ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן הודיעה הבוקר (יום ב') כי הפרלמנט בוולינגטון יצביע על הצעה להוריד מ-18 ל-16 את הגיל שהחל ממנו יותר לאזרחים ניו זילנדים להצביע בבחירות. הודעתה של ארדרן באה שעות אחרי שבית המשפט העליון של ניו זילנד קבע כי מצב שבו המדינה אינה מאפשרת לבני 16 ו-17 להצביע בבחירות הוא אפליה על בסיס גיל.
2 צפייה בגלריה
ג'סינדה ארדרן פיגוע בסופרמרקט בניו זילנד מחבל ניסה לדקור ונורה
ג'סינדה ארדרן פיגוע בסופרמרקט בניו זילנד מחבל ניסה לדקור ונורה
רה"מ ארדרן. השמרנים: "צריך למתוח את הקו איפשהו"
(צילום: gettyimages)
ארדרן עצמה הצהירה אמנם כי היא תומכת בהורדת גיל הבחירה, אבל כדי לאשר את המהלך יהיה צורך בתמיכתם של 75% מהמחוקקים – שיעור גבוה למדי, שאפילו תומכי הצעד מודים שטרם הצליחו לגייס. כך או כך, ניו זילנד מצטרפת לכמה מדינות אחרות בעולם שדנות לאחרונה באפשרות להוריד את גיל ההצבעה המינימלי. בין המדינות שבהן מותר לבני 16 להצביע כבר כיום נמנות אוסטריה, מלטה, ברזיל, קובה ואקוודור.
סנאט סינג, מנהל הקמפיין Make It 16 להורדת גיל ההצבעה בניו זילנד שהחלטת בית המשפט התקבלה בעקבות עתירתו, אמר הבוקר כי הוא נרגש מאוד מההחלטה: "זה יום אדיר. זהו יום היסטורי לא רק לקמפיין שלנו, אלא למדינה כולה". סינג, בן 18, הסביר שנושאים הרי גורל כמו שינויי האקלים, ההתאוששות ממגפת הקורונה ומצב הדמוקרטיה בעולם ישפיעו בראש ובראשונה על הצעירים, ולכן לדעתו צריכה להינתן להם זכות הבחירה.
ראש הממשלה ארדרן, המנהיגה את המפלגה הליברלית, אמרה כי סביר להניח שההצעה תעלה להצבעה בפרלמנט בחודשים הקרובים, אך שום שינוי לא ייכנס לתוקף עד לבחירות הכלליות שאמורות להיערך בשנה הבאה. גם מפלגתה הדגישה את תמיכתה בשינוי: "לצעירים צריכה להיות אמירה בקבלת ההחלטות שמשפיעות עליהם, גם עכשיו וגם בעתיד", אמר גולריז גהרמאן, דובר המפלגה לענייני רפורמות בבחירות.
שתי המפלגות השמרניות הגדולות ביותר של ניו זילנד, מנגד, מתנגדות לשינוי. מנהיג האופוזיציה כריסטופר לוקסון אמר לכתבים: "בסופו של דבר צריך למתוח קו איפשהו, ואנחנו מרגישים בנוח עם המצב שבו הקו הזה עובר בגיל 18".
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה בניין ה פרלמנט ב ניו זילנד וולינגטון
אילוס אילוסטרציה בניין ה פרלמנט ב ניו זילנד וולינגטון
הפרלמנט בוולינגטון יצטרך להכריע. "בתוך כמה שנים יהיה לנו רוב"
(צילום: shutterstock)
על חוקי ניו זילנד ההגנה מפני אפליה על בסיס גיל נכנסת לתוקף כבר בגיל 16, ושופטי העליון קבעו כי התובע הכללי לא הצליח להסביר מדוע נבחר דווקא גיל 18 כגיל ההצבעה המינימלי, ולא 16. החלטת בית המשפט מחייבת את הפרלמנט לערוך דיון בעניין, אבל אינה מחייבת אותו להצביע על שינוי החוק ולשנותו בפועל.
סינג מכיר בכך שליוזמה של ארגונו אין לפי שעה רוב בפרלמנט, אבל מאמין שהרוב הזה יושג בשנים הקרובות. לדבריו צעד אפשרי ראשון הוא הורדת גיל ההצבעה ל-16 בבחירות לרשויות המקומיות, משום ששינוי כזה מצריך רוב פשוט בלבד בפרלמנט, ולא רוב של 75%.
הפעם האחרונה שבה הורד הגיל המינימלי להצבעה בניו זילנד הייתה ב-1974, אז הוא הופחת מ-20 ל-18. לפני כן, ב-1969, הוא הורד מ-21 ל-20.