הרשויות בגרמניה הגישו היום (ב') כתב אישום נגד קשיש גרמני בן 100 בגין סיוע לרצח 3,518 בני אדם, בתקופה שבה שימש כשומר במחנה הריכוז זקסנהאוזן במלחמת העולם השנייה. האיש, שחי כיום במדינת המחוז הגרמנית ברנדנבורג, מואשם ב"תרומה חומרית ומכוונת" למעשי הרצח במחנה, שבו מתו 100 אלף בני אדם.
2 צפייה בגלריה
גרמניה מחנה ריכוז זקסנהאוזן
גרמניה מחנה ריכוז זקסנהאוזן
במחנה זקסנהאוזן. ניסויים מוקדמים בהמתה בגז
(צילום: shutterstock)
כמו ניצולי השואה, גם מספרם של הפושעים הנאצים שעודם בחיים הולך ומתמעט, אבל הרשויות בגרמניה ממשיכות להשקיע מאמצים בחשיפת מעשיהם והעמדתם לדין, גם אם לשם התועלת הסמלית שבכך. בהגשת כתבי האישום מקווה גרמניה לתת מעט כבוד לנרצחי המחנות, בהם יהודים, צוענים, הומואים ואסירים פוליטיים.
הקשיש שנגדו הוגש כתב אישום היום עבד לכאורה במחנה הריכוז זקסנהאוזן בשנים 1945-1942. המחנה הוקם ליד ברלין ב-1936, ונודע כמחנה שבו נערכו ניסויים מוקדמים ברצח אסירים בגז – השיטה ששימשה אחר כך לרצח מיליונים בתאי הגז באושוויץ.
2 צפייה בגלריה
גרמניה מחנה ריכוז זקסנהאוזן
גרמניה מחנה ריכוז זקסנהאוזן
"תרומה חומרית ומכוונת". מחנה זקסנהאוזן
(צילום: shutterstock)
רק בשבוע שעבר הגישו הרשויות בגרמניה כתב אישום נגד אירמגרד פ', שהייתה מזכירה של מפקד מחנה הריכוז שטוטהוף בפולין, בגין סיוע לרצח 10,000 בני אדם. היא שימשה כמזכירתו של הקצין מיוני 1943 עד אפריל 1945, אז הייתה בת 21, ולכן לפי התביעה היא נחשבה לקטינה בעת ביצוע המעשים ותעמוד לדין בבית משפט לנוער. כעת היא חיה בבית אבות מצפון להמבורג.
דובר מטעם התביעה סיפר לסוכנות הידיעות AFP כי להגשת האישום נגד המזכירה-לשעבר קדמה חקירה "נרחבת מאוד", שכללה ראיונות עם כמה ניצולים ששרדו את המחנה וחיים כיום בישראל ובארה"ב. במסגרת החקירה התבקשו היסטוריונים להעריך עד כמה גדול היה תפקידה כמזכירה, כדי לקבוע אם הייתה לה אחריות במעשי הרצח.
בשנה שעברה הרשיעה גרמניה קשיש בן 93 בשם ברונו ד' ב-5,230 סעיפים של סיוע לרצח, בגין תפקידו כשומר במחנה הריכוז שטוטהוף בחודשים האחרונים של מלחמת העולם. נגזרו עליו שנתיים מאסר על תנאי. גם משפטו נערך בבית משפט לנוער, משום שבעת הגיעו למחנה היה בן 17.