פרסום ראשון: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה להודיע על חידוש החקירות הפליליות בעניין אסון מירון, אחרי שתלמד את דוח המלצות ועדת החקירה הממלכתית לאסון, שפרסמה היום (רביעי) את מסקנותיה.
3 צפייה בגלריה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
היועמ"ש גלי בהרב־מיארה
צפויה להורות על חידוש החקירות. בהרב-מיארה
(צילום: יואב דודקביץ)
במסמך המסקנות שפרסמה הוועדה, צוינה פנייה ישירה ליועמ"שית: "עתה, כשנסתיימה עבודת הוועדה, אנו ממליצים כי הגופים הרלוונטיים יבחנו את הצורך בהפעלת סמכויותיהם. בפרט, אנו ממליצים כי היועצת המשפטית לממשלה תידרש לשאלת חידוש החקירות הפליליות ומיצוין. עבודת הוועדה אינה הליך פלילי; היא בעלת כלים ומאפיינים אחרים, ואין לראות בה תחליף לעבודתם של גופי חקירה במישור הפלילי".
עוד כתבו חברי הוועדה כי "כדי להסיר ספק, הבהרנו כבר בשלב משלוח הודעות האזהרה כי מי שלא הוזהר אינו פטור בהכרח מאחריות. כאן המקום לציין כי קודם למינוי ועדת החקירה פתחו משטרת ישראל והמחלקה לחקירות שוטרים בחקירות פליליות של האסון. ב-11 ביולי 2021 הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי החליט להשהות לאותה שעה את המשך החקירות הפליליות.
"מעבר לגופי החקירה הפלילית, גם גופים אחרים, כגון אגף המשמעת במשטרת ישראל, גופי משמעת אחרים וגופים המסדירים תחומים מקצועיים, מוסמכים לבחון את עניינם של מעורבים שונים. בכל עת שהדבר נדרש הזכרנו כי אין בעבודת הוועדה כדי למנוע מהגופים הרלוונטיים לפעול, גוף-גוף בהתאם לסמכותו ולפי שיקול דעתו".
כאמור, ביולי 2021 היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט החליט לעצור את חקירות המשטרה ומח"ש שנוגעות לאסון מירון, במטרה לתת קדימות לוועדת החקירה. ההחלטה התקבלה אחרי שמנדלבליט נפגש עם פרקליט המדינה עמית איסמן ועם חברי ועדת החקירה הממלכתית.
בפגישה, שבה נכחה צמרת משרד המשפטים, חזר היועץ המשפטי לממשלה ועמד על החשיבות הרבה שהוא רואה בעבודתה של הוועדה וביכולתה להגיע לחקר האמת, ולגבש המלצות שימנעו הישנות מקרים טרגיים כדוגמת האסון שהתרחש במירון בהילולת ל"ג בעומר.
3 צפייה בגלריה
אסון מרון
אסון מרון
האסון במירון
(צילום: גיל נחושתן)
3 צפייה בגלריה
כנס חירום לשכת עורכי הדין בנושא פגיעה בדמוקרטיה
כנס חירום לשכת עורכי הדין בנושא פגיעה בדמוקרטיה
הורה על הפסקת החקירות. מנדלבליט
(צילום: מוטי קמחי)
לפי היועץ, ההחלטה להשהות את החקירות הפליליות ולתת קדימות לוועדת החקירה הממלכתית ניתנה בעקבות המאפיינים הייחודיים של הוועדה, המנדט הרחב שניתן לה ועיתוי הקמתה אל מול השלבים הראשוניים של החקירות הפליליות המתנהלות. מנדלבליט מסר גם כי פעולות האכיפה האזרחית ביחס למבנים בלתי-חוקיים ומסכני חיים באתר הר מירון יבוצעו באופן מיידי. פעולות אכיפה נוספות יתקיימו בהתאם לסדרי עדיפויות.
באסון נמחצו למוות 45 גברים, נערים וילדים. במסמך המסקנות על אודות הנסיבות שגרמו לטרגדיה, נכתב כי "תרבות רעה מצאנו בתוך ביתנו. תרבות רעה זו הובילה לאסון הנורא בהר מירון. הכתובת שהייתה על הקיר ידועה לרבים במשך שנים רבות. את האסון הזה ניתן היה למנוע, וחובה הייתה למנעו".
האסון האזרחי הגדול ביותר בתולדות המדינה אירע במהלך הילולת רבי שמעון בר יוחאי בל"ג בעומר ב-2021. ההרוגים נמחצו עקב דוחק כבד בקהל החוגגים בהר. מותם של 38 מההרוגים נקבע בשטח, ובהמשך הודיע בית החולים זיו בצפת על מותם של שאר הנספים באסון.