מזג אוויר סוער ממשיך לפקוד היום (ה') אזורים במרכז סין, ומספר ההרוגים בשיטפונות במחוז הנאן ובסביבתו הגיע כבר ל-33. אחרי שאתמול היממו את הסינים התמונות מתחנת הרכבת התחתית בעיר ז'נגז'ו, שם הוצפו הקרונות במים עד לגובה הצוואר ו-12 בני אדם מתו, היום החלו הניצולים לספר על רגעי החרדה, שבהם חלקם נפרדו מיקיריהם משום שחשבו שלא ייצאו מהרכבת בחיים.

10 צפייה בגלריה
סין שיטפונות ז'נגז'ו
סין שיטפונות ז'נגז'ו
מחכים למחלצים בעוד מפלס המים עולה, בקרונות הרכבת בז'נגז'ו
10 צפייה בגלריה
סין שיטפונות רכבת תחתית
סין שיטפונות רכבת תחתית
רגעי הדרמה בקו 5
(צילום: AFP PHOTO / Courtesy of Weibo user merakiZz)
ז'נגז'ו, בירת מחוז הנאן, שוכנת כ-650 קילומטרים ממערב לבירה בייג'ינג. הדרמה הגדולה ברכבת התחתית שלה התרחשה שלשום בשעות הערב (שעון מקומי), בשעה שבה הרכבת מלאה בדרך כלל בנוסעים השבים מהעבודה לבתיהם. כשקו 5 של הרכבת עצר באחת התחנות פרצו המים הכבדים אל הרציפים והקרונות, ומפלסם החל לעלות. מאות נוסעים מצאו עצמם לכודים ברכבת במשך שעות והתחננו לעזרה בהודעות ששלחו לחבריהם ולמשפחותיהם או בפוסטים שפרסמו ברשתות החברתיות. בתמונות נראו הנוסעים מטפסים על כיסאות ונתלים על ידיות בניסיון להשאיר את ראשיהם מעל המים, כשמסביב החמצן הולך ומידלדל. הם התריעו כי המים מגיעים כבר לגובה הצוואר וכי הם אינם מצליחים לנשום. בסופו של דבר חולצו בשלום יותר מ-500 נוסעים, אבל 12 מתו.
נוסעת שנמנתה עם הלכודים בקו 5 של הרכבת סיפרה היום כי כשהרכבת נעצרה באחת התחנות הורו עובדיה לנוסעים לרדת מהקרונות בגלל השיטפון ולהתפנות דרך המנהרה, אבל אחר כך התברר להם שהדרך מלפנים חסומה במים רבים מדי – והם נאלצו לשוב על עקבותיהם. כשחזרו לקרונות – המים כבר הגיעו לגובה המותניים שלהם, ורק המשיכו לעלות.
10 צפייה בגלריה
שיטפונות הצפות בעיר ג'נגג'ואו מחוז חנאן במרכז סין
שיטפונות הצפות בעיר ג'נגג'ואו מחוז חנאן במרכז סין
מכוניות שנסחפו בזרם בשיטפון בז'נגז'ו. נזק של 189 מיליון דולר
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
סין שיטפונות ז'נגז'ו
סין שיטפונות ז'נגז'ו
מחלצים בהצפות, היום בז'נגז'ו. "התחלתי לחלק הוראות, במה לטפל אחרי שאמות"
(צילום: EPA)
"ניסינו לעמוד על המושבים ככל יכולתנו, אבל אפילו אז המים הגיעו בסופו של דבר לחזה שלנו", סיפרה הנוסעת. "הייתי ממש מבוהלת, אבל הדבר הכי מפחיד לא היה המים, אלא הירידה באספקת החמצן בקרון – הרבה אנשים מסביב נראו מתקשים לנשום". היא כבר הספיקה לשלוח לאמה הודעה שבה כתבה "יכול להיות שלא אשרוד", ואחרי שהמתינה עוד כמה שעות – התעלפה בשל המחסור בחמצן. רטט בטלפון שלה העיר אותה אחרי זמן מה, והיא גילתה שמדובר בשיחה מאמה – המודיעה לה שהמחלצים בדרך. זמן קצר אחר כך הגיעו וחילצו אותה.

שיחת וידאו מהשיטפון: "היא בתוך הקרון!"

