עונש בכיס בנוסף לעונש הפלילי: על-רקע שורת הדיווחים בשבועות האחרונים על ניסיונות להברחת שוהים בלתי-חוקיים (שב"חים) לשטחי ישראל, עברה היום (רביעי) בכנסת בקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק של יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ (הליכוד) וח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) שקובעת עונשים כלכליים כבדים על מסיעים, מעסיקים ומלינים של שב"חים פלסטינים.
תיעוד: מעצר תשעה שב"חים
(צילום: דוברות המשטרה )

לפני כשבועיים נתפס במעבר עופר נהג שניסה להבריח שמונה שב"חים פלסטינים באמבולנס, אתמול נתפס סמוך לקלקיליה נהג משאית אחר שניסה להבריח בדופן נסתרת תשעה שב"חים.
יוזמי הצעת החוק טוענים כי הענישה הכלכלית כיום אינה מספקת ושהעבירה לא ממוגרת. הצעת החוק קובעת החמרת ענישה שמטרתה להרתיע את המסיעים, המעסיקים והמלינים מלסייע לשב"חים לחדור לישראל.
לפי הצעת החוק שאושרה, יחול חילוט קבוע של כל רכוש השייך למסיע השב"חים אשר קשור לעבירה (רכב, דירת מגורים, בית עסק), שיכול להגיע למיליוני שקלים.
אם הרכוש ששימש לפעולה אינו שייך לעובר העבירה, יחולט מהעבריין רכוש בשווי מלא ללא הגבלה - נכס, כסף בחשבון הבנק, מניות, מטבעות דיגיטליים, תכשיטים ועוד. כמו כן יישלל מעובר העבירה רישיון עסק או רישיון הסעות לתקופה של שנה.
עוד נקבע כי כל רכוש שיימצא בחזקת המסיע, המלין או המעסיק, ייחשב כשלו ויהיה ניתן לחילוט ללא צורך של המדינה להוכיח לבית המשפט שזה אכן רכושו. נטל ההוכחה לגבי בעלות הרכוש יהיה על העבריין.
1 צפייה בגלריה
אופיר כץ יוליה מלינובסקי
אופיר כץ יוליה מלינובסקי
חברי הכנסת כץ ומלינובסקי
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת, יואב דודקביץ')
ח"כ כץ אמר: "הגיע הזמן לשים סוף לטיילת השב"חים ברחובותינו. מי שמסכן את ילדינו בשביל כסף ישלם מחיר כבד כפליים. השב"חים הפלסטינים הם פצצה מתקתקת, הם מבצעים במדינת ישראל פיגועי טרור, והמסייעים להם יוצאים ללא נזק. לא עוד".
ח"כ מלינובסקי אמרה: "החוק ילמד לקח את אותם אנשים שעדיין מעדיפים את טובתם האישית מאשר את חיי אחיהם אזרחי ישראל. החוק ייתן כלים לרשויות האכיפה באמצעות חילוט של האמצעי שבו נעשתה העבירה. שמים סוף לתופעת השב"חים, מחזקים את ביטחון אזרחי ישראל".