפגוע בהם. הפכת לשר כדי לדאוג לאנשים האלה, אי אפשר לדאוג רק למגזר".
גורמים בסביבת בן גביר אמרו עוד כי "נתניהו אמר שלא היה מודע לפערים התקציביים בין המשרדים ואמר שיבדוק את הנושא, אבל קשה לדעת מה יעשה. משרד האוצר טוען שהתקציב השמן של סטרוק זה הקופה הקטנה של בצלאל. איתמר לא שש להפיל ממשלה, אבל יידרש לקבל החלטות יחד עם הסיעה בהתאם למה שיקרה ביומיים הקרובים".