הבחירות המקומיות אמנם התנהלו אתמול (שלישי) באופן מנומנם בשל המלחמה, ושיעורי ההצבעה היו נמוכים בהשוואה לנתונים מהעבר, אולם במפלגות הגדולות מתהדרים הבוקר בשורת הישגים שרשמו ולשיטתן יהוו את תשתית השטח שלהן בבחירות הארציות הבאות. בעבר היו המפלגות הגדולות מעורבות הרבה יותר - גם כלכלית וגם בכל הקשור להמרצת בוחרים וכנסי בחירות. בקמפיין הנוכחי, ברקע הנסיבות, צומצם העיסוק שלהן בבחירות המוניציפליות, ולמרות זאת הניתוח העולה מן התוצאות הוא מעניין.
מבין המפלגות הגדולות, הליכוד הייתה זו שהשקיעה הכי הרבה ברשימות מקומיות, ובחלק מהערים תמכה ביותר מרשימה אחת. מועמדים שלה ניצחו בחולון (עד זכייתו של שי קינן הלילה לא היה לה נציג בעיר), עכו, רחובות, ערד, חבל יבנה, מצפה רמון ועוד.
בהרכב המועצות שמר הליכוד על כוחו ברחובות, פתח תקווה, נתניה, אשדוד, אשקלון, בת ים, חדרה, מודיעין, לוד, עפולה, קריית אתא, נתיבות, כרמיאל, קריית ביאליק, שומרון, נוף הגליל, קריית ים, אור יהודה, מעלה אדומים, דימונה, אופקים, מגדל העמק, מבשרת ציון, גן יבנה, חבל מודיעין, שדות דן, מזכרת בתיה, מרחבים, שפיר, כסרא סמיע, בית דגן, בני עיש ויבנאל.
1 צפייה בגלריה
בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי
בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי
גנץ, נתניהו ולפיד. חושבים קדימה
(צילום: שלו שלום, אלי מנדלבאום )
הפסדים למפלגת השלטון נרשמו בבית שאן (שם הוחלף הח"כ לשעבר ג'קי לוי, הנחשב מקורב מאוד למפלגה), ובצפת (שוקי אוחנה, המזוהה מאוד עם הליכוד וגם נתמך על ידו, הפסיד), בטירת כרמל, אבן יהודה וחצור הגלילית.
לסיבוב השני המשיכו כמה מועמדים הנתמכים על ידי הליכוד - ברמלה, קריית גת (שני המובילים מהליכוד), קריית מוצקין (שני המובילים מהליכוד), חריש, אור עקיבא, אריאל, בית ג'ן וקריית עקרון.
גם במפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' נרשמו כמה הצלחות, ונציגים שלה נכנסו למועצות בירושלים, חיפה, בית שמש, פתח תקווה, חולון, ראש העין, רחובות, תל אביב, רעננה, ראשון לציון, נהריה, יהוד, צפת, טבריה וערד (בחולון וטירת כרמל לא היו עד כה נציגים של "הציונות הדתית"). גם תמיכה שהעניקה המפלגה לראשי ערים ומועצות נרשמה בסל ההישגים: ללו זוהר בקריית מלאכי, אלירם אזולאי בהר חברון, יוסי אסרף בגבעת זאב, תומר גלאם באשקלון ואורי קלנר בגולן.
במפלגה טוענים שתמיכתה במועמד יהודה בוטבול בעיר אלעד סייעה לו לנצח את ראש העיר המודח ישראל פרוש. מועמד נוסף שנתמך על ידה, יאיר שטבון, עלה לסיבוב השני בבחירות באריאל מול הח"כ לשעבר אורן חזן. בציונות הדתית מתהדרים גם בהכנסת נשים שהובילו רשימות וייכנסו למועצות בירושלים, חולון, נתיבות, מעלה אדומים וגבעת זאב.
ביש עתיד בירכו הבוקר על ההישגים חרף ההפסדים בקרבות מרכזיים. המפלגה הריצה 57 מועמדים, מתוכם 12 לראשות רשויות. הקרב המרכזי, בתל אביב, שבו הושקעו מירב המאמצים, התקציבים ותשומת הלב, הסתיים בהפסד של השרה לשעבר אורנה ברביבאי לרון חולדאי, אולם הכוח של המפלגה במועצה התעצם (ממנדט אחד לשישה).
