הרשויות בסאו פאולו שבברזיל השעו מתפקידם שני שוטרים צבאיים ופתחו נגדם בחקירה פלילית, בעקבות תיעוד מחודש מאי שהופץ כעת ובו נראה אחד מהם דורך ונעמד על צווארה של אישה שחורה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
התיעוד שמסעיר את ברזיל מגיע בצל המחאה העולמית נגד גזענות שפרצה בעקבות מותו של העצור השחור ג'ורג' פלויד בארה"ב, אחרי ששוטר לבן הצמיד את ברכו לצווארו במשך כמעט תשע דקות.
2 צפייה בגלריה
השוטרים הושעו מתפקידם. מתוך התיעוד
השוטרים הושעו מתפקידם. מתוך התיעוד
השוטרים הושעו מתפקידם. מתוך התיעוד
בסרטון שאותו שידר בסוף השבוע אחד מערוצי הטלוויזיה במדינה, נראה שוטר דורך עם הנעל שלו על צווארה של אישה שפניה מופנים לקרקע, ונעמד עליה לזמן קצר. לפי הדיווחים בתקשורת המקומית, מדובר באישה בת 51, אלמנה ואם לחמישה ילדים. היא סבלה משבר בצווארה ומחתכים שקרו במהלך עימות עם השוטרים, וטופלה בבית חולים.
האירוע התרחש לפי הדיווחים ב-30 במאי (יום אחרי מותו של ג'ורג' פלויד, אך לפני שפרצה המחאה העולמית). האישה סיפרה כי השוטרים תקפו אותה כאשר ניסתה להפריד בינם לבין חבר שלה, שאותו הם עצרו בעקבות עימות שפרץ כאשר הגיעו לטפל בתלונה על רעש.
"ביקשתי מהשוטר להפסיק להכות אותו כי הוא כבר איבד את ההכרה ושכב על הרצפה", העידה האישה על הרגעים שלפני שנעצרה בעצמה. "ככל שהתנגדתי, כך הוא הצמיד חזק יותר את הנעל שלו לצוואר", סיפרה על הרגעים שלאחר מכן, כששכבה על הכביש. בצהובון "דיילי מייל" נכתב כי השוטרים טענו להגנתם שהיא תקפה אותם במוט ברזל.

אתמול אמר מושל מדינת-המחוז סאו פאולו, ז'ואאו דוריה, כי נדהם מהתנהלות השוטרים באירוע. "אני רוצה להבהיר שמדינת סאו פאולו לא סובלת ולא תסבול אלימות מצד המשטרה הצבאית, המשטרה האזרחית, או אף שוטר שנמצא תחת פיקודה".
דוריה הדגיש כי מעשיהם של השוטרים אינם מייצגים את המשטרה בכללותה. "זה בלתי מקובל שמעשיהם של מעטים יחתרו תחת הרוב. מעשים מגונים של מעטים פוגעים בארגון עם יותר מ-80,000 שוטרים שעושים את עבודתם היטב".
ב-22 ביוני, בשיאה של הסערה העולמית סביב מותו של פלויד בארה"ב, מושל סאו פאולו הכריז על תוכנית הכשרה בת 20 יום לשוטרים במדינת-המחוז, שמטרתה למנוע אלימות מופרזת מצדם. בנוסף, הוא הודיע שלפחות 2,000 שוטרים יקבלו עד אוגוסט מצלמות גוף שיאפשרו תיעוד של האירועים בהם הם מטפלים.