בבית הנשיא התקיימו היום (שני) דיונים ממושכים בין נציגי הקואליציה ומפלגות יש עתיד והמחנה הממלכתי מהאופוזיציה, בהשתתפות יועצים מקצועיים ומומחים למשפט חוקתי מטעם הצדדים. בהמשך, מיד לאחר חג הפסח, ייכנסו הנציגים למרתון אינטנסיבי של שלושה ימי שיחות בניסיון להגיע להסכמות רחבות במסגרת חקיקת המהפכה המשפטית.
1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
צוותי המשא ומתן בבית הנשיא בשבוע שעבר
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
מבית הנשיא נמסר כי "הדיונים נערכו שעות ארוכות והתנהלו בצורה עניינית, מעמיקה ורצינית, ובאווירה חיובית. הדיון עסק בבניית המסגרת להמשך שיחות ההידברות שיימשכו לאחר חג הפסח, אז יפגשו הצדדים לדיון בסוגיות המהותיות בכמה ימים מרוכזים שמטרתן לנסות ולהביא להסכמות רחבות".
גורמים שנכחו בשיחות אמרו כי האווירה בחדר הייתה טובה מאוד, ושההידברות הייתה עניינית. הצדדים שינו שפה - משפה של קונפליקט לשפה של יצירת הסכמות. עם זאת, הם עוד לא דיברו על פתרונות, אלא עסקו בהכנות לקראת שבוע המשא ומתן, שייערך בשבוע הבא. אף אחד מהצדדים לא הציב קווים אדומים או תנאים מוקדמים. הייתה הסכמה על הנושאים שיידונו במו"מ המרתוני, ובכללם: חוק יסוד החקיקה, בחירת השופטים, עילת הסבירות, היועמ"ש, הסדרת זכויות ועוד. ככל שיעלו עוד נושאים הם יהיו חלק מנושאי הליבה שיהיו במרכז השיחות.
בשיחות בבית הנשיא הושגה הסכמה שככל שהצדדים יתקדמו, אם תושג הסכמה בנושא כזה או אחר, היא תהיה כפופה להסכמה על כל הנושאים. מאחר ומדובר בהסדרת היחסים שבין הרשויות, כל נושא תלוי בשני. אי אפשר יהיה להסכים רק על חלק מהנושאים, הכל יישזר ברקמה אחת.
למשל, לא יהיה מצב שבו יסכימו על הליך בחירת השופטים, ולצד זאת לא יגיעו להסכמה על פסילת חוקים או עילת הסבירות. שזירת הנושאים האחד בשני תעניק ביטחון לצוותי המו"מ שאם הסכימו על נושא כזה או אחר - ההסכמה לא תחייב אותם עד שלא יגיעו להסכמה על כלל הנושאים. כך יוכלו להרגיש שאפשר להתקדם בשיחות, ושגם אם תהיה הסכמה על חלק מהנושאים היא לא תיחשב ככזו עד שתושג הסכמה לגבי הנושאים האחרים.
על אף האווירה הטובה, איש בשיחות לא משלה את עצמו. הצדדים יודעים שבמערכת הפוליטית גם בימין וגם בשמאל יש סקפטיות וייתכן גם שלחלק יש אינטרס שהשיחות יכשלו. המסר שיצא מבית הנשיא לאותם סקפטיים הוא שיאמצו גישה יותר פרגמטית ויחפשו כל דרך ליצור הסכמה. אמנם, כנראה שתוך שלושה ימים לא יגיעו הצדדים להסכמות, אך הם לפחות יוכלו למפות את נקודות ההסכמה ואי-ההסכמה ולגבש לוח זמנים להמשך השיחות.
מהמחנה הממלכתי נמסר כי הפגישה הסתיימה לאחר כשלוש שעות של דיונים. את המפלגה ייצג עו"ד רונן אביאני, ולבקשתו של היו"ר בני גנץ הוזמנו גם המומחים פרופ' עמיחי כהן, עמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה, ופרופ' יניב רוזנאי, סגן דיקן בבית הספר למשפטים באוניברסיטת רייכמן. "במהלך הפגישה שב והבהיר נציג המחנה הממלכתי את דרישת גנץ כי את הדיונים בחקיקה יש להתחיל בסוגיית הוועדה לבחירת שופטים, בשל ההבנה כי מדובר בסלע המחלוקת והסכמה עליו תסלול את הדרך להסכמות נוספות", נמסר. "כמו כן, הסיעה הציגה את דרישתה לקידום סוגיות לשיפור השירות לאזרח, מניעת עינויי דין וחיזוק הביקורת על גופי התביעה".