האיחוד האירופי הורה ברגע האחרון לשגרירים של שלוש מדינות אירופיות באו"ם – איטליה, סלובניה ורומניה להחרים סיור לימודי שיזם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן בכותל המערבי. לחרם הצטרף גם שגריר מולדובה, שהחליט ללכת אחרי רומניה. לפי ההערכות, הסיבה לחרם היא שהסיור התקיים בעיר העתיקה, שאותה תופס האיחוד האירופי כשטח מזרח ירושלים.
1 צפייה בגלריה
השגרירים בכותל
השגרירים בכותל
השגרירים בכותל
השגרירים אמורים היו לסייר יחד עם תשעה שגרירים נוספים באו"ם שהגיעו לארץ לטובת סיורי הסברה באיחוד האמירויות ובישראל. לכותל המערבי הגיעו בסך הכול שבעה שגרירים - מסרביה, האיטי, סיירה לאון, תאילנד, קוסטה ריקה, בליז וגיאורגיה. שגריר נוסף ממלטה עדיין לא הגיע לישראל ונעדר מהסיור, וגם סגן שגרירת ארה"ב באו"ם - שלו מעמד של שגריר - נעדר מהסיור בתיאום, אחרי שכבר ביקר בעבר בכותל.
השגרירים סיירו במסלול החדש במנהרות הכותל המערבי, ופגשו גם את רב הכותל המערבי. שגרירי ארה"ב ומולדובה אף השתתפו אתמול בערב בארוחה ברובע היהודי, כשצפו מהחלון על הכותל המערבי. בעבר ביקרו בכותל שגרירים אירופים שהגיעו לסיורי הסברה דומים שיזם ארדן. בין השאר, ביקרו בכותל השגרירים באו"ם של פולין, צ'כיה, אלבניה וסלובקיה.
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מסר בתגובה: "ביקור השגרירים שאני מוביל בישראל הוא חלק מהמלחמה שלי באו"ם לחשיפת השקרים של הפלסטינים ואת ניסיונם למחוק את הקשר בן אלפי השנים בינינו לירושלים. לצערי, ארבע מדינות אירופיות קיבלו החלטה פחדנית המונעת משיקולים פוליטיים. ההחלטה המבישה הזאת רק מחזקת במאבק לחשוף את האמת שלנו".
המשלחת שמונה כאמור 13 שגרירים באו"ם הוזמנה לארץ ולאיחוד האמירויות על ידי השגריר באו"ם גלעד ארדן, ושגרירת איחוד האמירויות לאו"ם, לאנה נוסייבה, בשיתוף עם הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA). הם החלו את הסיור הלימודי באיחוד האמירויות ונועדו עם נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד. לאחר יומיים באיחוד האמירויות הגיעו לביקור של חמישה ימים בישראל. בביקורם בישראל ייפגשו השגרירים עם הנשיא הרצוג, עם ראש הממשלה המיועד נתניהו ועם גורמי צבא וביטחון. השגרירים גם צפויים לבקר בכנסיית הקבר, במוזיאון יד ושם ובאתרי מורשת נוספים. כמו כן, יבקרו השגרירים בפיקוד הצפון, יקבלו סקירות ביטחוניות מבכירים בצה"ל, יסיירו במנהרות הטרור של חיזבאללה ועוד.
באיחוד האירופי אמרו בתגובה: "העמדה שלנו בנוגע לירושלים, שהוסכמה על-ידי כל 27 המדינות החברות באיחוד האירופי, לא השתנתה. בהתאם למדיניות זו, הקיימת מזה שנים, נציגי המדינות החברות באיחוד האירופי לא מבקרים במזרח ירושלים בנוכחות פקידים ישראלים. האיחוד האירופי והמדינות החברות בו ימשיכו לכבד את הקונצנזוס הבינלאומי על ירושלים המגולם בהחלטות הרלוונטיות של מועצת הביטחון של האו"ם עד שיוכרע מעמדה הסופי של ירושלים".