יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, גיבה את המתפרעים אמש (שישי) בירושלים ואמר בנאום מוקלט ששודר בטלוויזיה הפלסטינית כי ממשלת ישראל אחראית למתרחש באל-אקצה. "אני מברך את בני העם הפלסטיני בירושלים ובכל מקום על עמידתם האיתנה וההגנה על ירושלים, בירתה הנצחית של פלסטין, ועל המקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים", אמר אבו מאזן. ynet העביר את העימותים בשידור חי.
"טרור המתנחלים רק מעודד אותנו להתמיד בזכותנו לסיים את הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית ריבונית שבירתה ירושלים", הוסיף אבו מאזן. "ממשלת ישראל היא האחראית הבלעדית למה שקורה בירושלים ולהשלכות האירועים. לאור האירועים הללו, אני מבקש מהקהילה הבינלאומית לשאת באחריותה לסיים את התוקפנות שמופנית לעם הפלסטיני ולמקומות הקדושים לו".
8 צפייה בגלריה
התפרעויות ברחבי ירושלים
התפרעויות ברחבי ירושלים
שוטרים בירושלים, אמש
( צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
הפצועים מפונים מההתפרעויות בהר הבית
הפצועים מפונים מההתפרעויות בהר הבית
היערכות מתוגברת בהר הבית
(צילום: AFP )
8 צפייה בגלריה
בורחים מהתפרעויות בהר הבית
בורחים מהתפרעויות בהר הבית
נשים וילדים נמלטו מהאזור
(צילום: EPA )
מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה פנה במסר ישיר לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר: "נתניהו, אל תשחק באש. זו מערכה שאתה, הצבא שלך, המשטרה שלך וכל המדינה לא יוכלו לנצח. אנחנו נגן על ירושלים ללא קשר לקורבנות שנצטרך להקריב". גם הג'יהאד האיסלאמי הצטרף לאיומים. מנהיג ארגון הטרור זיאד נחאלה הכריז כי "אי אפשר לשתוק על מה שקורה בירושלים. על האויב לצפות לתגובה שלנו בכל רגע".
הנייה הוסיף כי "החלטתנו ברורה - לא נאפשר לייהד את שיח ג'ראח ולא נאפשר כניסת יהודים להר הבית ביום ירושלים. מה שקורה הוא התעוררות עממית שצריכה להימשך כדי שכולם ידעו שאנחנו מדברים על התנגדות ועל התעוררות (אינתיפאדה - א"ל)".
דובר חמאס בירושלים גינה את התגובה הישראלית להתפרעויות והזהיר כי "ישראל תשלם מחיר על התוקפנות שלה ועל כך שהיא פוגעת בזכותם של הפלסטינים להתפלל במסגד אל-אקצה". פרסום הודעות מצד חמאס בירושלים הוא דבר חדש יחסית, שהחל ברמדאן האחרון בשל העימותים בשער שכם, ונראה כי מדובר בתוצר נוסף של ביטול הבחירות ברשות הפלסטינית.
8 צפייה בגלריה
התפרעויות בהר הבית ומסגד אל אקצא
התפרעויות בהר הבית ומסגד אל אקצא
הר הבית, אמש
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
הפצועים מההתפרעויות בהר הבית
הפצועים מההתפרעויות בהר הבית
פלסטינים מפונים מהר הבית
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
הפצועים מפונים מההתפרעויות בהר הבית
הפצועים מפונים מההתפרעויות בהר הבית
(צילום: AFP )
המשטרה החליטה לסגור את כל הכניסות להר הבית בעקבות המהומות, וניתקה את זרם החשמל של הרמקולים במסגד. לפי הסהר האדום נפצעו 163 מתפללים, ובמשטרה דיווחו על 17 שוטרים שנפגעו במהומות, בהם אחד באורח בינוני.
מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב דורון תורג'מן, הגיע לזירה וקיים הערכת מצב עם המפקדים בעקבות המאורעות. תורג'מן הורה להמשיך בהיערכות המתוגברת לקראת סיום התפילות. "נגיב ביד קשה לכל הפרת סדר אלימה, התפרעות ופגיעה בכוחותנו, ונפעל לאיתורם של האחראים לכך ומיצוי הדין עימם", אמרו במשטרה.
צה"ל וגופי הביטחון לוחצים זה זמן מה על הממשלה והמשטרה להרגיע את הרוחות בירושלים מחשש להתלקחות בכל הגזרות - בעיקר לקראת לילת אל-קאדר, יום הנכבה וחגיגות יום ירושלים - אך נראה שהמצב רק מחמיר. בינתיים, ישראל אישרה שורת הקלות תקדימיות לרצועת עזה למרות שבימים האחרונים הוצתו קרוב ל-30 שריפות בעוטף כתוצאה מבלוני תבערה. גורמים במערכת הביטחון הסבירו שלצעדים האלו יש חשיבות רבה בשמירה על היציבות הביטחונית, כיוון שישראל אינה מעוניינת בהסלמה והצעדים האזרחיים הוכיחו את עצמם בעבר.
פורסם לראשונה: 22:21, 07.05.21