המפלגה השמרנית בבריטניה עשתה הערב (יום ג') צעד נוסף בדרך למינוי אישה למחליפתו של בוריס ג'ונסון בראשות הממשלה, כשבבחירות הפנימיות לתפקיד נותרו שלושה מועמדים בלבד: שר האוצר לשעבר רישי סונאק, שרת החוץ ליז טראס ומי שהייתה שרת ההגנה ל-85 יום, פני מורדנט. סונאק אמנם הגיע למקום הראשון גם בסיבוב ההצבעה שערכו המחוקקים היום, אבל אחרי שיריבתו האחרונה תיקבע תיפתח ההצבעה ל-200 אלף חברי המפלגה השמרנית – ולפי סקר חדש בשלב הזה הוא צפוי להפסיד.
9 צפייה בגלריה
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית המועמדים שנותרו רישי סונאק פני מורדנט ליז טראס
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית המועמדים שנותרו רישי סונאק פני מורדנט ליז טראס
מימין לשמאל: רישי סונאק, ליז טראס ופני מורדנט. השלושה שנשארו במרוץ
(צילום: GettyImages )
9 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון בהודעת ההתפטרות. החליף את מורדנט אחרי 85 יום
(צילום: רויטרס)
בחירות-הבזק במפלגה השמרנית, נזכיר, נערכות בעקבות הודעת ההתפטרות של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון: ההודעה ההיא הגיעה אחרי לחץ כבד עליו מצד חברי המפלגה שיפרוש, בעקבות פרשת כריס פינצ'ר ופרשת מסיבות הקורונה. בתחילת המרוץ להחלפתו היו 11 מועמדים, ובשבוע האחרון מקיימים חברי הפרלמנט השמרנים כמעט מדי יום סבב הצבעה, ובסוף כל סבב שכזה מנופה המועמד שהגיע למקום האחרון.
היום נערכה ההצבעה על ארבעת המועמדים האחרונים שנותרו במרוץ: כמו בכל הסבבים הקודמים, גם הפעם הגיע סונאק למקום הראשון, הפעם עם 118 קולות. פני מורדנט, מי שהייתה שרת ההגנה הראשונה בתולדות בריטניה, הגיעה למקום השני עם 92 קולות, ושרת החוץ המכהנת ליז טראס הגיעה למקום השלישי עם 86 קולות. למקום הרביעי והאחרון הגיעה קמי בנדוק, עם 59 קולות, והיא נופתה מהמרוץ. השאלה כיצד יתפלגו תומכיה בין שלושת המועמדים שנותרו תקבע מי יעלו לדו-קרב הסופי, שבו תיפתח ההצבעה לכלל חברי המפלגה השמרנית, ולא תהיה עוד שמורה לחברי הפרלמנט השמרנים בלבד.
9 צפייה בגלריה
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית רישי סונאק עימות טלוויזיוני חמשת המועמדים האחרונים
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית רישי סונאק עימות טלוויזיוני חמשת המועמדים האחרונים
העימות הטלוויזיוני בין חמשת המועמדים האחרונים בשבוע שעבר. הפיל שמנסים לא לדבר עליו: הכלכלה
(צילום: GettyImages )
אף שסונאק הוא הפייבוריט המובהק של נציגי המפלגה בפרלמנט, סקר חדש שפרסם היום מכון YouGov מלמד כי סיכוייו להפוך בקרוב לראש הממשלה נמוכים: לפי הסקר הזה, סונאק יפסיד בקרב המכריע לכל אחת משתי המועמדות שתתייצב מולו, והיה מפסיד אפילו לקמי בנדוק, שכאמור הודחה בהצבעה הערב. לפי הסקר, אם תעלה לסיבוב המכריע תנצח מורדנט את סונאק עם 51% מול 37%, וטראס תנצח אותו בסיבוב מכריע בפער גדול עוד יותר: 54% מול 35%.

