סיעות יש עתיד והמחנה הממלכתי הגישו בצהריים (יום ב') הצעות אי אמון בממשלה, בגין הרפורמה המשפטית שהיא מתכננת לבצע. לפני שההצעות נדחו, ח"כים מסיעות אלו טענו שהרפורמה נגועה בשיקולים אישיים ובוטים בעקבות כתבי האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו - ושמטרתה לרסק את מערכת המשפט. שר המשפטים יריב לוין שמוביל את הרפורמה השיב להם במליאה כי הם לא ירתיעו אותו, וציין: "שלושת כתבי האישום תרמו להבנה שיש כשלים במערכת שצריך לתקן".
לאחר שחברי כנסת מסיעות האופוזיציה תקפו את השינויים שהוא מתכנן לבצע במערכת המשפט, השר לוין השיב להם במליאה: "אני שומע מכל קצוות הקשת הפוליטית את האמירה 'כן יש במערכת המשפט כשלים, חשוב לעשות שינויים, אבל למה כל כך מהר ולמה עכשיו ובהיקף הזה'. אז אני שואל אתכם, הייתה לכם ממשלה - עשיתם איזשהו שינוי? נעבור על הצעות החוק שלכם ונראה אם הגשתם תיקון אחד. כמה הצעות הגשתם? התשובה היא אפס. הצעה לתקן משהו בתביעות קטנות, משהו? כלום, אפס".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואמיר אוחנה
יאיר לפיד ואמיר אוחנה
יאיר לפיד ויריב לוין
(צילום: שלו שלום)

לוין התייחס להאשמות של חברי האופוזיציה, שלפיהם הממשלה החדשה רוצה לקדם את הרפורמה בגלל כתבי האישום נגד נתניהו: "נאבקתי שנים על הדרך הזו, שאני מאמין בה ושמעטים מעטים היו שותפים לה. לקח הרבה זמן לשכנע, ואני אגיד את האמת - שלושה כתבי אישום מהסוג הזה באמת תרמו להבנה ציבורית רחבה מאוד שיש כשלים במערכת המשפט שצריך לתקן אותם, ואין ספק שזה תרם מאוד".
"המצב כרגע הוא שמתוך תשעה חברי ועדה, שלושה שופטים ונציגיהם עושים אוטומטית יד אחת, ובאופן אוטומטי הם שולטים בכל", המשיך לוין. "זה באופן מקרי בטח, משום שעמדתם הרי היא עמדה 'ניטרלית' לגמרי, כמו שראינו בנאום האחרון של כבוד נשיאת בית המשפט העליון, ואני מצר מאוד שזה המצב. הם מוצאים שפה משותפת והסכמות עם הנציג שנבחר מטעם הצד. אני האחראי לניהול למערכת המשפט, קיבלתי מנדט מהציבור למלא את התפקיד הזה, אבל אומרים לי 'מה פתאום, מי אתה? אנחנו מספסלי האופוזיציה ביחד עם השופטים נקבע לך'. יש דבר כזה בעולם? אני אומר לכם שאין, זה דבר אנטי דמוקרטי במהותו".

