2 צפייה בגלריה
חיסון שלישי למדוכאי חיסונים בשיבא
חיסון שלישי למדוכאי חיסונים בשיבא
מדוכאי חיסון מקבלים את המנה השלישית בשיבא
(צילום: gettyimages)
משרד הבריאות עדכן את קופות החולים ובתי החולים כי אין לחסן את החולים האונקולוגיים, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. עדכון ההמלצה נעשה לאחר שבמשרד הבריאות לא התייעצו עם האיגוד האונקולוגי והכלילו את החולים ברשימת מדוכאי החיסון הזכאים לחיסון שלישי ללא ידיעתם.
בעדכון שיצא היום (ראשון) ממשרד הבריאות קופות החולים ובתי החולים הנוחו שלא לחסן את החולים האונקולוגיים למרות שהוכללו ברשימת הזכאים לחיסון שלישי. בהודעת המשרד נכתב כי "סקרים שנערכו במערכים האונקולוגיים בבילינסון, ברמב"ם, באיכילוב ובשיבא ובהם נבדקו מאות רבות של חולי סרטן הראו כי קרוב ל-90% מהחולים אשר טופלו בכימותרפיה פיתחו נוגדנים בעקבות מתן החיסון, ורמת הנוגדנים נשארת גבוהה גם כמה חודשים לאחר מתן החיסון, תגובה הדומה לאוכלוסייה הכללית".
עוד נכתב כי "יתרה מזו, לחיסון עלולות להיות תופעות לוואי בחולים אלה, דוגמת הגדלת בלוטות לימפה או הפרעה בתפקודי הכבד, אשר עלולים להשפיע על מהלך הטיפול האונקולוגי". בעקבות זאת הבהירו במשרד כי "לאור זאת ההמלצה בשלב זה היא שלא לחסן או לבדוק נוגדנים לחולים אלה".
2 צפייה בגלריה
חיסון שלישי למדוכאי חיסונים בשיבא
חיסון שלישי למדוכאי חיסונים בשיבא
(צילום: gettyimages)
ההנחיה המקורית של המשרד פורסמה בתום שלושה חודשי היערכות, ועם קבלת ההודעה החלו לחסן מושתלי איברים בלבד. על פי ההנחיה, מומלץ לחסן את מדוכאי החיסון כשמונה שבועות לאחר קבלת המנה השנייה ולא פחות מארבעה. מטרת המהלך השנוי במחלוקת היא להוביל לעלייה בכמות הנוגדנים בגופם של המתחסנים לאחר שבמחקרים של מספר בתי חולים בישראל עלה כי הם אינם מפתחים נוגדנים או שרמת הנוגדנים היא נמוכה במיוחד".
פרופ' גיל בר סלע, יו"ר האיגוד לאונקולוגיה קלינית של ההסתדרות הרפואית, אמר בשבוע שעבר כי האיגוד הופתע לשמוע על החלטת המשרד לחסן חולי סרטן. "לא התייעצו איתנו ולא שאלו את האיגוד האונקולוגי מה דעתנו על כך - ודעתנו בנושא היא שונה". בר סלע ציין כי "בנושא הזה בוצעו כמה מחקרים פה בארץ, וחלקם התפרסמו ויתפרסמו בעיתונות הכי טובה בעולם, שמראים שרמת החיסון של חולים המקבלים טיפולים אימונולוגים וביולוגיים אינה שונה מכלל האוכלוסייה שיש לה מחלות כרוניות, או האוכלוסייה הבריאה. גם אלו שמקבלים כימותרפיה - רמת ההגנה קרובה. לא נראה שיש הצדקה להנחיה הזו בצורה כזאת כללית".