"חיי ראווה" וריאליטי קפיצות למים

רישי סונאק בן ה-42 הוא יליד סאות'המפטון, בנם של מהגרים ממוצא הודי שעברו לאנגליה מאפריקה בשנות ה-60. הוא נחשב לכוכב עולה בשורות המפלגה: לפרלמנט נכנס רק ב-2015, ואם יתמנה בקרוב לראש הממשלה – ישלים בכך נסיקה פוליטית מהירה באופן בלתי רגיל. בעבר עבד בבנק ההשקעות גולדמן זקס ובקרן גידור, ואחר כך הקים חברת השקעות משלו.
9 צפייה בגלריה
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית רישי סונאק
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית רישי סונאק
רישי סונאק. מעמדו התערער בגלל דיווחים על חיי יוקרה והסדרי מיסים
(צילום: רויטרס )
9 צפייה בגלריה
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית רישי סונאק ליז טראס עימות טלוויזיוני
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית רישי סונאק ליז טראס עימות טלוויזיוני
טראס וסונאק בעימות הטלוויזיוני בשבוע שעבר. הבדלים בין העדפת המחוקקים לזו של חברי המפלגה
(צילום: GettyImages )
עד לאחרונה נחשב סונאק למועמד המוביל להחליף את ג'ונסון במקרה שיודח, גם הודות לאופן שבו ניהל את הכלכלה הבריטית בימי הקורונה, אבל בחודשים האחרונים התערער מעמדו, בין השאר בעקבות דיווחים על אורח חייו הראוותני לכאורה, ובשל תהיות שעלו בנוגע להון שצברה משפחתו ולהסדרי המיסים שלה. מבקריו מדגישים את העובדה שהוא נשוי לבתו של המיליארדר ההודי נריאנה מורטי, וב"מירור" הבריטי מדווחים שלבני הזוג יש לפי הערכות לפחות ארבעה בתים, כשהמרכזי שבהם כולל חמישה חדרי שינה ושווה כשבעה מיליון פאונד. עוד פגעו בסונאק העובדה שכמו ג'ונסון הוא נקנס בשל חלקו במסיבות הקורונה, וכן סירובו לנקוט צעדים מסוימים שיגבירו את הסיוע הממשלתי לאזרחים הבריטים בצל העלייה הדרמטית ביוקר המחיה.
פני מורדנט ששומרת בעקביות על המקום השני בבחירות הפנימיות, אבל היום ראתה את שרת החוץ טראס מצמצמת מאוד את הפער ממנה, מונתה ב-2019 לשרת ההגנה הראשונה בתולדות בריטניה – אבל הספיקה להחזיק בתפקיד רק 85 יום. היא מונתה על-ידי ראש הממשלה תרזה מיי, אבל שבועות אחר כך הוחלפה מיי על-ידי בוריס ג'ונסון, וזה החליף את מורדנט בבעל בריתו בן וואלאס. מורדנט, בתו של צנחנן לשעבר הנקראת על שם ספינת מלחמה, הסתמנה כמועמדת המועדפת על חברי המפלגה השמרנית בסקרים מהשבועות האחרונים, אבל בקרב עמיתיה יש מי שמזהירים כי היא חסרת ניסיון, ושר הברקזיט לשעבר דייוויד פרוסט שתחתיו עבדה אף האשים אותה במוסר עבודה ירוד. בצהובוני בריטניה אוהבים להזכיר את העובדה שב-2013 השתתפה בריאליטי הקפיצות למים Splash!, ואת העבודה המקורית שבה החזיקה בצעירותה כדי לממן את לימודיה בקולג': שוליית קוסם.
9 צפייה בגלריה
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית פני מורדנט
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית פני מורדנט
פני מורדנט. נקראת על שם ספינת מלחמה
(צילום: AFP )

