נשאר בינתיים מאחורי סורג ובריח: בית המשפט המחוזי בנצרת ביטל הבוקר (שלישי) את החלטת שירות בתי הסוהר לקצר כעת בשליש את עונשו של עבריין המין אלון קסטיאל. בהחלטה שהתקבלה בעקבות ערעור הפרקליטות על קביעת ועדת השחרורים, ציין בית המשפט כי נפל פגם בהתנהלותה: "היה מקום לדחות את הדיון בוועדת השחרורים, ולזמן את כל המתלוננות להביע עמדה. על ועדת השחרורים לשקול לא רק את מצבו של האסיר, אלא גם את השלכות השחרור המוקדם על נפגעות העבירה". בעקבות כך התיק יועבר שוב לוועדת השחרורים, שתשמע את עמדת כל נפגעות העבירה. ynet העביר את פסיקת בית המשפט בשידור חי.
איש הנדל"ן וחיי הלילה נידון למאסר של ארבע שנים ותשעה חודשים, וריצה עד עתה שלוש שנים ותשעה חודשים. הוא הורשע בינואר 2018 בתקיפה מינית של ארבע נשים. במסגרת הסדר טיעון הוא הורשע בניסיון אונס, במעשה מגונה בכוח, במעשה מגונה ובהטרדה מינית. באוגוסט 2018 החל לרצות את עונשו בכלא חרמון.
2 צפייה בגלריה
גזר דין אלון קסטיאל
גזר דין אלון קסטיאל
אלון קסטיאל
(צילום: יריב כץ)
שרי גולן, אחת מקורבנותיו של קסטיאל, כתבה ברשתות החברתיות לפני הדיון: "אני מבקשת להזכיר שהתנהלות ועדת השחרורים הייתה מבזה ואף התנהלה באופן ציני שמנוגד לחוק מפני שלא הייתה לשאר נפגעות העבירה להשמיע את ההתנגדות שלהן. אמנם אמרתי את זה כבר בפני הוועדה לפני שלושה שבועות, אבל בזמנו זה לא עזר. אבל הציבור הקשיב לזעקה שלי, התגייס ותמך בקריאה לערער על ההחלטה הזו ורק בגלל זה הפרקליטות החליטה בצעד היסטורי וחשוב להגיש ערעור.
"אני לא אהיה בבית המשפט. אני לא עומדת בזה יותר, והפעם הלב והגוף שלי השאירו אותי בבית ואני מתכננת לצפות בתוצאות הדיון בעתירה יחד עם כל מי שתרצה לצפות איתי. אין ברירה - כוחותיי כבר לא עומדים לי בנושא ואני שומרת על ליבי וגופי מכול משמר כי הם היקרים מכול והמחירים מהפגיעה עצמה ומהמאבק החברתי בנושא הם קשים מנשוא".
2 צפייה בגלריה
שרי גולן
שרי גולן
"אני שומרת על ליבי וגופי מכול משמר". שרי גולן
(צילום: דנה קופל )
בשנה שעברה נדחתה בקשתו של קסטיאל לשחרור מוקדם. אולם באמצע החודש שעבר, החליטה ועדת השחרורים שליד שירות בתי הסוהר, כי ניתן לשחררו שחרור מוקדם. קסטיאל הביע בדיון חרטה על מעשיו. בתנאי השחרור שנקבעו לו הוחלט שישהה במעצר בית לילי ויורחק מהנפגעות.
עו"ד רותם טובול, שמייצגת את קסטיאל, אמרה בתום החלטת בית המשפט היום: "בית המשפט החזיר בנקודה אחת בלבד - לשמוע את עמדתן של המתלוננות. חשוב לומר שבית המשפט התייחס בהרחבה להליך השיקומי של אלון שעל כך הוסכם על ידי הצדדים שמדובר בהליך שיקומי יוצא דופן ולקיחת אחריות. אנחנו נחזור בפני הוועדה ונציג את הטענות שלנו בפני הוועדה.
"כשאנחנו בוחנים שחרור מוקדם, צריך לבחון את כל תקופת המאסר. מה היו מעשיו מהיום הראשון שהוא נכנס לכותלי בית הסוהר. אני מעריכה שתוך שבועיים ימים נעמוד בפני הוועדה. אלון הסכים שאחת המתלוננות תגיע לדיון ותאמר את דבריה, ואני מצהירה פה שכל מי שתרצה תוכל להגיע ולומר את מה שיש לה. אנחנו נאמר את הטענות שלנו ונציג את המסמכים בפני הוועדה. אני מאמינה שאלון ראוי לשחרור מוקדם".
בשדולת הנשים בירכו על ההחלטה להשאיר את קסטיאל בכלא עד לבחינה המחודשת של ועדת השחרורים. "החלטת בית המשפט שולחת מסר חשוב כי קולן של הנפגעות אינו יכול להיות מושתק", מסרה המנכ"לית עו"ד עינת פישר-לאלו. "אנו מקוות שהחלטת בית המשפט תוביל לשינוי מהותי בהתנהלות של ועדת השחרורים, וכי מעתה בכל דיון הנוגע לעברייני מין יינתן משקל משמעותי לנפגעות, לנזקי הפגיעה המתמשכים, למסר הציבורי ביחס לסוג הזה של עבירות ושל עבריינים ולאמון הציבור במערכות האכיפה".

עו"ד רותם טובולעו"ד רותם טובולצילום: שרון צור
ההחלטה על שחרור מוקדם עוררה סערה. קורבנותיו של קסטיאל דחקו בפרקליטות לערער על ההחלטה, וזו אכן הגישה ערעור באמצע החודש שעבר. עו"ד צביקה אברמוביץ', סגן בכיר לפרקליטות מחוז צפון, הגיש את העתירה וטען כי נפל פגם בעבודתה של ועדת השחרורים. לדבריו, המתלוננות לא קיבלו הודעה על הקדמת הדיון בבקשת השחרור המוקדם של קסטיאל.
באופן חריג אישרה הנהלת בתי המשפט כי פסק הדין שניתן היום יוקרן בשידור חי. השופטת עירית הוד החליטה על כך לאחר ששמעה את הקורבנות, וציינה בהחלטה: "הדיון עצמו לא ייערך באופן פומבי, כך שהצדדים יוכלו לשטוח טענותיהם באופן חופשי ללא כל חשש לפגיעה בפרטיות, ובמידת הצורך עניינים הנוגעים לצנעת הפרט ייחסו בפסק הדין".