נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הערב (רביעי) לתחקיר רשת CNN על מותה של עיתונאית אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה, שם נטען כי כוחות צה"ל ירו בה למוות בכוונה. "הצענו לפלסטינים חקירה משותפת אודות הנסיבות של המקרה הטראגי הזה. לצערי, הפלסטינים סירבו. הם לקחו את הגופה, את הקליע, ולכן בלתי ניתן לאמת את אף אחת מהטענות", אמר הרצוג בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס שבשווייץ. "ייתכנו מספר תרחישים. גם בעבר קרו מקרים שבהם הואשמנו והאמת יצאה לאור בדיעבד. אל תבנו על עובדות כוזבות. לימדו את העובדות. לצערי הפלסטינים סירבו לשתף פעולה".
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
הנשיא יצחק הרצוג בפורום הכלכלי בדאבוס. "לימדו את העובדות"
(צילום: AFP)
הרצוג ציין כי "זהו כמובן אירוע מצער מאוד. אני כואב אותו, ישראלים רבים כואבים אותו. האירוע קרה במסגרת פעילות של לוחמה בטרור בג'נין, שנבעה לאחר רציחתם של ישראלים רבים כל כך. ישראל הייתה פתוחה ושקופה, והציעה לארצות הברית להצטרף לתהליך החקירה, מכיוון שאנו מייחסים חשיבות גבוהה לחופש הדיבור ולעבודתם של עיתונאים וכלי תקשורת ואנו מכבדים אותם".
התחקיר שערכה הרשת האמריקנית הצביע על כך שאבו עאקלה נורתה במכוון על ידי צה"ל במחנה הפליטים ג'נין מוקדם יותר החודש. "הם ירו ישירות על העיתונאים", טענו עדי ראייה פלסטינים שהיו בזירה.
4 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
העיתונאית אבו עאקלה שנהרגה בג'נין. ב-CNN טענו: "היא נורתה במכוון"
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
"תהליך שייקח זמן". מוחמד בן סלמאן
(צילום: EPA)
התחקיר התבסס על שני סרטונים חדשים מזירת הירי שבהם לא נראה קרב יריות בין כוחות צה"ל לבין חמושים פלסטינים, על מומחה נשק, על מומחה לענייני קול ועל עדויות של שמונה עדי ראייה לתקרית. לפי הרשת האמריקנית, אבו עאקלה נורתה על ידי כוחות צה"ל. מומחה הקול אמר שמהאזנה לסרטונים ניתן להעריך שהירי הגיע ממרחק של כ-177 מטר ל-197 מטר, המרחק שבו עמדו חיילי צה"ל מהעיתונאים.
מומחה הנשק אמר ל-CNN כי ארבעה כדורים פגעו בעץ סמוך במקבץ קרוב יחסית. "מהסימנים על העץ עולה שהיריות, שאחת מהן פגעה בשירין, הגיעו ממורד הרחוב מכיוון חיילי צה"ל", אמר המומחה. "המקבץ הקרוב יחסית של הכדורים מעיד על כך ששירין הייתה למטרה מכוונת ולא קורבן של אש אקראית או תועה".
בתגובה לתחקיר, מסר אמש דובר צה"ל כי "הטענה כי הירי היה מכוון משוללת כל יסוד. בלתי אפשרי להגיע למסקנה נחרצת בנוגע למקור הירי שהרג אותה ללא השלמת חקירה יסודית ומקצועית כמו זו שנעשית בצה"ל. קביעות בנוגע למקור הירי שהרג את גברת אבו עאקלה חייבות להיעשות בקפידה ולהיות מבוססות בראיות. זה מה שצה"ל שואף להשיג".
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
"ביירות הייתה ידועה פעם כפריז של המזרח התיכון". נסראללה
בנאומו התייחס הרצוג גם לאיום האיראני, ואמר כי "ישראל - כמו כל אומות העולם - לא יכולה להשלים עם החתירה של איראן להשגת יכולות גרעיניות. איראן מפיצה שנאה, טרור, כאב, וסבל. שוב ושוב אנו רואים כי בכל מדינה שאיראן הצליחה לחדור לתוכה, נשאבה החיות של התושבים ושל ארצם. השגשוג, חירות האדם, היצירתיות, הצמיחה - כל אלה נמחקים. כבר ראינו את זה בעיראק ובתימן, בעזה, בסוריה ובלבנון".
לאחר מכן פירט הרצוג על לבנון: "ביירות הייתה ידועה פעם כפריז של המזרח התיכון. אין שום סיבה שתהיה מחלוקת בין ישראל לבין לבנון, כמדינה וכעם. זה מטריד עד כאב לראות את הטרגדיה של לבנון, מדינה שמתמוטטת עוד ועוד לתוך עוני ויגון. ישראל נכונה לשתף משגשוגה ומהצלחותיה עם שכנינו ולפרק את המחסומים אשר נכפו על-ידי ההשפעה האיראנית. אני באמת מאמין כי אם רק נבחר את כוחות האור, הדרך לעתיד שונה בתכלית היא קרובה משאנו יכולים לדמיין. נמשיך להושיט את ידינו לשלום".
הנשיא גם התייחס לדיווחים האחרונים על מגעים עם סעודיה, ואמר כי "אני חושב שהיא מדינה חשובה באזור, ונשמח לראות התפתחויות בכיוון הזה. עם זאת, מדובר בתהליך שצריך לקחת זמן". הוא קרא לעמי האזור לעבוד יחד על מסלול לדרך חדשה במזרח התיכון, וקרא להם לא להאמין לחדשות כוזבות. "ישראל עודנה מחויבת לחופש הדת והפולחן, לכבוד כלפי כל הדתות בארץ הקודש ולשמירה על ערכים דמוקרטיים", אמר. "הבה נרתום את התמורה האדירה הזו כדי לעודד דיאלוג בין-אישי בין אזרחים ובין לבבות".