4 צפייה בגלריה
האוטובוס המקורי מהסרט הלהקה
האוטובוס המקורי מהסרט הלהקה
האוטובוס המקורי מהסרט הלהקה. "נכס תרבותי שחובה לשמר"
(צילום: יאיר שגיא)
אחד הפריטים הכי מזוהים עם הקולנוע הישראלי מוצע למכירה: האוטובוס המפורסם מהסרט המיתולוגי "הלהקה" שכבש בזמנו את המדינה עם שירי הלהקות הצבאיות שהיו אהובים אז ונשארו איתנו עד היום.
מדובר בסרט הביכורים של הבמאי אבי נשר שיצא למסכים באפריל 1978 ועוסק באחד הסמלים הכי ישראליים אי פעם: הלהקות הצבאיות. סיפורה של להקה צבאית בתקופת מלחמת ההתשה שנודדת עם האוטובוס בין מוצבים ובסיסים ומופיעה בפני הלוחמים כדי להעלות את המורל. אל הלהקה מצטרפים שלושה חיילים חדשים, והיחסים בינם לבין הכוכבים הוותיקים עומדים במרכז הסרט. כיכבו בו בין היתר גידי גוב, לירון נירגד, גלי עטרי, גילת אנקורי, דפנה ארמוני, מאיר סוויסה, טוביה צפיר, ששי קשת, אלי גורנשטיין ושרי צוריאל.
4 צפייה בגלריה
האוטובוס המקורי מהסרט הלהקה
האוטובוס המקורי מהסרט הלהקה
האוטובוס המקורי מהסרט הלהקה. סצינות רבות שנחקקו בזיכרון הצופים
(צילום: יאיר שגיא)
פס הקול שלו הפך לאחד הפופולריים בקולנוע הישראלי והוא כולל שירים מרגשים כמו "גבעת התחמושת", הייתי נער" ו"שיר לשלום" לצד קלילים יותר ובהם "בשמלה אדומה", "ישנן בנות", "קרנבל בנח"ל" וכן את "שיר הלהקה" שנכתב במיוחד לסרט.
יש בו סצינות רבות שנחקקו בזיכרון הצופים והוא זכה להצלחה קופתית עצומה – 700 אלף צופים – מספר בלתי נתפס ביחס לכמות האוכלוסייה באותן שנים. בנוסף לכך זכה הסרט לשבחי הביקורת.
הסרט מוקרן בימי העצמאות והוא מוכר גם לדורות הצעירים. הפריט הכי מזוהה איתו הוא האוטובוס שבו נסעו חברי הלהקה. לאחר שהסרט עשה את שלו נמכר האוטובוס. יונה מוכתר מהיישוב בת חפר, אספן ענתיקות, היה אחד ממעריצי הסרט וצפה בו לדבריו מאות פעמים. לפני 20 שנה החליט לקנות אוטובוס.
4 צפייה בגלריה
האוטובוס המקורי מהסרט הלהקה
האוטובוס המקורי מהסרט הלהקה
האוטובוס המקורי מהסרט. "החלום שלי הוא שמי שיקנה אותו יהפוך אותו לפוד-טראק"
(צילום: יאיר שגיא)
"תמיד חלמתי לרכוש אוטובוס ישן, להפוך אותו לקרוואן ולטייל איתו ברחבי הארץ", הוא מספר. המשימה לא הייתה קלה, וכשמצא הרגיש שזכה בפיס פעמיים לאחר שגילה כי מדובר באוטובוס שכיכב ב"הלהקה".
מתברר כי לאחר שהסרט ירד מהמסכים הוצע האוטובוס למכירה, ושוטר קנה אותו. מוכתר רכש ממנו את המציאה ב-17 אלף שקלים, שיפץ אותו, התקין בו מזגן, שירותים ומקלחת ובסופו של דבר הציב אותו בחצר ביתו, שבה יש לו אוסף עצום של ענתיקות כמו למשל פטפונים ישנים, תקליטים, מאווררים, טלפונים של פעם ועוד.
מוכתר, כיום בן 64, מספר כי הידיעה על כך שהאוטובוס נמצא בחצר ביתו תפסה כנפיים, ובעקבות כך פקדו את המקום במרוצת השנים אינספור אנשים שהצטלמו לידו ונתקפו בנוסטלגיה.
האוטובוס, שלהערכת מוכתר יוצר בשנת 1966, עדיין נוסע. באחרונה, בשל טרגדיה משפחתית קשה, החליט מוכתר למכור אותו. הידיעה עברה מפה לאוזן, ומבלי שפרסם מודעה הוא קיבל פניות רבות. שניים הציעו לו 100 אלף שקלים, הסכום שהוא דורש, אבל מוכתר החליט לא למכור להם אותו כי הם לא עמדו בקריטריונים.
4 צפייה בגלריה
האוטובוס המקורי מהסרט הלהקה
האוטובוס המקורי מהסרט הלהקה
האוטובוס המקורי מהסרט הלהקה. "נסענו איתו לכל פינה בארץ"
(צילום: יאיר שגיא)
"יש לי תנאי בל יעבור שיצוין גם בהסכם המכירה – שצביון האוטובוס יישמר, הצבע, המראה הפנימי. חשוב לי שיידעו שזה האוטובוס מהסרט", מסביר מוכתר. כדי להוכיח שהאוטובוס עדיין במצב מכני מצוין הוא מתניע אותו ויושב בגאווה על כיסא הנהג. טרטור המנוע הוא מוזיקה עריבה לאוזניו.
"החלום שלי הוא שמי שיקנה אותו יהפוך אותו לפוד-טראק ואז כולם יגידו לחבריהם – 'אתם יודעים מה? בואו נלך אכול משהו ב'הלהקה'. יש יותר מרגש מזה?".
השחקנית והזמרת דפנה ארמוני שיחקה בסרט, וכך גם משתתפים נוספים, מבקשים מהמדינה לדאוג לשימור האוטובוס. ארמוני הציעה שהוא יירכש על ידי גוף מסוים, יעבור בין סינמטקים, ובעת שיהיה שם יוקרן הסרט "הלהקה". אחרי ההקרנה יוכלו הצופים, ובהם הורים וילדים, לבקר באוטובוס ולחוש את משק כנפי וגלגלי ההיסטוריה והקולנוע: "נסענו איתו לכל פינה בארץ, זה סרט שכולם זוכרים עד היום, מדובר בנכס תרבותי שהמדינה חייבת לשמר אותו".