בכיר לשעבר במוסד אמר בראיון ל-BBC כי בנימין נתניהו החמיץ הזדמנות לפגוע בהזרמת הכספים לחמאס, שנים לפני טבח ה-7 באוקטובר. אותו בכיר, אודי לוי, אמר כי הוא ייעץ לנתניהו לפגוע כלכלית בחמאס, ולהערכתו הדבר היה מעכב את ההתעצמות הצבאית של ארגון הטרור.
לוי כיהן עד 2016 כראש יחידת "צלצל", שעוסקת בלוחמה הכלכלית בארגוני טרור. לוי ציין בראיון כי הוא אמר לנתניהו פעמים רבות כי לישראל יש את האמצעים למוטט את חמאס "באמצעות שימוש בכלים כלכליים בלבד". לטענת לוי, הוא מעולם לא קיבל מנתניהו תגובה להצעתו.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
לוי טוען: נתניהו התעלם מההצעות לפגוע בכספים של חמאס
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
כשלוי נשאל על-ידי BBC אם הוא רואה קשר בין טבח ה-7 באוקטובר לחוסר ההיענות של נתניהו הוא השיב: "כן, בוודאי. יש סיכוי טוב שהיינו מונעים מכמויות גדולות של כסף להיכנס לעזה, המפלצת שחמאס בנה כנראה לא הייתה אותה המפלצת שאיתה התמודדנו ב-7 באוקטובר".
לוי הוסיף כי כדי לבנות מנהרות ברצועה באורך של מאות קילומטרים ברצועת עזה, ולשלם משכורות לכ-30,000 פעילים, היה זקוק חמאס ל"מיליארדי דולרים" - שאותם קיבל. לוי הביע צער על כך שנתניהו לא פעל בהתאם למודיעין הישראלי ופגע במקורות המימון של ארגון הטרור.
לוי ציין כי ב-2014 הוא הציג לנתניהו מידע על תיק השקעות של מיליוני דולרים, שלפי המוסד נשלט על-ידי חמאס. נתניהו בחר שלא לפעול בנושא. לאחרונה פורסם כי לישראל, ולארה"ב, נודע על חברות שהזרימו כספים לחמאס - אך הן בחרו שלא להטיל סנקציות על אותן חברות.
3 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
פורצים את גדר הגבול ב-7.10
"דיברנו על קטאר ואיראן כנותנות החסות העיקריות", אמר לוי על השיחות שלו עם ראש הממשלה בנוגע למקורות המימון של חמאס. הוא ציין כי "במובן מסוים טורקיה אפילו יותר חשובה, מכיוון שעבור חמאס מדובר בנקודה מרכזית וקריטית לניהול התשתיות הפיננסיות שלו". בכתבה של BBC צוין כי לשכת ראש הממשלה לא הגיבה לטענותיו של לוי.
בדצמבר פרסם "ניו יורק טיימס" תחקיר לפיו המודיעין של ישראל תפס ב-2018 מסמכים סודיים עם פירוט מלא של נכסי חמאס בשווי מאות מיליוני דולרים, אבל שום דבר לא נעשה בנושא, חרף דיווחים שהגיעו לנתניהו.
לפי התחקיר, בפנקסי החשבונות, שנגנבו ממחשב של בכיר בחמאס, נרשמו נכסי ענק כמו שליטה בחברות כרייה, גידול תרנגולות ובניית כבישים בסודן, גורדי שחקים באיחוד האמירויות, נכסים באלג'יריה וחברת נדל"ן שנסחרה בבורסה הטורקית. בשיאו התיק היה בשווי חצי מיליארד דולר.
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט וראש המוסד דדי ברנע קיימו הלילה פגישת עבודה במטה המוסד
שר הביטחון יואב גלנט וראש המוסד דדי ברנע קיימו הלילה פגישת עבודה במטה המוסד
ראש המוסד המכהן, דדי ברנע, בפגישה עם שר הביטחון יואב גלנט
(צילום: שחר יורמן)
המסמכים היו מעין מפת דרכים פוטנציאלית לחנוק את חמאס כלכלית והובאו לידיעת ממשלות ישראל וארה״ב, אבל דבר לא קרה. אף אחת מהחברות המופיעות בפנקסי החשבונות לא עמדה בפני סנקציות, ולא הופעל שום לחץ על טורקיה, שבה פעל מרכז הרשת הפיננסית, לסגור אותה.
התחקיר מצא כי בכירים ישראלים ואמריקנים לא הצליחו לתעדף את המודיעין הפיננסי שהיה בידם, ומראה שעשרות מיליוני דולרים זרמו מהחברות לחמאס בדיוק ברגע שבו הארגון קנה נשק חדש והתכונן להתקפה. הכסף הזה, אומרים כעת גורמים אמריקנים וישראלים, סייע לחמאס לבנות את התשתית הצבאית שלו וסייע בהנחת היסוד למתקפת 7 באוקטובר.
לוי התראיין גם ל"ניו יורק טיימס", ואמר באותה כתבה: "כולם מדברים על כשלים של מודיעין ב-7 באוקטובר, אבל אף אחד לא מדבר על אי עצירת הכסף. זה הכסף שאיפשר זאת". הבכיר לשעבר במוסד אמר ל"ניו יורק טיימס" כי ב-2015 תדרך באופן אישי את ראש הממשלה נתניהו על תיק חמאס. "דיברתי איתו על זה, אבל לא היה אכפת לו במיוחד", טען לוי.