4 צפייה בגלריה
יריב לוין ואמיר אוחנה
יריב לוין ואמיר אוחנה
"לא ירתיעו אותי, אני נחוש מאוד לבצע את הרפורמה". שר המשפטים לוין
(צילום: שלו שלום)
לוין הוסיף: "אני נחוש מאוד, לא ירתיעו אותי. זו זכותו של מי שמתנגד ומתקיימות הפגנות ליד הבית שלי, וזה בסדר, אין לי שום תלונה על העניין הזה. אני רוצה לשמוע את הביקורת, אישית או בוועדה או איפה שתרצו, אבל הניסיונות להפחיד ולצבוע את זה בצבעים שאין להם קשר למציאות - בדרך הזו לא תהיה לכם השפעה על השינוי. אני בטוח שנצא בסוף התהליך עם שינוי יסודי שנדרש שנים, שיביא למדינת ישראל איזון ברשויות השלטון, דמוקרטיה כפי שצריכה להיות, אמון במערכת המשפט ואין לי ספק שנראה את השפעות הרפורמה גם באולם הזה - אנשים יגידו שטוב שעשיתי את מה שעשיתי".
ראש האופוזיציה, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, השיב ללוין לאחר הדברים שאמר במליאה: "שמעתי את דבריך בתשומת לב והאמנתי לכל מילה. בפתח דבריך אמרת שאומרים לך שאנשים לא מבינים 'למה מהר ולמה עכשיו'. אני שואל אותך, למה עכשיו? זו השאלה. מדיניות הממשלה הזו שאתם הקמתם היא תמיד לשים את האדם הכי קיצוני להיות אמון על הנושא שלגביו הוא קיצוני. הכי קיצוני בהר הבית אחראי על הר הבית. הכי קיצוני בהתנחלויות אחראי על ההתנחלויות והכי קיצוני בנושאים של להט"בים - נשים אותו אחראי על חינוך".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואמיר אוחנה
יאיר לפיד ואמיר אוחנה
"הדיון על פרטי הרפורמה מיותר, כי הוא נותן לה לגיטימציה". לפיד במליאה, היום
(צילום: שלו שלום)
לפיד אמר ללוין שהוא האדם הכי קיצוני בממשלה כלפי מערכת המשפט. "ואתה הכי קיצוני בתחום המשפטי, אז שמו אותך על המשפטי כדי שתעשה בדיוק מה שאתה מאמין בו, ואני מאמין לך שאתה עומד מאחורי הדברים. עכשיו פתאום כולם אומרים 'יריב צודק', אבל אתה לא פטור מהשאלה - למה פתאום עכשיו אחרי 15 שנה שהיית קול בחשכה, ראש הממשלה עם שלושה כתבי אישום חמורים והשר דרעי, עבריין מורשע סדרתי, החליטו להתייצב מאחוריך? הדיון על הפרטים הוא דיון מיותר, אתם רוצים שנדון על הפרטים כדי לתת לגיטימציה. לא נדון בפרטים, למה? התשובה היא שלושה כתבי אישום והתיקים של השר דרעי".

לפני כן כאמור תקפו חברי כנסת מסיעות האופוזיציה את הרפורמה המשפטית המתוכננת. "הפגיעה הכי מטרידה וקשה בקהילה הגאה היא בניסיון ההפיכה המשטרית ובחיסול הדמוקרטיה הישראלית", אמר ח"כ יוראי להב הרצנו מיש עתיד במליאת הכנסת. "אם נתניהו ולוין יצליחו תהיה בישראל רק רשות אחת - הממשלה. והיא תהיה כל יכולה, ללא כל מגבלה וללא רסנים. בלי איזונים ובלי בלמים. זו תהיה רשות שופטת כנועה ומסורסת, ששופטיה נבחרים בידי הממשלה, ורק על ידה. נחיה במדינה שבה לאזרח שמרגיש שעשו לו עוול - אין כתובת".
להב הרצנו הוסיף: "שמעתי את נתניהו אומר שהוא קיבל מנדט לבצע את השינויים האלה. נתניהו משקר, כי הוא הסתיר את התוכניות שלו מהציבור וכי לאף אחד אין מנדט לבטל את הדמוקרטיה הישראלית, גם לא לרוב חברי הכנסת, ובטח לא לו - נאשם בפשעי שחיתות נגד מדינת ישראל. במוצאי שבת עמדו יותר מ-100 אלף ישראליות וישראלים בכיכר התרבות בתל אביב. אני עמדתי שם לצידם, יחד איתם. הם ביקשו למסור איתות ברור וחד לממשלה בירושלים - לא נסכים להפיכה המשטרית, אנחנו מוכנים להיאבק בכל הכוח למען הדמוקרטיה הישראלית".
4 צפייה בגלריה
יוראי להב הרצנו
יוראי להב הרצנו
"לא נסכים להפיכה המשטרית". ח"כ להב הרצנו
(צילום: צילום: אלכס קולמויסקי)
ח״כ אורית פרקש הכהן מהמחנה הממלכתי הקריאה במליאה קטע מנאומו של ראש הממשלה נתניהו משנת 2012, שבו אמר כי "בכל מקום שבו אין מערכת משפט חזקה ועוצמתית - הזכויות אינן יכולות להיות מוגנות". לדברי פרקש הכהן, "ראש הממשלה מר בנימין נתניהו אמר ׳זוהי הסיבה שאני עושה וממשיך לעשות כל מה שצריך כדי לשמור על מערכת משפט חזקה ועצמאית׳. אז מה השתנה?
"אנחנו יודעים היטב מה השתנה - שלושה כתבי אישום זה מה שהשתנה, והרשעה בהעלמות מס של דרעי. שאף אחד לא יתבלבל - מדובר כאן ברפורמה שנגועה בשיקולים אישיים בוטים, ואולי זאת הסיבה שמתחילת דיוני ועדת החוקה אנחנו רואים את כל האלמנטים שהרפורמה כוללת. זה לא תיקון מערכת המשפט - אלא ריסוקה".