מעט אחרי שהחלה דרכו הצבאית של ארגון הטרור חיזבאללה בתחילת שנות ה-80, החלה גם דרכו המוזיקלית. בטקסים האחרונים שארגן חיזבאללה, ביניהם גם הטקס לכבוד "יום ירושלים האיראני" בחודש שעבר, קשה היה לפספס את ההשקעה של ארגון הטרור בחלק האומנותי. כמעט לפני כל נאום של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, ישנה הקדמה אומנותית של לא פחות מחצי שעה, תלוי בגודל האירוע, הכוללת נאומים, הקראת טקסטים דתיים, הופעה של תזמורות צבאיות, הופעות של זמרים המזוהים עם הארגון, וכמובן - שירת המנון חיזבאללה.
שרים לפני כל אירוע. הצד המוזיקלי של חיזבאללה
(צילום: ליאור שרון)

לחיזבאללה היו מספר צוותים מוזיקליים שליוו אותו לאורך השנים, ביניהם ההרכב המוזיקלי "אל-וילאיא" (המדינה). לא כל סוגי השירה בתקופת הקמת הארגון היו מוסכמים, ולכן הקמת הלהקה מתוארת בתקשורת המזוהה עם חיזבאללה כחוויה לא פשוטה כלל. ב"אל-אחבאר", עיתון לבנוני המזוהה עם ארגון הטרור, נכתב כי בתחילת דרכה חיפשה הלהקה סמכות דתית שתתמוך בה והראשון שעמד לצדה היה עבאס אל-מוסאווי, מזכ"ל חיזבאללה בזמנו. הלהקה נפגשה עמו, הסבירה לו את הרעיון וקיבלה ממנו מעין "הגנה משפטית" שאחריה יכלה לעבוד בנוחות. חבריה כתבו שירים רבים בתחילת דרכם, ביניהם "צבאות האמת" ו"לך והשמד". מוסאווי חוסל בשנת 1992.
לקראת סוף שנות ה-80, חיברה הלהקה את השיר שהפך עם השנים להמנון הרשמי של ארגון הטרור, שיר שפעילי חיזבאללה מדקלמים בעל פה בכל טקס, גם בימים אלה. לפי פרסומים ההמנון הוצג לראשונה באירוע של חיזבאללה שהתקיים ברחוב בא'ר אל-עבד בדאחייה של ביירות, וזכה לאהדה כל כך גדולה, עד שהקהל ביקש לשמוע אותו לא פחות משלוש פעמים ברציפות. לפי "אל-אחבאר" הלבנוני נסראללה היה אחראי על אזור ביירות באותה התקופה ונתן את האישור והברכה להמנון החדש. ההמנון הפך ללהיט, וערוצי הארגון הדהדו אותו בכל הזדמנות.
2 צפייה בגלריה
 נאום נסראללה במסגרת טקס לזכרו של מחמד רזא זאהדי
 נאום נסראללה במסגרת טקס לזכרו של מחמד רזא זאהדי
מזכ"ל חיזבאללה נסראללה. נתן את האישור להמנון הארגון
לפי פרסומים, בשנת 1995 הפסיקה להקת "אל-וילאיא" לעבוד בצורה רשמית, אך היא חזרה לפני מספר שנים להקליט מחדש בצורה חגיגית מספר שירים ישנים. שירים שהוקלטו בעבר בצורה צנועה יותר חודשו בצורה מקצועית כדי "שימשיכו עם הדורות הבאים". לכבוד חגיגות ארבעים השנה לארגון הטרור, בשנת 2022, הוקלט ההמנון של חיזבאללה מחדש יחד עם להקה בינלאומית בליווי 80 כלי נגינה וזמרים רבים, ביניהם כאלה שליוו את הארגון מראשיתו.
לאורך השנים "אל-וילאיא" לא הייתה הלהקה היחידה שליוותה את הארגון. להקה נוספת מוכרת הייתה "אסראא". בנוסף, לחיזבאללה יש תחת חסותו משנות ה-80 את "צופי האימאם אל-מהדי", תנועת נוער בלבנון שרבים מהילדים המצטרפים אליה ממשיכים אחר כך כפעילים בארגון הטרור. התנועה מפעילה גם תזמורת צבאית, שאת הופעתה המרשימה ראינו גם כן באירוע של חיזבאללה לרגל "יום ירושלים" האיראני בחודש שעבר.
2 צפייה בגלריה
 נאום נסראללה במסגרת טקס לזכרו של מחמד רזא זאהדי
 נאום נסראללה במסגרת טקס לזכרו של מחמד רזא זאהדי
נאום נסראללה במסגרת טקס לזכרו של מחמד רזא זאהדי
( צילום:REUTERS/Mohamed Azakir)
מלבד הצוותים המוזיקליים המזוהים עם הארגון, לחיזבאללה יש שיתופי פעולה עם זמרים שונים, המופיעים גם הם בטקסים המושקעים. רוב השירים המזוהים עם ארגון הטרור דומים יותר להמנוני הסתה מאשר לשירים רגילים, וניתן לראות זאת בתוכן ובמסרים הקשים המועברים באמצעותם. מדובר בשירים שנועדו לעורר רגשות דתיים בקרב השומעים. בערבית סגנון השירה הזה מכונה "נשיד", סוג של פיוט (ברבים: "אנאשיד"). אחד מהזמרים העובדים עם חיזבאללה ומחברים שירים בסגנון זה הוא חוסיין אל-אכרף, זמר שיעי מבחריין במקור. אל-אכרף הופיע גם הוא בטקס לכבוד "יום ירושלים האיראני".
ארגון הטרור חיזבאללה הודיע על אירוע מיוחד שיתקיים ביום שישי הקרוב לזכר הרוגי הארגון והרוגי התרסקות המסוק באיראן, בהם גם נשיא איראן אבראהים ראיסי ושר החוץ האיראני חוסין אמיר עבדוללהיאן. האירוע, שצפוי להתקיים בשעות הערב בלבנון, יכלול גם נאום של נסראללה. ניתן רק להמתין להופעה האמנותית הבאה של הארגון.