ניצולה אחרת סיפרה לתקשורת הסינית כי כשראתה את המים מציפים את הקרונות פרצה בבכי בלתי נשלט, וכך עשו גם נוסעים אחרים. הם לא הצליחו ליצור קשר עם מוקד החירום או עם קרוביהם, ואחרי כמה שעות הגיעו המים עד לגובה הצוואר. לדבריה חלק מהנוסעים סביבה החלו לרעוד: "הייתי ממש מבועתת. נערכתי לקבל את העובדה שלעולם לא אצא החוצה". כשראתה שבסוללת הטלפון שלה נותרו רק 30% החלה לשלוח הודעות לחברים ולקרובי משפחה ולהעביר הנחיות בנוגע לדברים שיש לטפל בהם אחרי מותה.
10 צפייה בגלריה
שיטפונות הצפות בעיר ג'נגג'ואו מחוז חנאן במרכז סין
שיטפונות הצפות בעיר ג'נגג'ואו מחוז חנאן במרכז סין
חלק מנוסעי הרכבת נזנחו מאחור. ההרס בז'נגז'ו
(צילום: AFP)
בסין יש כבר מי שדורשים לחקור את המחדלים שהתלוו לאסון. היום הורתה הממשלה לרשויות המקומיות לשפר מיד את המערכות שנועדו למנוע הצפות בתחבורה הציבורית, ולערוך שינויים בתוכניות התגובה שלהן לשעת חירום. לחשד שמחדל גרם למקרי מוות מיותרים תרמה עדותו של תושב סיני שסיפר כי אשתו התקשרה אליו מאחד הקרונות המוצפים וסיפרה לו שהמים מגיעים כבר כמעט עד לצוואר שלה ושנוסעים סביבה מתקשים לנשום. לדבריו עובדים ברכבת התחתית טענו בפניו שכל הנוסעים כבר חולצו, אבל אז הוא החל שיחת וידאו חיה עם אשתו היישר מהקרון – והראה להם שהם טועים. הם נאלצו להודות שחלק מהנוסעים נזנחו מאחור.
היום התבהרו השמיים בז'נגז'ו, אבל באזורים שונים בעיר המים עדיין מגיעים לגובה המותניים ואף למעלה מכך. הם מכסים רחובות שלמים, וצוותי חילוץ והצלה שטים לאורכם בסירות גומי כדי לחלץ תושבים. היו גם אזרחים שנראו היום פוסעים בכוחות עצמם במים, נושאים את חפציהם מעל ראשיהם, ואחרים חיכו במכוניותיהם השקועות-למחצה עד שיגיעו המחלצים.
10 צפייה בגלריה
סין שיטפונות ז'נגז'ו
סין שיטפונות ז'נגז'ו
(צילום: רויטרס)
מאז יום שבת ועד ליום שלישי ירדו בז'נגז'ו לא פחות מ-617.1 מילימטרים של גשם – כמות כמעט שקולה לממוצע השנתי שלה כולו – 640.8. ההצפות שפקדו אותה תוארו כ"שיטפון של פעם ב-1,000 שנה". חלק מהתושבים נותרו לכודים בבתיהם במשך ימים כשאין להם די מים ומזון, ותושב אחד, ששם משפחתו שוּ, סיפר כי נלכד עם אשתו ושני ילדיהם בלי מים וחשמל: "לא יכולנו להתקלח, ואת המים שבהם השתמשנו לכביסה שמרנו בשביל להדיח בהם את האסלה".

הסערה נעה צפונה: נזק של 189 מיליון דולר

הנזק הכלכלי שגרם מזג האוויר במחוז הנאן נאמד כבר עכשיו ב-1.22 מיליארד יואן (189 מיליון דולר). היום, עם נדידתה של הסופה צפונה, נאלצה סין לפנות יותר מ-73 אלף תושבים מהעיר אניאנג, שבגבול של מחוז הנאן עם מחוז חביי. בעיר הזו ירדו מאז יום שני יותר מ-660 מ"מ של גשם.
כמו את גלי החום הקטלניים שפקדו בשבועות האחרונים את ארה"ב וקנדה וכמו את שיטפונות המוות שהיכו בשבוע שעבר במערב אירופה, מדענים קושרים את הגשמים הכבדים וההצפות בסין להתחממות הגלובלית.
"סביר להניח שאירועי מזג אוויר קיצוניים כאלה רק ייעשו שכיחים יותר בעתיד", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס ג'וני צ'אן, פרופסור מהונג קונג המתמחה בענייני האטמוספרה. "מה שצריך עכשיו הוא שממשלות העולם יגבשו אסטרטגיות להסתגל לשינויים האלה".