1 צפייה בגלריה
העיתונאית אנה פוליטקובסקיה שנרצחה ב-2006
העיתונאית אנה פוליטקובסקיה שנרצחה ב-2006
העיתונאית אנה פוליטקובסקיה שנרצחה ב-2006
(צילום: AFP)
ב-10 בדצמבר 2021 נערך באוסלו הטקס החגיגי של הענקת פרס נובל לשלום, שבו זכו העיתונאים דימיטרי מוראטוב מרוסיה ומריה רסה מהפיליפינים. מוראטוב בן ה-60, העורך הראשי של העיתון הליברלי העצמאי "נובאיה גזטה", נשא נאום מרגש שבו מתח ביקורת ישירה על משטרו של הנשיא ולדימיר פוטין, על השחיתות, על מהלכיו לצמצום חופש הביטוי והעיתונות, והעלה על נס את התפקיד שממלאים חבריו העיתונאים במציאות מורכבת, ביודעם ששלומם בסכנה: "העיתונות ברוסיה צועדת בעמק אפל. יותר מ-100 עיתונאים, כלי תקשורת, מגיני זכויות אדם וארגונים לא ממשלתיים סומנו לאחרונה כ'סוכנים זרים'. ברוסיה זה אומר 'אויבי העם'. רבים מעמיתינו איבדו את מקום עבודתם. חלקם צריכים לעזוב את המדינה".

הוא הוסיף כי "זה קרה בעבר בהיסטוריה שלנו. ב-29 בספטמבר בשנה הבאה נציין 100 שנים ל'ספינת הפילוסופים' שהפליגה מסנט פטרסבורג לשטטין שבגרמניה, אחת מני רבות ברציפות, כשהבולשביקים רדפו וגירשו מרוסיה כמעט 300 אינטלקטואלים בולטים. דבר דומה קורה היום עם עיתונאים ומגיני זכויות אדם - 'ספינת הפילוסופים' הוחלפה ב'מטוס העיתונאי'. זו כמובן מטפורה, אבל עשרות עיתונאים עוזבים את רוסיה. מחלקם נשללה אפילו ההזדמנות הזו".
מוראטוב, עורכו הראשי של העיתון ב-25 שנים מ-29 שנות קיומו, הקדיש את הפרס לששת עמיתיו מהעיתון שאיבדו את חייהם במהלך השנים בגלל עבודתם, כולל העיתונאית החוקרת אנה פוליטקובסקיה שנרצחה בבניין מגוריה במרכז מוסקבה באוקטובר 2006.
שלושה חודשים וחצי אחרי אותו נאום, ובצל הפלישה הרוסית לאוקראינה, נפל דבר ברוסיה בשבוע שעבר - ה"נובאיה גזטה" הודיע על החלטתו להקפיא את פעילותו עד לסיום המלחמה באוקראינה, לאחר שקיבל אזהרה שנייה מ"רוסקומנדזור", הרשות המפקחת על התקשורת. מוראטוב עצמו פרסם הצהרה שבה כתב בין השאר: "עבורנו, ואני יודע שגם עבורכם, זוהי החלטה נוראית וקשה. אך עלינו להציל אותנו למען הכלל".
כמעט 30 שנים מאוחר יותר, גורבצ'וב, אחד מבעלי העיתון כיום, רואה בעצב כיצד מפסיק העיתון את פעילותו, ואיך רוסיה חוזרת לאחור, בצעדי ענק
ה"נובאיה גזטה" היה אחד האיים האחרונים של עיתונות עצמאית וביקורתית ברוסיה תחת הנהגת פוטין בשנים האחרונות, וזה לא דבר של מה בכך, בהתחשב בהחרפה של הדיכוי הפוליטי במדינה, במאסרם ובמעצרם של מנהיגי אופוזיציה ועיתונאים, ובהימלטותם של אחרים מהמדינה. התהליכים הללו החריפו מאוד מאז תחילת המלחמה עם אוקראינה.
יאיר נבותיאיר נבות
הקפאת פעילותו של העיתון מדמימה באופן מלא את שרידי התקשורת הרוסית העצמאית, מסמר אחרון בארונה - לפני כן נסגרו לאחרונה ערוץ הטלוויזיה האינטרנטי העצמאי "דוז'ד" (גשם) ותחנת הרדיו הליברלית "אקו מוסקבה" (הד מוסקבה). כעת לא רק אזרחי רוסיה לא יוכלו לצרוך תקשורת רוסית עצמאית, נשכנית וביקורתית נגד המשטר - כמו שתקשורת אמורה להיות - אלא גם צרכני חו"ל, שראו באמצעי התקשורת הללו מקורות מידע מהימנים ומקצועיים שמילאו תפקיד עיתונאי קריטי במדינה אוטוריטרית.
ואולי יש פה סגירת מעגל סמלית ועצובה: כשהוקם העיתון ב-1993, סייע לו מיכאיל גורבצ'וב, מנהיגה האחרון של ברה"מ וזוכה פרס נובל לשלום לשנת 1990. הוא השתמש בסכום הזכייה בפרס כדי לרכוש עבור העיתון את המחשבים הראשונים שלו, בתקווה שברוסיה תצמח דמוקרטיה ועיתונות חופשית. כמעט 30 שנים מאוחר יותר, גורבצ'וב, אחד מבעלי העיתון כיום, רואה בעצב כיצד מפסיק העיתון את פעילותו, ואיך רוסיה חוזרת לאחור, בצעדי ענק.
  • יאיר נבות הוא עיתונאי
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com