מאות עצורים בהתפרעויות בליל פורענות ברחבי הארץ, שכלל ניסיונות לינץ' והתפרעויות המוניות: המשטרה הודיעה לאחר חצות כי עצרה אמש (ד') 374 חשודים בהתפרעויות ברחבי הארץ, במהלכן נפצעו 36 שוטרים באורח קל. תקריות חמורות במיוחד נרשמו בלוד שבה נפצעו לפחות 20 בני אדם, בהם אישה ערבייה הרה בת 33 שנפצעה בראשה ומצבה קשה. היא יולדה בשלום בבית החולים אסף הרופא. בשוק מחנה יהודה בירושלים נפצע באורח קשה ערבי שנדקר בידי יהודים, בבת ים הכו יהודים ערבי בטיילת ופצעו אותו באורח קשה, ובעכו נפצע אנוש יהודי כשהותקף במקלות ובאבנים.







באזורים רבים נראה אובדן שליטה מוחלט, שכלל אזרחים רבים שלקחו את החוק לידיים - אבל המשטרה טענה כי "השיגה שליטה בכל המוקדים המרכזיים". לצד זאת ציינו במשטרה כי "עדין ישנם מספר אירועים שבהם פועלים לוחמי מג"ב ושוטרים בכדי לפזר את המתפרעים".
במשטרה עדכנו כי בין העצורים אמש גם שני תושבי לוד בשנות העשרים לחייהם שחשודים בכמה אירועי ירי לעבר שוטרים בהפרות הסדר בעיר. החשודים נעצרו בדרכם ככל הנראה להפר את הסדר ביפו. יהודים טענו שערבים ירו לעברם בלוד וביפו, וברשתות הופץ תיעוד שבו נראה רעול פנים יורה באוויר בהפגנה ערבית.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר הלילה למפכ"ל קובי שבתאי שנמצא בלוד, והשניים דנו באפשרות של הכנסת חטיבה צבאית שנמצאת כרגע באימון. בנוסף נשקלת גם הרחבת מצב החירום שהוטל על לוד - שנמצאת בעוצר מ-20:00 עד 4:00 לפנות בוקר - גם לערים נוספות.
הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי אמר בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה אמש כי הוא מתנגד להכנסת חיילים לערים בישראל לטיפול במרי אזרחי. לדבריו, אסור לשכוח שמדובר בצבא העם.


אחד ממוקדי הפרעות המרכזיים אמש היה בת ים, לשם באו תומכי "לה פמיליה", במטרה להגיע ליפו ולהתעמת עם תושבי המקום. לאחר שתועדו מנפצים חלונות של עסקים בבעלות ערבית כסניף גלידת "ויקטורי", ביצעו כמה מהם לינץ' בנהג ערבי שאותו הוציאו מרכבו. הם ניפצו את שמשות מכוניתו, והיכו אותו נמרצות. מצבו קשה. שישה נעצרו בעקבות זאת.
בשוק מחנה יהודה שבירושלים תקפו יהודים עובד ערבי, היכו אותו, דקרו אותו ופצעו אותו באורח קשה. לפי מד"א, הפצוע, כבן 25, פונה במצב קשה ויציב ובהכרה מלאה. משטרת ירושלים מסרה כי משעות הערב אירעו הרבה הפרות סדר בירושלים, שכללו יידוי אבנים, ירי זיקוקים, הבערת צמיגים ואלימות כלפי שוטרים ואזרחים. בין היתר, התפרעויות ועימותים נרשמו בשער שכם, שייח ג'ראח, צומת א-טור וכיכר ציון.
לינץ' אחר התרחש בעכו, שם אזרח יהודי כבן 30 נפצע אנושות כאשר הותקף במקלות ובאבנים. במקביל, עשרות מפגינים יידו אבנים לעבר שוטרים. המשטרה אמרה כי חשוד ירה לעבר שוטרים, שהשיבו אש ופצעו אותו באורח בינוני. החשוד, בן 25 מעכו, נעצר לאחר התקרית. בנוסף נפצעו עוד שישה בהתפרעויות בעכו: שני צעירים תושבי העיר שנפצעו בינוני ועוד ארבעה שנפצעו קל, בהם שוטר מג"ב ותושב כרמיאל. מפקד מרחב אשר, תנ"צ בני אבליה, הודה בריאיון לאולפן ynet: "אנחנו באירועים מאוד קשים. יותר קשים מביום שלישי, שהיה מאוד מאוד קשה".
