שר החינוך יואב קיש אומר כי "המשימה המרכזית" של משרד החינוך היא להעלות את תקציבי מוסדות החינוך החרדיים. בדיון בוועדת הכספים, שבוע וחצי לאחר ש-170 ראשי רשויות שיגרו מכתב חריף לראש הממשלה ולשרים והבהירו כי לא יסכימו לממן את החינוך הלא-רשמי במגזר החרדי מכספי התושבים - אמר השר קיש כי "לכל ילד מגיעה הזדמנות שווה, ועלינו לדאוג שהמספרים הם כפי שנקבע".
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, ציין בפתח הדיון: "יש פה את מרכז המחקר והמידע של הכנסת שביקשתי מהם להכין מסמך. המציאות זה שתקציב רשתות החינוך צריך להיות 100 אחוז, ככלל ילדי ישראל, מוסד מוכשר שאינו רשמי אמור לקבל 75 אחוז, ומוסדות הפטור - 55 אחוז מילד בחינוך הרשמי. בפועל הרשתות מקבלות 81 אחוז במקום 100, המוכר שאינו רשמי מקבל 42.2 במקום 75 אחוז, ומוסדות הפטור מקבלים 23.7 אחוזים על פי המסמך".
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
קיש ונתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)
לדברי גפני מיהדות התורה, "מול 9,000 שקל למורה מתחיל, מורה בחינוך החרדי מקבל בין 5,000-4,000 שקל. התוצאה היא בלתי נסבלת, אנשים חוזרים עם משכורת שהיא חרפת רעב".
קיש אמר בדיון כי הוא "רואה אתגר גדול בדאגה לשוויון בחינוך לכל ילדי ישראל, לכל ילד מגיעה הזדמנות שווה, וזה מתכנס גם לנושא של תקציבים. האתגר הגדול יהיה במשרד החינוך, מדובר בתוספת תקציבית, ואנחנו דואגים שהמספרים יהיו כפי שנקבע, 75 ו-55 אחוז מתוך ה-100. זו משימה לתקציב של משרד החינוך בתקציב הנוכחי. אנחנו עובדים על זה ומתקצבים את זה, יש לזה תג מחיר".
בנוגע למכתב ראשי הערים, אמר: "הבעיה שלהם מובנת, אנחנו בהליך של מציאת פתרונות". השר במשרד האוצר, חיים ביטון, שיבח את שר החינוך ואמר כי הוא "מברך את השר קיש שדופק על השולחן ואומר שיהיה פה שוויון".

בשבוע שעבר, לאחר אותו מכתב של ראשי הרשויות, אמר גפני כי "אנחנו נבוא איתכם חשבון". שר האוצר לשעבר ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר "שכאשר יו"ר ועדת הכספים פונה לראשי רשויות ואומר נבוא חשבון עם כל אלה שחתמו על המכתב - זה מסר".
גפני: "שמעת את כל הנאום שלי?" ליברמן: "שמעתי את מה ששידרו בטלוויזיה, זה באמת ניסיון להלך אימים".

יו"ר הוועדה גפני סיכם את הדיון בסיכום עם השלטון המקומי על הקמת צוות משותף לחברי הכנסת וראשי הרשויות לעניין תקצוב זרמי החינוך השונים: "החינוך החרדי אינו חינוך פרטי. אני רוצה שנגיע להסכמה, על כל הנושאים, אני לא רוצה שאהיה בצד אחד ואתם בצד אחר".
בעקבות דברי יו"ר הוועדה, ביקש יו"ר המרכז לשלטון מקומי חיים ביבס לכלול גם את נושא הבינוי במסגרת השיח בין הצדדים, ויו"ר הוועדה הסכים לכך: "זה חלק מהעניין. האוצר הוא בעיית הבעיות כאן, כמה נתנו לבינוי כיתות במהלך השנים? אני לא מתכוון לוותר, כל עוד אני כאן, יהיה מאבק על בינוי כיתות במדינת ישראל. אל תתנו לנו עצות איך לחנך".