הממשלה אישרה היום (ד') פה אחד את הקמתם של עיר בדואית חדשה ושלושה יישובי בדואים כפריים, שמטרתם לכנס את הפזורה הבדואית בנגב ליישובי קבע. מדובר בדרישה של רע"מ לפי ההסכם הקואליציוני, שעוררה בשבועות האחרונים מחלוקות בין נציגי המפלגה וסיעות הימין בקואליציה.
שרת הפנים איילת שקד דרשה שלפחות 70% מתושבי הפזורה באזור יתחייבו בחתימה שיעזבו אדמות שלהם ויתכנסו באחד היישובים שיוקמו. אם תוך שבע שנים התנאי לא יבוצע - ההחלטה להקמת העיר תתבטל.
5 צפייה בגלריה
כפר חשם זנה
כפר חשם זנה
הכפר חשם זנה. יהפוך ליישוב
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ואיילת שקד
מרב מיכאלי ואיילת שקד
מיכאלי ושקד
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
ההחלטה על הקמת העיר והיישובים בפזורה הבדואית אושרה כאמור בישיבת הממשלה פה אחד, אך לוותה בעקיצות ובעימותים. שר הרווחה מאיר כהן אמר: "כל מי שמסתובב באזור חש את תחושת חוסר המשילות. זו החלטה שמתבססת על החלטה קודמת של ממשלת הליכוד, רק שאנחנו ניישם אותה. אומרים שאנחנו 'מוכרים את הנגב'. ממש לא - להפך.
"הממשלה הקודמת הקימה יישוב בשם מולדה, שם הצפיפות היא דונם לנפש. זה בצד ימין של כביש 31, היום מולדה מתפרסת על 30 אלף דונם. יש כיום 500 אלף דונם שיש עליהם תביעות בעלות. אם לא תהיה ברירה, נעקוף את תביעות הבעלות. היישובים יוקמו בעדיפות על שטחי מדינה כדי לא להתעסק עם תביעות הבעלות".
5 צפייה בגלריה
כפר עבדה בנגב
כפר עבדה בנגב
הכפר עבדה
בשלב זה אמרה שרת התחבורה מרב מיכאלי: "שרת הפנים (שקד) מקדמת במקביל הקמה של 11 יישובים יהודיים בנגב, שזה דבר לא נכון בשום צורה. מעבר לזה, בואו לא נחזור על טעויות העבר ונשים התניות להקמת הערים הבדואיות".
מנכ"לית משרד הרווחה סיגל מורן אמרה: "ההחלטה קובעת סף של 70% לפחות של הסכמת תושבים. הם מאוד מברכים על המהלך". שר החקלאות עודד פורר: "הסף של ה-70% מעודד אותם להיכנס אל הערים החדשות". השר כהן: "ראשי הערים מבקשים להתמיד כי כבר הקימו ערים שהציבור לא עבר אליהן". ראש הממשלה נפתי בנט אמר בהתייחסו לנושא: "אנחנו ב'לוז-לוז'. אנחנו עושים מהלך ציוני מהמעלה הראשונה. המבחן הוא ביישום".
רה"מ בנט ביקש מהשרה שקד להתייחס, אולם היא אמרה: "לא צריך, בואו נצביע". בנט: "בכל זאת". שקד: "מה יש להגיד? החלטה חשובה שמתבססת על ההחלטה של הממשלה הקודמת, של נתניהו וגנץ".
השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' הגיב: "אתמול מנסור עבאס ישב עם כל השבטים בנגב והם מסכימים. גם לנו יש דעה, סוגיית ההתניות בעמדה לא נוחה". שקד: "תהיה עיר חרדית ועוד 12 יישובים יהודיים בנגב". מיכאלי: "טעות ממדרגה ראשונה". שקד: "שמענו".
5 צפייה בגלריה
מעיגל אלהוואשלה
מעיגל אלהוואשלה
"28 אלף בדואים זקוקים דחוף לתשתיות בסיסיות". אלהוואשלה
הכפרים שהולכים להיות מוכרים: כפר רחמה שנמצא ליד ירוחם ובו מתגוררים כ-3,000 בני אדם, כפר חשם זנה סמוך לנבטים שגם בו מתגוררים כ-3,000 בני אדם ועל חלק מאדמותיו מתוכננת התוכנית להארכת כביש 6, וכפר עבדה סמוך למצפה רמון שבו מתגוררים כאלף בני אדם.
השייח עודה זנון מהכפר רחמה אמר: "אנחנו רוצים הסדר מיידי וביטול צווי הריסה למבנים שקיימים כאן". לדבריו, צווי ההריסה מתוכננים לצאת אל הפועל ביום הראשון הקרוב ולכן הוא מבקש ליישם את ההסדרה החדשה ולבטל את הצווים: "אין לנו כאן מרכז שירותים לאזרח, בית הספר היסודי שקיים בלי תשתיות ובלי גישה לכביש. אין לנו מסגד, מגרש כדורגל, שירותי דואר, טיפת חלב ותחנות לאוטובוס. כל זה אני מקווה שיבוצע במהרה כי אנחנו סובלים".
5 צפייה בגלריה
סעיד אלחרומי בפזורה הבדואית ביוני 2021
סעיד אלחרומי בפזורה הבדואית ביוני 2021
חבר הכנסת המנוח סעיד אלחרומי
(צילום: חיים הורנשטיין)
מעיגל אלהוואשלה, רכז שטח של המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים ואחת הדמויות החשובות בפזורה הבדואית שמוביל את מאבקי ההסדרה ליישובים, אמר: "זה היה החזון של חבר הכנסת המנוח סעיד אלחרומי שהלך לעולמו לפני כחודש, היה תושב הנגב ועמל במלוא מרצו על מנת להסדיר את היישובים הבדואים בפזורה".
אלהוואשלה עובד יחד עם חברי הוועדות המקומיות של היישובים הבלתי מוכרים להסדרת יישובי בקעת הנגב סמוך לבאר שבע. "מדובר על כ-28 אלף תושבים בדואים שזקוקים באופן דחוף לתשתיות בסיסיות".
עם ההחלטה להכיר בשלושת הכפרים הבדואים, נותרו כעת בפזורה 34 כפרים לא מוכרים. מספר התושבים באזור זה מסתכם ב-150 אלף.