11 צפייה בגלריה
הזירה בשוק מחנה יהודה
הזירה בשוק מחנה יהודה
הזירה בשוק מחנה יהודה בירושלים
(צילום: אלכס גמבורג )
11 צפייה בגלריה
שוטרים מתגוננים בעכו
שוטרים מתגוננים בעכו
שוטרים במהומות בעכו
(צילום: שרון צור)
11 צפייה בגלריה
הרכב בבת ים
הרכב בבת ים
הרכב של האזרח הערבי שהותקף בבת ים
(צילום: gettyimages)
11 צפייה בגלריה
ניסיון לינץ' באדם ערבי בטיילת בת ים
ניסיון לינץ' באדם ערבי בטיילת בת ים
הלינץ' בבת ים
(צילום: יריב כץ)
11 צפייה בגלריה
שוטרים פרוסים בחיפה
שוטרים פרוסים בחיפה
שוטרים פרוסים בחיפה
(צילום: דוברות המשטרה)
11 צפייה בגלריה
בקבוק תבערה הושלך על ניידת משטרה בחיפה
בקבוק תבערה הושלך על ניידת משטרה בחיפה
ניידת שהוצתה באמצעות בקבוק תבערה בחיפה
(צילום: דוברות המשטרה)
11 צפייה בגלריה
מהומות בלוד
מהומות בלוד
התפרעויות בלוד
(צילום: יובל חן)
11 צפייה בגלריה
מהומות בלוד
מהומות בלוד
מהומות בלוד
(צילום: יובל חן)
לדברי תנ"צ אבליה, "בעיר העתיקה בעכו אנחנו בולמים, אבל בשאר האירועים בעיר נתקלנו במעשים קשים מאוד של התנגשויות בין יהודים לערבים. אנחנו פרוסים בעיר, לא בכל המקומות, אין לי מספיק כוח אדם לשלוט על כל המקומות אבל אנחנו נותנים מענה למקומות הקשים ביותר".
"המשטרה לא יכולה להיות בכל מקום", הוסיף. "אני מבין את המצוקה של חלק מהאזרחים שמתקשרים 100 וניידת לא מגיעה. אני איתם, לבי איתם. אבל כולם צריכים להבין שכרגע אנחנו במצוקה מאוד מאוד קשה של אירועים אלימים שלא חווינו תקופה וציינתי גם אתמול, בכל מהלך שנותיי במשטרת ישראל לא ראיתי אירועים כל כך קשים כמו שאנחנו רואים פה. זה יותר מאוקטובר 2000".
רכבת ישראל עדכנה כי במהלך המהומות נפגעו תשתיות וכבלי תקשורת בתחנת הרכבת בעכו, ולכן הרכבות באזור הצפון יתחילו ויסיימו את נסיעתן בתחנה. ציבור הנוסעים יוכל להשתמש ללא תשלום במערך היסעים בין תחנת נהריה לתחנת עכו.
גם בטמרה היו מהומות, ומתפרעים ערבים פצעו באורח בינוני יהודי בן 50 שנכנס בטעות לעיר. צוות של אמבולנס מקומי בטמרה שהבחין במהומה חילץ אותו ברגע האחרון מהרכב.
בצומת ברניציקי שבכביש 4, ליד אור עקיבא, מפגינים יהודים יידו אבנים לעבר מכוניות וקראו קריאות גזעניות. עשרות תקפו נהג ערבי, פצעו אותו באורח קשה וגרמו נזק כבד לרכב שלו. המפגינים גם הציתו צמיגים במקום. השוטרים ירו רימוני הלם על המפגינים על מנת להרחיק אותם. שישה נעצרו.
11 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהערכת המצב בעכו
בנימין נתניהו בהערכת המצב בעכו
נתניהו בעכו, היום
(צילום: חיים צח, לע"מ)
11 צפייה בגלריה
מהומות בלוד
מהומות בלוד
מהומות בלוד
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
נזקים בטיילת בת ים
נזקים בטיילת בת ים
בת ים
(צילום: יריב כץ)
עימותים פרצו גם בין לוחמים חמושים מחטיבת גולני לעובדים ערבים בתחנת דלק בבאקה אל-גרבייה. מבדיקה ראשונית עולה כי החיילים, שהוקפצו מהצפון לתגבור באוגדת עזה, עצרו להתרעננות בתחנת הדלק, שם פרצה תגרה בינם לבין עובדי המקום. האירוע מתוחקר.
