עימות בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לבין היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, הפעם בנוגע להוראות הפתיחה באש של השוטרים בתחומי מדינת ישראל, על רקע המלחמה.
היועמ"שית צפויה לפרסם הנחיה למשטרה הקובעת שבמצבי חירום, הכרוכים בסכנת חיים לשוטרים, יוכלו מפקדי מחוזות המשטרה להתיר ירי ברגלי מפגינים שיסכנו את הביטחון. יהיה להם היתר לעשות זאת בשני מקרים - אם אזרחים יפריעו לשיירות צה"ל הנעות בכבישים בשליחות מבצעית, או במקרה של ניסיון להטיל מצור על יישובים ולמנוע טיפול רפואי.
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
גלי בהרב מיארה ואיתמר בן גביר
בהרב-מיארה ובן גביר
(צילום: גיל נחושתן, EPA)
במשרד לביטחון לאומי פנו לבהרב-מיארה בבקשה להקל באופן מיידי על השוטרים בביצוע משימתם בתקופת המלחמה, הן בהיבט המבצעי והן בהיבט ההרתעתי. היועמ"שית הסכימה להקל על פקודות הירי, אבל רק בתנאי שהמפגינים יורתעו קודם לכן באמצעות שימוש הדרגתי בכוח.
על פי טיוטת ההנחיה שהעבירה היועצת, ושאותה אמורים לאשר בימים הקרובים, מפקד המחוז ישקול אישור פתיחה באש בהתחשב בסדר הכוח של המשטרה שהגיע למקום, ולאחר שימוש באמצעי פיזור לא קטלני. על פי הנחיה זו, תחילה ייעשה שימוש ברימוני גז מתוך צפי שרוב המפגינים יתפזרו - וכך יימנע שימוש בירי ברגליים.
הכותרת
צריך להתנתק מעזה לגמרי | היום שאחרי המלחמה עפ"י ליברמן
19:57
2 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד שדרות
כוחות צה"ל ליד שדרות
כוחות צה"ל ליד שדרות
(צילום: Thomas COEX / AFP)
לעומת זאת, השר בן גביר טוען שבמקרים של שיבוש תנועת צה"ל בכבישים או הטלת מצור על יישובים יהודיים, אין זמן לביצוע של שני שלבים אלא יש צורך לנקוט פעולה מהירה. הוא תובע להסיר מההנחיות את הביטוי "שימוש באמצעי פיזור לא קטלני". לדעתו, בתסריטים הפוטנציאליים, מסכני החיים, אין לשוטר בשטח זמן להשתמש קודם באמצעים חלופיים.
מקורות משפטיים בכירים הבהירו בתגובה כי "אין כל עימות בין השר בן-גביר לבין היועמ"שית. כבר עתה היא נענתה לחלק מבקשות השר בן גביר. ראשית הובהר לשר, שכבר היום - בשורת חוקים הקיימים מאז ומתמיד - עומדות לכוחות הביטחון ובכללם המשטרה הגנות משפטיות כאשר הם מצויים בסכנת חיים בשטח. הם יכולים לירות כדי להגן על חייהם ולנטרל את מי שמאיים עליהם, ואין צורך לחוקק אותם למענם במיוחד. ישראל היא מדינת חוק הפועלת על פי הנחיות בג"ץ, גם בשים לב לחוק הבינלאומי - ואלו מצווים על כוחות הביטחון לנהוג במידתיות בשימוש בכוח אל מול כל מידרג של סכנה".
לדבריהם, בהרב-מיארה אינה יכולה להעניק לבן גביר אישור גורף לשימוש השוטרים בכוח. "שימוש גורף לירי בדרכים או בשכונות יהווה לאחר מכן רישיון לשימוש גורף באש גם מול מפגינים מכל הסוגים בכבישים", אמרו. "אין מצב במדינת ישראל הלוחמת שטנק המיועד לצאת לשטח המלחמה יתעכב בדרך ליעדו. ואם יש צורך בשימוש בכוח לשם כך הוא מותר. אין גם מצב שתימנע גישה מכוחות הביטחון להגיע ליעדם במקרה של תרחיש של יישוב נצור. לצד זאת, גם בזמן מלחמה אין לאבד עשתונות כי יש כללים זמינים לכוחות הביטחון לבצע יעדם".