2 צפייה בגלריה
עידן רול סגן שר החוץ בביקור באונירסיטת USC בלוס אנג'לס
עידן רול סגן שר החוץ בביקור באונירסיטת USC בלוס אנג'לס
סגן שר החוץ עידן רול בביקור באונירסיטת USC בלוס אנג'לס
משרד החוץ ערך לראשונה סקר דעת קהל בקרב סטודנטים אמריקנים בתקופה האחרונה, לאור ההבנה שארגוני ה-BDS פועלים בעיקר בקמפוסים ושזו זירה שחשוב לישראל להיאבק עליה.
מהסקר עולה ממצא מדאיג, לפיו 49% מהסטודנטים האמריקנים נחשפו לקריאות לחרם על ישראל ומתוכם רובם תומכים בחרם: 56% מכלל הנחשפים ו-28% מכלל הסטודנטים בארה"ב. נתון חיובי שעלה בסקר הוא שיותר סטודנטים בארה"ב תומכים בישראל ממה שחשבו: 48% מהסטודנטים תופסים את ישראל כ"נכס".
הסקר נערך בחודש ספטמבר על-ידי מומחים של משרד החוץ בקרב מדגם של 513 סטודנטים בני 18 ומעלה. הוא בוצע באמצעות פלטפורמת Survey Monkey, בהזמנת סגן שר החוץ עידן רול, כחלק ממאמציו להגביר את התמיכה בישראל בקרב קהלים שונים בארה"ב.
בין היתר, תמיכה בולטת בקריאות לחרם על ישראל הייתה בקרב בעלי עניין בפוליטיקה, ותמיכה גבוהה יחסית גם בקרב תלמידי בתי ספר פרטיים ובני 30 ומעלה. זה ממצא מדאיג מבחינת ישראל, שמצביע על כך שארגוני BDS מצליחים להשפיע על קבוצות סטודנטים ובתוך הקמפוסים.
50% מהסטודנטים דיווחו על אהדה לישראל, מול 36% שדיווחו על חוסר אהדה. רמת האהדה בולטת בקרב שמרנים, ונמוכה יחסית בקרב דמוקרטים ואנשים שדיווחו על חוסר עניין בפוליטיקה. 48% תופסים את ישראל כנכס לארה"ב ו-24% אינם רואים אותה ככזאת. ככל שהגיל עולה כך עולה גם האהדה כלפי ישראל. בנוסף, גברים אוהדים את ישראל יותר מנשים. רמת האהדה של הסטודנטים נמוכה במעט מרמת האהדה באוכלוסייה הכללית.
2 צפייה בגלריה
פעילי BDS תקפו נכי צהל שהירצו בקמפוס בארה"ב
פעילי BDS תקפו נכי צהל שהירצו בקמפוס בארה"ב
"צמאים לעובדות על ישראל". פעילי BDS הפגינו נגד נכי צה"ל שהרצו בקמפוס בארה"ב, לפני כשנה
במשרד החוץ מציינים כי זו בשורה חיובית בגלל שידוע שסטודנטים הם לרוב קהל קשה, פרוגרסיבי וליברלי, שמגלה ביקורתיות כלפי ישראל. לרוב סטודנטים אינם מגדירים אהדה או נכסיות לפי כלכלה, הייטק, שוק ההון וכו', אלא לפי ערכי מוסר וליברליות. העובדה שרבים מהם תופסים את ישראל כנכס היא בשורה חיובית מאוד עבורה. ככל שהגיל עולה ונחשפים לישראל כמעצמת הייטק וכדמוקרטיה במזרח התיכון שמובילה בשלל תחומים, כך יותר מחשיבים אותה כנכס.
עורכי הסקר סבורים שבאופן פרדוקסאלי סטודנטים מאמינים שבעזרת חרמות אפשר "לחנך" את ישראל לנהוג אחרת בסוגיית הסכסוך הישראלי-פלסטיני. כלומר הם אוהדים את ישראל, אבל רוצים שהיא תנהג אחרת ומאמינים שחרמות נגדה הם שיטה מתאימה ונכונה. לצד זאת, יותר ויותר סטודנטים יהודים פרו-ישראלים חוששים לדבר בקול בקמפוסים. הם חווים אפליה אל מול קולות של מתנגדי ישראל שמשתלטים על המרחב הציבורי, לעיתים בכפייה. יש המון פייק ניוז, בעיקר בתקופות של לחימה בארץ, שמזינות את ה-BDS. זו סיבה נוספת לתמיכה בחרם ובארגון.
בשורה חיובית נוספת היא שכאמור, על-פי הסקר, הקריאות לתמוך בחרמות נגד ישראל הגיעו רק לכמחצית מהסטודנטים, ורק כמחצית מתוכם תומכים ב-BDS. המשמעות היא שישראל לא הפסידה את זירת הסטודנטים. כמו כן, 58% בקרב סטודנטים שמתעניינים בפוליטיקה אוהדים את ישראל. במשרד החוץ אומרים שזה נתון חשוב שנזקף לעבודה שנעשתה בשנה האחרונה.
סגן שר החוץ עידן רול, שביקר לאחרונה באוניברסיטת USC בלוס אנג'לס ושוחח עם סטודנטים, מסר: "המצב בקמפוסים בארה"ב מדאיג. ארגונים אנטי-ציוניים משקיעים משאבי ענק כדי להכפיש את מדינת ישראל ולעודד חרמות נגדה. סימנתי את הקמפוסים כזירה משמעותית עבור משרד החוץ לשיתוף הסיפור הישראלי. כמובן שאין תחליף למפגש פנים-מול-פנים, ובביקורי שם זיהיתי את הצמא האדיר של הסטודנטים לעובדות על ישראל, נוכח גלי הפייק ניוז שמפיצים שונאינו".