ואלו לא היו מוקדי העימותים היחידים. בטבריה נערכה עצרת של הציבור היהודי, וערבי שנקלע אליה נפצע באורח קל מאבן. שוטר שהגיע לסייע לו נפצע גם הוא באורח קל. ארבעה חשודים נעצרו. בוואדי ניסנאס שבחיפה, המשטרה פיזרה ברימוני הלם מתקהלים ערבים שהתאספו במטרה להתמודד עם אנשי ימין קיצוני שאיימו בקבוצות וואטסאפ לגרום נזקים לעסקים באזור. הערבים בוואדי ניסנאס קראו לשוטרים "בושה" ו"לכו לקריית אליעזר", שם התכנסו אנשי הימין.
במוקד נוסף, במושבה הגרמנית בחיפה, נהג רכב שהותקף על ידי ההמון שגם יידה לעברו אבנים דרס הולך רגל ופצע אותו באורח בינוני כאשר נמלט. הפצוע, תושב העיר בן 26, פונה על ידי צוות מד"א לבית החולים רמב"ם בעיר. הנהג הפוגע, כבן 20, נעצר ונלקח לחקירה.
שמונה פצועים פונו לבית החולים רמב"ם בעקבות ההתפרעויות בחיפה, ובהם שלוש צעירות ערביות בנות 16, 20 ו-23, תושבות רחוב אלנבי. הצעירות - בנותיו של ודיע אבו נאסר, קונסול כללי של ספרד בישראל ודובר הכנסייה הקתולית בארץ הקודש, סיפרו כי הותקפו בחצר ביתן.
לפנות בוקר נפגעו קל כ-30 בני אדם משאיפת עשן, לאחר שיותר מחמש מכוניות עלו באש בחניון בבניין בן שמונה קומות בחיפה. נבדק קשר למהומות. עשן רב טיפס במעלה הבניין, והכבאים הורו לדיירים להסתגר בדירות, בעודם מכבים את האש ומפזרים את העשן. צוותי מד"א ומתנדבים של איחוד הצלה טיפלו בנפגעים ששאפו את העשן. בשירותי הכיבוי פתחו בחקירת נסיבות השריפה.
בלוד - מוקד המהומות בימים האחרונים - העוצר אמנם נכנס לתוקף ב-20:00, אבל המהומות נמשכו וכללו גם ירי והצתת ניידות משטרה. בשל הפרות סדר בקרבת המסילה בלוד, הופסקה באופן זמני תנועת הרכבות בין תחנות תל אביב ההגנה ולוד.
אמש אירעו מהומות גם בהפגנות בבאר שבע. מאות מפגינים יהודים קראו "מוות לערבים" במחאה על ההתפרעויות בכבישי הנגב מצד הבדואים. המפגינים קראו להרוג ערבים ואף יידו אבנים לעבר כלי רכב שחשדו שנוסעים בהם ערבים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ התייחסו להתפרעויות ברחבי הארץ, וקראו לשני הצדדים להירגע. נתניהו התייחס ללינץ' בבת ים ואמר: "לא מעניין אותי אם הדם שלכם רותח, אתם לא יכולים לבוא ולקחת אזרח ערבי פשוט ולנסות לעשות בו לינץ' – בדיוק כפי שאנחנו לא יכולים לראות אזרחים ערבים עושים זאת לאזרחים יהודים – לא יהיה". גנץ אמר, בין היתר, כי "התמונות הקשות מהערים ומהרחובות הערב הן קריעת הישראליות".
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה גינה גם הוא את המהומות, ואמר כי "אני קורא לכולם: חזרו הביתה, הרגיעו את הרוחות, הימנעו מגילויי אלימות וגזענות. אין לנו ארץ אחרת ועלינו לחיות פה יחד. מדובר בפשיטת רגל מוסרית שאסור לאף אדם לתת לה יד במישרין או עקיפין. לאיש אין סמכות לקחת את החוק לידיים".
לדברי אוחנה, שאחראי מתוקף תפקידו על המשטרה וספג ביקורת קשה על התנהלותו בימים האחרונים, "נעשה הכל כדי להשיב את הביטחון לכל אזרח באשר הוא. מוקדם יותר הנחתי על גיוס 16 פלוגות מג"ב במילואים, וכעת אנו מכונסים לדיון חירום נוסף שבו דנים על נקיטת צעדים נוספים שיתנו את הכלים הדרושים לביצוע המשימה".
פורסם לראשונה: 00:37, 13.05.21