במהלך המלחמה בעזה טוענים מתנגדיה של ישראל כי היא מרעיבה את הפלסטינים ברצועה, ומונעת מהם אוכל במכוון. בראיון שהעניק כעת לגרדיאן מומחה בכיר מטעם האו"ם, שעוסק בזכות למזון, הוא חזר על ההאשמות האלה - וטען כי מדובר בפשע מלחמה ואף ברצח עם.
מייקל פאחרי, שמדווח לאו"ם בנושא הגישה למזון, אמר בראיון שפורסם היום (שלישי) בעיתון הבריטי: "אין סיבה לחסום במכוון מעבר של סיוע הומניטרי, או להרוס במכוון סירות דיג, חממות ומטעים בעזה, חוץ מלמנוע מאנשים גישה למזון".
2 צפייה בגלריה
ילדים בתור לחלוקת מזון ברפיח
ילדים בתור לחלוקת מזון ברפיח
ילדים בתור לחלוקת מזון ברפיח
(צילום: Ibraheem Abu Mustafa, רויטרס)
"מניעה מכוונת של אוכל מבני אדם היא פשע מלחמה מובהק", הצהיר פאחרי בראיון לגרדיאן. "ישראל הודיעה על כוונתה להשמיד את העם הפלסטיני, את כולו או את חלקו, רק מכיוון שהוא פלסטיני".
"לדעתי, כמומחה של האו"ם לזכויות אדם, מדובר כעת במצב של רצח עם. זה אומר שמדינת ישראל כולה אשמה וצריכה לתת דין וחשבון – לא רק יחידים או הממשלה שלה", הוא הוסיף.
2 צפייה בגלריה
מחכים לאוכל ברפיח
מחכים לאוכל ברפיח
(צילום: Ahmad Hasaballah/Getty Images)
במהלך המלחמה פורסמו סרטונים מדרום הרצועה, לשם נמלטו המוני עזתים עקורים, שמתארים את המשבר ההומניטרי החמור. התיעודים מראים תורי ענק של ילדים שמחכים לקבל מזון עבורם ועבור משפחותיהם באזורי המקלט. בחודש שעבר אמרו באו"ם שרצועת עזה הפכה למקום המסוכן בעולם לילדים, והזהירו שאלפי ילדים נמצאים בסכנת תת-תזונה שעלולה לעכב את התפתחותם.
כאמור, בחודשים האחרונים פורסמו טענות לפיהן ישראל מרעיבה במכוון את העזתים. ארגון Human Rights Watch טען כי ישראל מנצלת את רעב האזרחים העזתים למטרותיה, וכי הדבר מהווה פשע מלחמה. לפי ארגון זכויות האדם, צה"ל מנע אספקת מים, מזון ודלק, מסכל העברת סיוע הומניטרי, משטח את השטחים החקלאיים ומונע מהאזרחים לקבל פריטים החיוניים להישרדותם. ישראל הכחישה את הטענות, ואמרה כי "מחסני האו"ם מלאים" במזון.