2023 בכבישים הייתה קטלנית יותר מהשנה הקודמת: הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) פרסמה הערב (ראשון) את הדוח השנתי, ולפיו נהרגו 358 בני אדם בכבישי ישראל בשנה האחרונה - שבעה יותר מאשר ב-2022, שגם נחשבה לקטלנית. זאת למרות הירידה בכמות המכוניות על הכבישים לפרקים, בשל המלחמה ועקב כניסתה לפעילות של הרכבת הקלה בגוש דן. מדובר בשנה ה-18 ברציפות שבה נרשמו יותר מ-300 הרוגים בתאונות דרכים. בעשור האחרון נהרגו 3,490 בני אדם בתאונות דרכים.
בהשוואה לעשור האחרון, ניתן לומר שהיו רק שלוש שנים יותר גרועות מזו. יש לציין כי נתוני השנה אינם סופיים, ועשויים לעלות במקרה של פטירות מאוחרות - אם יהיו בחודש הקרוב. הדוח שפורסם משווה את נתוני השנה הנוכחית עם ממוצע ההרוגים בשלושת השנים שקדמו לה (2022-2020) בכלל, ומול השנה הקודמת בפרט.
למרות העלייה בכמות ההרוגים, רק בארבעה מבין 12 החודשים האחרונים היו יותר הרוגים מבשנה החולפת. אחד מהם הוא חודש יוני, שבו היו 39 הרוגים לעומת 23 ו-36 בשנתיים הקודמות (בהתאמה). בפברואר הייתה עלייה של שלושה הרוגים (33) לעומת אשתקד, ובמאי נהרגו 35 אנשים בכבישים - 15 יותר מבאותו חודש אשתקד. לעומת זאת, חודש נובמבר השנה - שהיה כבר בעיצומה של המלחמה - הסתיים עם אותו מספר הרוגים כבשנה שעברה - 29.
כמו בשלוש השנים האחרונות, גם השנה יותר אנשים נהרגו בתאונות קטלניות בדרכים הבינעירוניות (197) מהעירוניות (155), כששישה בני אדם נהרגו ברכיבת שטח על כלים שונים. כמו כן, כבכל שנה, מספר הגברים שנהרגו בכבישים ב-2023 מהווה כ-80% מההרוגים, בעוד שמבט על המגזרים השונים מגלה כי 239 יהודים נהרגו בכבישים, לצד 98 ערבים - המהווים ירידה לעומת השנה שעברה - ו-21 זרים.
3 צפייה בגלריה
כלי רכב התהפך בכביש 6 סמוך למחלף שורק
כלי רכב התהפך בכביש 6 סמוך למחלף שורק
התהפכות רכב ליד מחלף שורק, השנה. אדם אחד נהרג
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

21% מההרוגים - רוכבי אופנוע וקטנוע

30% מההרוגים היו ברכבם הפרטי בעת התאונה, 28% מההרוגים היו הולכי רגל ולא פחות מ-21% מההרוגים היו רוכבי אופנוע וקטנוע. 10% מבין ההרוגים רכבו על אופניים וקורקינטים חשמליים, והיתר נהרגו בתאונות במעורבות משאיות, אוטובוסים, מוניות ורכבים מסחריים.
מרבית ההורגים באזור הבינעירוני היו הולכי רגל. בשנה האחרונה נהרגו בכבישי ישראל 100 הולכי רגל - מספר המצביע על מגמה מדאיגה לאורך השנים, שכן ב-2022 נהרגו 108. הירידה הפעוטה במספרים עדיין מצביעה על בעיה חמורה של חוסר ביטחון להולכים בשולי הדרך והחוצים במעברי החצייה.
36 מהולכי הרגל שנהרגו בתאונות היו בני 65 ומעלה, כשבחלוקה לקטגוריות גילאים בקטגוריית בני ה-44 עד 65 נהרגו 23 הולכי רגל. ירידה נרשמה במתחם הגיל הצעירים בני 19 עד 25, עם חמישה הרוגים השנה, בניגוד לנתונים גבוהים יותר בגילאים אלו בשנים עברו.
על אף שקיימת תוכנית של הרלב"ד להכשרת נהגי אופנוע וקטנוע, מספר ההרוגים של רוכבי הדו-גלגלי מסרב לרדת בשנים האחרונות. לאחר שנת שיא בהרוגים ב-2021 עם 85 הרוגים וירידה ל-77 הרוגים אשתקד, השנה הזו מסתיימת עם 76 רוכבים שנהרגו בכבישי הארץ. מדובר בעלייה מדאיגה של כ-33 הרוגים בממוצע ביחס לשנת 2018, ומומחים רבים מאמינים כאחת הסיבות לכך היא מעבר של יותר אנשים לרכיבה על אופנועים בשל ההשלכות הכלכליות של החזקת רכב לעומת אופנוע, בשילוב הפקקים הכבדים בכל חלקי הארץ.
רק לפני שבועיים הכריזה המדינה כי תחייב כל בעל אופניים או קורקינט חשמלי לשאת עליו מספר רישוי, שיחובר למאגר שהיא תייצר מחודש פברואר הקרוב, כשבאוגוסט יחויב כל אחד מהם בלוחית רישוי. זאת על מנת להפוך את האכיפה נגד הרוכבים על כלים אלו לקלה יותר. מהלך זה הוא רק כלי אחד של המדינה למתן את מספר ההרוגים שרכבו על כלים אלו -שעומד על 26. מדובר בעלייה תלולה מאוד של 11 הרוגים יותר מבשנה שעברה.
עלייה פחות משמעותית נרשמה בקרב רוכבי האופניים הרגילים עם תשעה הרוגים - אחד יותר מאשתקד. מנגד, בקרב נהגי הקורקינט החשמלי חלה ירידה מארבעה הרוגים בשנה שעברה לשניים השנה.

הימים שבהם נרשמו הכי הרבה הרוגים: ראשון וחמישי

היום הקטלני ביותר בכבישים בשנה החולפת היה יום ראשון, שבו נהרגו 58 מתוך 358 ההרוגים השנה. יום חמישי - יום רווי יציאות לבילויים בשעות הערב - היה השני הקטלני ביותר עם 56 הרוגים. בימי רביעי נהרגו 53 ובימי שבת השנה נהרגו 52 בני אדם. השעה שבה נהרגו הכי הרבה אנשים בכבישים ב-2023 הייתה בין 21:00 ל-22:00 (31 הרוגים), כשבין 17:00 ל-18:00 נהרגו 27 בני אדם.
יו"ר הרלב"ד הנכנס, ניצב בדימוס יורם הלוי, מסר: "שנת 2023 ממשיכה מגמה כואבת של היפגעות גבוהה בכבישים. גם בימים מורכבים אלו חובה עלינו לפעול על מנת להציל חיי אדם ולמונע צער, כאב וסבל ממשפחות נוספות. הרלב"ד מובילה יחד עם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים את המאמץ הממשלתי לטיפול במחוללי תאונות הדרכים, בעבודה מול הרשויות המקומיות בקיום מסעות הסברה, חינוך בבתי הספר, שיפור תשתיות, קידום רפורמות ושיפור כשירות בקרב רוכבי דו-גלגלי".