בבית המשפט המחוזי בירושלים נערך הבוקר (שלישי) דיון נוסף במשפטו של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו בתיק 1000, "תיק המתנות". במסגרת התיק מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים. במהלך הדיון, השופטת רבקה פרידמן פלדמן הביעה ביקורת בפני הפרקליטות מכיוון שהעד שצפוי להגיע מחר לא יגיע, ואין עד נוסף שנמצא בסטנדביי.
"לא יכול להיות שתיק שיש בו 330 עדים, אי אפשר להיערך לכך שאחד העדים בסטנדביי", הסבירה. "אמרנו בשבוע שעבר ואנחנו אומרים עכשיו, כדי שלא נעמוד במצב שאין עדים, המדינה צריכה להיות ערוכה עם עד בסטנדביי. אתם מעמידים אותנו במצב שאין לנו ברירה אלא לבטל דיונים. זה ממש לא מוצדק. אין עד מחר ולכן לא יהיה דיון. אבל תיערכו אחרת".
2 צפייה בגלריה
זאב פלדמן
זאב פלדמן
(צילום: גיל יוחנן)
מי שהמשיך להעיד היום הוא רואה החשבון זאב פלדמן, מנהל עסקי שעבד עם אנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. הבוקר נחקר פלדמן נגדית בידי סנגורי נתניהו, בראשות עורך הדין עמית חדד.
לפי כתב האישום, לצד קבלת טובות הנאה שעיקרן סיגרים ושמפניות מהמיליארדרים מילצ'ן ופאקר בסכום של מאות אלפי שקלים, נתניהו עסק במסגרת תפקידיו הציבוריים בענייניו האישיים והעסקיים של מילצ'ן למרות שהיה עליו להימנע מכך.
בדיון אתמול, התובע עו"ד אלון גילדין שאל את פלדמן על מעורבותו של נתניהו בענייניו העסקיים של מילצ'ן ועל פעולות שלטוניות שראש הממשלה המיועד עשה עבור המיליארדר. בין היתר, הדיון אתמול עסק במיזם כלכלי שמילצ'ן שאף לקדם עם איש העסקים ההודי ראטן טאטא.
בכתב האישום נטען כי נתניהו נענה לבקשת מילצ'ן, וביצע במסגרת תפקידו שורת פעולות לקידום המיזם - בעצמו ובאמצעות עובדי מדינה הכפופים לו. במסגרת זו, נפגש נתניהו עם נציגו של מילצ'ן, פלדמן, שהציג בפניו את המיזם. בנוסף, נתניהו ערך פגישה משותפת עם טאטא, מילצ'ן ופלדמן, וזימן אליו באופן מידי את מתאם פעולות הממשלה בשטחים דאז, אלוף איתן דנגוט, כדי שיבחן האפשרות לקידום התוכנית.
לאחר דברי השופטת פתח חדד בשאלות לפלדמן על שנות רכישת מניות, מכירה ועוד, וטען שלא הוצגו לעד נתונים לגבי מועדים שונים.
חדד: "מי שעזר להביא את חברת טאטא, להדביק את הכל יחד, זה היה מאיר דגן". פלדמן: "ממש לא נכון". חדד: "אתה מכיר את הפגישה שהייתה בלונדון?". פלדמן: "לא מכיר". חדד: "ג'קי אשל היה בכיר במוסד". פלדמן: "נכון". חדד: "גם הדס קליין שהייתה פה סיפרה בחקירות שלה, וגם אמרה את זה פה, שארנון היה בישראל והרים טלפון למאיר דגן ואמר לו שחייבים לעזור לאיש הזה. את העובדה שמאיר דגן היה חבר של מילצ'ן אתה מכיר נכון?". פלדמן: "נכון". חדד: "הדס קליין סיפרה שהם טסו במטוס. הדס אמרה שמי שסידר את המטוס הזה לירדן היה מאיר דגן. מכיר את זה?". פלדמן: "יכול להיות". חדד: "מה התפקיד שלך בחברה (שלא קלטתי את שמה)?". פלדמן: "הייתי יושב הראש". חדד: "אבל מדובר בחברת ביטחון, איך אתה, איש פיננסים, נהיה מנכ"ל חברה של ביטחון?". פלדמן: "זה עניין של ניהול". חדד: "לפי מה שאומר מר מילצ'ן לקחת 25 אחוזים מהחברה". פלדמן: "נכון".
2 צפייה בגלריה
ארנון מילצ'ן, בנימין נתניהו, ג'יימס פאקר
ארנון מילצ'ן, בנימין נתניהו, ג'יימס פאקר
"נתניהו אמר לנו לפנות אליו אם ניתקע". מילצ'ן, נתניהו ופאקר
(צילום: gettyimages, יואב דודקביץ', AP)
בסופו של דבר, המיזם לא יצא לפועל. פלדמן סיפר אתמול: "הרעיון למיזם התחיל אצלי. באחת השיחות עם טאטא העליתי רעיון להקים בארץ מפעל להרכבת אוטובוסים ומכוניות. טאטא גילה עניין וחשבנו להיות מעורבים ברמה העסקית. המיזם אמור היה להיות מאוד גדול: כעשרת אלפים עובדים, בשכר יחסית נמוך, פלסטינים וירדנים. נתניהו אהב את הרעיון. הוא אמר לנו לפנות אליו אם ניתקע", אמר.
גילדין שאל את פלדמן על מעשיו אחרי השיחה עם טאטא, ופלדמן השיב כי שוחח עם מילצ'ן, שהגיב בהתלהבות לרעיון. לדבריו, מילצ'ן שוחח עם גורמים אמריקנים ועם נתניהו. הפניות לנתניהו, לפי פלדמן, נעשו דרך מילצ'ן.