בערד הפסיד ראש העיר המכהן מטעם יש עתיד, ניסן בן חמו, ליאיר מעיין. עם זאת, כוחה של המפלגה גדל במספר המושבים במועצות בהוד השרון, קריית אונו, גני תקווה, כוכב יאיר, אבן יהודה, גזר, רמת ישי, כפר תבור, ברנר ומג'דל שמס.

במחנה הממלכתי התמודדו לראשונה בבחירות לרשויות המקומיות והתמקדו בעיקר במועצות (בחלק מהיישובים הייתה שותפות עם יש עתיד). בהרצליה מחכה ראש העיר משה פדלון, שנתמך על ידי המפלגה, לספירת המעטפות הכפולות במרוץ שלו מול יריב פישר. כך גם מועמדת המפלגה בכפר סבא, הדר לביא, מול ראש העיר המכהן רפי סער. במועצת עמק יזרעאל ניצחה שלומית שיחור, מועמדת שנתמכה על ידי המפלגה. ברעננה הפכה המחנה הממלכתי לסיעה הגדולה במועצה וכך גם בחדרה וחולון.
בגדרה רשמה תקווה חדשה של גדעון סער הישג דרמטי לאחר שתמכה בסהר פינטו שהדיח את ראש העיר המכהן יואל גמליאל, אחיה של השרה גילה גמליאל. פינטו גרף שליש מהמקומות במועצה העיר שנחשבת ליכודית ושמרנית. בחיפה, דוד עציוני שנתמך על ידי גדעון סער הוא בעל סיכויים טובים לנצח בסיבוב השני. בפרדס חנה נרשם הישג לאיש נוסף של סער, יוני חכימי - שזכה ליותר קולות מראש העיר המכהנת, הגר פרי, ויתמודד מולה בסיבוב שני. ברמת גן השקיעה המפלגה את מרב המאמצים והתקציבים בכרמל שאמה הכהן, שניצח אחרי קרב צמוד את ליעד אילני והכפיל את כוחו במועצת העיר (משלושה מנדטים לשישה). בתל אביב נכנס מועמד תקווה חדשה, יובל צלנר, עם מנדט אחד למועצה. מועמדים שמשויכים למפלגה בלי מימון שמרו על כוחם באילת, חוף כרמל, גליל תחתון וראשון לציון.
תנועת המחאה הכניסה 26 רשימות למועצות המקומיות השונות. יהיה להן ייצוג בירושלים, רחובות, תל אביב, נתניה, פתח תקווה, רעננה, הרצליה, קריית טבעון, ראש העין, חדרה, רמת גן, מבשרת ציון, כפר יונה, קדימה צורן, חיפה, בת ים, בנימינה, קריית ביאליק, באר שבע, קריית אונו, יבנה, זכרון יעקב, כרמיאל, עומר, הוד השרון וחולון. שלוש מהסיעות שנתמכו על-ידי "חוזה חדש" יהיו הגדולות ביותר במועצות שלהן: בנימינה (אביטל תבור עם רשימת תלם - חוזה חדש); זכרון יעקב (ענבל אסיף עם רשימת חוזה חדש זכרון) ורעננה (שמואל ווגמן עם רשימת הרוב הדמוקרטי).
למפלגת עוצמה יהודית של איתמר בן גביר הייתה זו הפעם הראשונה שבה היא מתמודדת על מקומות במועצות המקומיות. בין הערים והמועצות שבהן היא זכתה להישגים: ירושלים (שני מנדטים), מעלה אדומים (מסתמן שלושה מנדטים) עפולה (שלושה מנדטים) קריית עקרון, ירוחם, חצור, צפת, חדרה, ראש העין, אשקלון, קריית גת, רחובות, בית שמש, מבשרת ציון. המפלגה תמכה ביוסי קקון בצפת (הדיח את מועמד הליכוד שוקי אוחנה), ביוסי אסרף בגבעת זאב, נילי אהרון בירוחם, ישראל ברמסון בקריית ארבע ויהונתן קוזניץ בקרני שומרון.