פיקוד המרכז של צבא ארה"ב (CENTCOM) הודיע אמש (ראשון) כי תקף בשבת כלי שיט וטילי שיוט נגד ספינות של המורדים החות'ים בתימן, כשבפעם הראשונה מאז שהחלו התקיפות בים האדום הותקף גם כלי שיט תת-ימי בלתי מאויש של שליחי איראן.
לפי הודעת פיקוד המרכז, הצבא האמריקני ביצע בשבת, בין השעות 15:00 ל-20:00 (שעון ארה"ב), חמש תקיפות נגד שלושה טילי שיוט נגד ספינות, כלי שיט תת-ימי בלתי מאויש וכלי שיט בלתי מאויש נוסף. "קבענו שמדובר באיום מיידי על ספינות חיל הים האמריקני וספינות מסחריות באזור", נמסר.
1 צפייה בגלריה
ספינת סחורה עולה במפרץ עדן
ספינת סחורה עולה במפרץ עדן
"היה איום מיידי על ספינות באזור". ספינת סחורה עולה באש במפרץ עדן, בחודש שעבר
(צילום: Indian Navy Spokesperson)
המתקפות האמריקניות על החות'ים התעצמו מאז הקואליציה הצבאית בהובלת ארה"ב ובריטניה החלו לתקוף בתימן ב-11 בינואר - בתגובה למתקפות שמבצעים שליחי איראן נגד ספינות וכלי שיט בינלאומיים בים האדום.
לפני כשבועיים, 36 מטרות של החות'ים הותקפו ב-13 אתרים שונים. בתקיפות השתתפו מטוסי F-18 שהמריאו מנושאת המטוסים אייזנהאואר, ולעבר המטרות שוגרו גם טילי טומהוק שנורו מספינות אמריקניות בים האדום. בתקיפות לקחו חלק גם אוסטרליה, בחריין, קנדה, דנמרק, הולנד וניו זילנד.
לפי ההודעה הרשמית של המדינות שהשתתפו בתקיפה, ארה"ב ובריטניה פגעו במחסנים שבהם הסתירו החות'ים אמצעי לחימה, בסוללות טילים ובמכ"מים, וכן באתרי טילים ומשגרים. התקיפה הנרחבת בתימן כוונה בין היתר לבירה צנעא, ולמחוזות נוספים ובהם חג'ה, דמאר ואל-בידאא.

המתקפות של ארה"ב לא מוגבלות רק לפגיעה בחותים. בחמישי האחרון, דיווחה רשת NBC כי ארה"ב ביצעה מתקפת סייבר נגד ספינה של הצבא האיראני. לפי שלושה גורמים אמריקנים רשמיים, מתקפת הסייבר התבצעה כשבוע לפני הדיווח, בזמן שהספינה אספה מידע על ספינות משא בים האדום ובמפרץ עדן.
לפי הגורמים האמריקנים ששוחחו עם NBC, איראן משתמשת בספינת הריגול כדי לספק לחות'ים מידע שיהפוך את המתקפות שלהם ליעילות יותר. אחד הגורמים אמר כי שמה של הספינה הוא MV Behshad. איראן דוחה בשבועות האחרונים את הטענות שהחות'ים פועלים לפי הוראותיה, וטוענת שהמורדים התימנים פועלים בצורה עצמאית.
פורסם לראשונה: 23:57, 18.02.24