תושב עפולה שהתעמת עם שוטר על רקע דו"ח בגין אי עטיית מסכה מצא את עצמו בבית חולים, ובהמשך גם עצור בחשד לתקיפת שוטר. בית משפט השלום בנצרת שחרר את החשוד למעצר בית, אולם המשטרה ערערה על כך. בית המשפט המחוזי בעיר דחה את הערעור, ואף קבע כי נראה שהשוטר הפעיל כוח בלתי סביר.
המקרה אירע אתמול (שבת) בסמוך למזנון למכירת כריכים בעפולה שבו עובד החשוד. שוטר שהגיע למקום ביקש לתת לו דו"ח מאחר שלדבריו העובד לא עטה מסכה כנדרש. השניים ניגשו לרכבו של האיש - שם החזיק האיש את תעודת הזהות שלו. האירוע שנקלט לאחר מכן במצלמות האבטחה של העסק כולל קרבה בין החשוד לשוטר - ולאחר מכן נראה השוטר דוחף את החשוד בחוזקה, מטיח אותו על הרצפה וממשיך להיאבק עמו עד שכופת אותו באזיקים.
1 צפייה בגלריה
רגעי המאבק בין השוטר לאזרח
רגעי המאבק בין השוטר לאזרח
רגעי המאבק בין השוטר לאזרח
בשעות הערב הובא החשוד לבית המשפט השלום בנצרת והמשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בטענה שתקף את השוטר. בדיון טען נציג המשטרה כי גם השוטר נחבל. החשוד אמר כי האירוע החל לאחר שתעודת הזהות שלו כבר הייתה בידי השוטר. בית המשפט קבע כי ניתן לשחרר את החשוד למעצר בית עד יום שלישי, אולם המשטרה, כאמור, ערערה על ההחלטה.
החשוד מכחיש כי תקף את השוטר. נציג המשטרה טען בערעור לבית המשפט המחוזי כי מצלמות הגוף של השוטר מעידות על תקיפה, אולם לא הציג את הצילומים באולם. השופטת עידית הוד קבעה כי לפי הסרטון ממצלמות האבטחה, מדובר בהפעלת כוח מוגזמת.
"אין חולק כי על אזרחים להתייחס בכבוד לרשויות אכיפת החוק. הדבר עובר כחוט השני הן בחומר החקירה והן לדברי בא כוח המשטרה לפניי היום", ציינה השופטת. "יחד עם זאת, היעדר כבוד לכאורה אינו מצדיק הפעלת כוח בלתי מידתי נגד אזרחים. נוסף על כך, היעדר כבוד אינו מעיד בהכרח על מסוכנות המצדיקה מעצר מאחורי סורג ובריח בטרם הוגש כתב אישום, ואינו בהכרח מעיד על קיומה של עילת מעצר.
"אכן, בסרטון נראה כי האזרח הפעיל מגע כלפי השוטר, לא ברור עד כמה הוא היה משמעותי. מאידך גיסא, בסרטון עולה על פניו הפעלת כוח בלתי סבירה בנסיבות ובלתי מידתית מצד השוטר. ברי, כי דברים אלו צריכים להיבדק והכול נאמר בשלב זה בזהירות המתבקשת ולכאורה בלבד".
עו"ד זוהר ארבלעו"ד זוהר ארבל
עו"ד זוהר ארבל, פרקליטו של החשוד, אמר: "מדובר במקרה חמור שבו מתועדת אלימות ברוטאלית של שוטר כלפי אזרח נורמטיבי. מרשי לא ביצע פשע כלשהו שהצדיק את האלימות שבה נקט השוטר. חמורה שבעתיים במקרה הזה, היא העובדה שאלמלא התיעוד, אין לי ספק שדבריו השקריים של השוטר בדו"ח הפעולה היו מתקבלים כדברי אלוהים חיים, ומרשי היה נאלץ להתמודד עם כתב אישום על לא עוול בכפו. המקרה הזה יגיע למח"ש ולתביעה אזרחית מתאימה".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "המוכר סירב להזדהות חרף בקשותיו של השוטר, משהוסבר שיעוכב לתחנה לצורך זיהוי, טען כי תעודת הזהות נמצאת ברכבו ולווה על ידי השוטר על מנת להביאה. לאחר שהתבקש להזדהות ללא הועיל, השוטר נאלץ לעוצרו תוך שימוש בכוח ולהביאו לתחנה. נציין כי ככל שמושמעת ביקורת שיפוטית הרי שהיא נלמדת ומופקים הלקחים הנדרשים בהתאם".