שרת החוץ ליז טראס בת ה-46, שתיאבק עם מורדנט על העלייה לסיבוב המכריע, נחשבת גם היא פופולרית במיוחד בקרב חברי המפלגה השמרנית, ועד לפני חודשים מעטים הוזכרה כפייבוריטית לנצח במרוץ להחלפת ג'ונסון אם יפרוש. תומכיה אוהבים את הרטוריקה שלה, שבה היא מדגישה את החירות, הסחר החופשי והפטריוטיות, ולאחרונה היא זכתה לפופולריות גם בזכות שורה של הסכמים שאת חתימתם הובילה בעידן שאחרי הברקזיט. עם הישגיה במשרד החוץ נמנים שחרורה של הבריטית נזאנין זגארי-רטקליף מהכלא האיראני אחרי שש שנים, והסנקציות שהטילה לונדון על אוליגרכים רוסים.
לצד זאת, יש המזהירים כי ההתבטאויות הלוחמניות של טראס הן גם בעייתה הגדולה, וכי הן מעידות על ליקוי בכושר השיפוט שלה. בין השאר מזכירים לה כיצד בפברואר ניפקה הצהרות שעודדו אזרחים בריטים לצאת להילחם באוקראינה: כמה לוחמים בריטים כאלה נפלו לאחרונה בשבי הרוסי, וכעת הם עומדים בפני עונש מוות. לכך יש לצרף את העובדה שבציבור הכללי טראס אינה נהנית מפופולריות דומה לזו שלה היא זוכה בתוך המפלגה, והדבר עלול לפגוע בה אם תהיה מועמדת השמרנים לראשות הממשלה בבחירות הכלליות הבאות. לעת עתה הבחירות הללו מתוכננות לשנת 2024, אך טלטלות פוליטיות עשויות להביא להקדמתן.

במקום על כסף, בואו נדבר על ביטחון

סונאק,מורדנט וטראס הציגו שלושתם בימים האחרונים את המצע שלהם בניסיון לצבור מומנטום, וניסו להסיט את תשומת הלב מההבטחות לקיצוצים במיסים – בהתחשב במשבר הכלכלי שבו נמצאת כעת בריטניה. סונאק, שהתפטרותו מתפקיד שר האוצר בישרה למעשה את קריסתה של ממשלת ג'ונסון החודש, הבטיח למשל להחמיר את הענישה לפושעים שאינם מתייצבים לדיונים בעניינם בבית המשפט ולצאת למבצע נגד הכנופיות המטילות מורא ברחובות: "שמירה על ביטחונו של הציבור הבריטי תקבל עדיפות עליונה מהממשלה שלי", אמר.
9 צפייה בגלריה
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית ליז טראס
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית ליז טראס
מבטיחה להגדיל את תקציב הביטחון. ליז טראס
(צילום: GettyImages )
9 צפייה בגלריה
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית ליז טראס
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית ליז טראס
סוגרת את הפער. שרת החוץ טראס
(צילום: רויטרס )
כל המועמדים שנותרו במרוץ מנסים לנופף בהוכחות לעמדות הימין שלהם כדי למשוך אליהם מצביעים. מחקר שנערך לאחרונה מלמד שמצביעי השמרנים נוטים להיות גברים, מבוגרים, ובראש ובראשונה תושבי דרום אנגליה ותומכי הברקזיט.
טראס, מהתומכות הבולטות ביותר בבריטניה של הסיוע לאוקראינה בעקבות הפלישה הרוסית, חזרה על התחייבותה להגדיל את תקציב הביטחון ל-3% מהתוצר המקומי הגולמי עד 2030: "אנחנו חיים בעולם שנעשה יותר ויותר מסוכן, ושבו רמת האיום גבוהה יותר מאשר לפני עשור. אנחנו זקוקים להרתעה חזקה יותר כדי להתמודד עם אלה שמאיימים אלינו, ועלינו לוודא שבריטניה תהיה גורם מוביל בזירה הבינלאומית. העדיפות העליונה שלי היא לשמור על ביטחון המדינה שלנו, ואנשים יכולים לבטוח בי שאעשה זאת".
9 צפייה בגלריה
בחירות פנימיות מפלגה שמרנית פני מורדנט עימות
בחירות פנימיות מפלגה שמרנית פני מורדנט עימות
עוד משרות, יותר שוויון. ההבטחות של מורדנט
(צילום: GettyImages )
מורדנט מצדה הדגישה את המחויבות שלה לצמצום הפערים בתוך בריטניה: "התוכנית הכלכלית שלי תגביר את התחרות ואת הצמיחה בכל רחבי המדינה", אמרה. "היא תיצור משרות לעתיד ותאפשר למדינה הזו לחיות טוב יותר".