2 צפייה בגלריה
בדיקת אנטיגן שלילית
בדיקת אנטיגן שלילית
בדיקת אנטיגן
( צילום: AP)
מנהלים ומורים רבים טוענים כי מתווה הבדיקות הנוכחי במערכת החינוך הוא פארסה. רק 30 עד 50 אחוזים מההורים, כך הם מעריכים לפי סקרים שערכו בכיתות, עושים את הבדיקות. במקרים רבים הורים מצהירים כי ילדיהם נבדקו והם בריאים - והילדים מגיעים חולים ללימודים וממשיכים את פסטיבל ההדבקה הלאומי.
המתווה למערכת החינוך, שגובש על ידי הממשלה לאחר ביטול הבידודים, לא כולל בתוכו חובת דיווח על תוצאות בדיקת אנטיגן. בנוסף, אין התניה לכניסה למוסדות החינוך בהצגת תוצאות הבדיקה. כמה מנהלים אמרו כי ידוע להם שחלק מהדיווחים שקריים, ושהורים שולחים תלמידים מאומתים ללא שום בקרה על כך.
"תלמידים מגיעים לבית הספר ומספרים לנו שנבדקו בבוקר וראו שני פסים, אבל ההורים שולחים דיווח שהילד שלילי, ולפעמים גם מכחישים במצח נחושה כשאנחנו מדברים איתם", סיפרה מורה "מתווה שלא ניתן לאכוף הוא לא מתווה ריאלי".
"אנחנו מחויבים להגיע לבתי הספר תוך סיכון גבוה להידבקות", אמרה בייאוש מורה אחרת. "יש חשש גדול בקרב מורות מהסיכון להידבק. יש מורות מקצועיות מבוגרות, שמלמדות בכמה כיתות, ופוחדות כל שעה ושעה להיכנס לכיתה ולחלות".
מנהלת בית ספר מצהירה בנחרצות: "עדיף להודיע בכלל על ביטול הבדיקות, להודות שאנשי החינוך בסיכון להידבק ולא 'לשחק בכאילו'. אנחנו רואים איך התלמידים מעבירים את הנגיף מהבתים לבתי הספר. זו מסיבת הדבקה אחת גדולה - ומי שלא מבין זאת טומן את ראשו בחול".
2 צפייה בגלריה
מבצע חלוקת בדיקות אנטיגן במוסדות חינוך בחיפה
מבצע חלוקת בדיקות אנטיגן במוסדות חינוך בחיפה
"תלמידים מגיעים לבית הספר מבלי להיבדק". מבצע חלוקת בדיקות אנטיגן
(צילום: דוברות עיריית חיפה)
המנהלים והמורים מאשימים את משרד החינוך כי יצר מתווה שלא מבטיח את בריאות הצוותים החינוכיים והתלמידים, וגם את הסתדרות המורים, שניהלה מאבק בנושא אך התקפלה בלי שיתקבל מתווה שיבטיח אי-הדבקה. לדבריהם, בהסכם שהביא להסרת איום השביתה התחייב משרד החינוך שתהיה בקרה, אשר תבטיח כי ההורים מדווחים על ביצוע בדיקות וכי מדובר בדיווחי אמת, אך הדבר לא קורה.
"האבסורד הוא שכאשר רוצים לברר עניין, בנוגע לתלוש השכר למשל, אומרים לנו במשרד החינוך שאין קבלת קהל בשל הקורונה כי הם חוששים מהדבקה", סיפרה מורה. "לעצמם הם יודעים לדאוג". מנשה לוי, יו"ר התאגדות המנהלים, אמר: "משרד החינוך מתנהל כמו בימי הביניים, והתוצאה היא שתלמידים ומורים נדבקים".
מהסתדרות המורים נמסר: "אנחנו מצפים מהמדינה לעמוד בהתחייבויות שלה שמתווה 'נבדקים ולומדים' ייושם במלואו כבר מחר".
ממשרד החינוך נמסר: "יותר מ-600 אלף תלמידים עורכים מדי יום בדיקות, שמאתרות עשרות אלפי תלמידים חיוביים. כזכור, לפי המתווה הישן התלמידים הגיעו אל בית הספר מבלי שנדרשו לבדיקות כלל".