2 צפייה בגלריה
ועידת הליגה הערבית בטוניסיה
ועידת הליגה הערבית בטוניסיה
מותו עלול לטלטל את השטח. אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
במערכת הביטחון בישראל החלו להיערך כבר ב-2018 ליום שאחרי לכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. במשטרה חששו שמותו של המנהיג הפלסטיני יביא להסלמה בשטח וניסחו שתי פקודות היערכות. הכוחות אף התאמנו ותרגלו את התרחישים בשטח.
אלא של-ynet ול"ידיעות אחרונות" נודע שמאז התחלפו כמה בעלי תפקידים מרכזיים במחוז ש"י. מחליפיהם - בהם מפקד תחנת המשטרה במעלה אדומים ומפקד תחנת בנימין - כלל אינם מכירים את הפקודות ומעולם לא עיינו בהן. החשש הוא שברגע האמת המשטרה לא תהיה ערוכה להשלכות הצפויות בשטח עם מותו של מנהיג הרשות.
הפקודות הגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" ונחשפות הבוקר לראשונה. הפקודה שעוסקת ברגעים שלאחר מותו של אבו מאזן נקראת "שקיעת החמה", וכוללת את פריסת הכוחות בצירי התנועה באיו"ש - תפיסת צמתים מרכזיים וניהול התנועה באזור על ידי שוטרי מחוז ש"י.
הפקודה מפרטת את המוכנות להפרות סדר - כאשר המשטרה תציב איגודי כוחות בצירים מרכזיים בשטחי יהודה ושומרון, וכוללת גם את שילוב הממשק בין צה"ל למשטרה בשטח ואת אופן הטיפול בהפרות סדר.
בפקודה קיימים כמה תרחישים שכוללים מהומות בצירים עם חשש שרכבים של מתיישבים ישראלים ייקלעו להפרות סדר שיתפתחו על הצירים ויכללו ירי חי לעבר רכבים, השלכת בקבוקי תבערה ויידוי אבנים. הפקודה גם מפרטת את אופן התגובה והחילוץ של מתיישבים שייקלעו למקום.
תרחיש נוסף בפקודה עוסק באפשרות שבה המשטרה וצה"ל ייאלצו ללוות את ארונו של אבו מאזן. אחד התרחישים מתייחס לאפשרות שאבו מאזן יאושפז בבית חולים בירדן ויסיים את חייו שם. אם זה יקרה, המשטרה תלווה את ארון הקבורה שיגיע דרך גשר אלנבי בשיירה. משם יתקיים ליווי משותף עם צה"ל עד למחסום פוקוס בכניסה לרמאללה.
2 צפייה בגלריה
לפי הערכת המשטרה, יהיו פלגים ומיליציות שינסו לתפוס את השלטון. חמושים פלסטינים
לפי הערכת המשטרה, יהיו פלגים ומיליציות שינסו לתפוס את השלטון. חמושים פלסטינים
לפי הערכת המשטרה, יהיו פלגים ומיליציות שינסו לתפוס את השלטון. חמושים פלסטינים
(צילום: EPA)
הפקודה השנייה - "משחקי הכס" - עוסקת ברגעים שלאחר קבורתו של אבו מאזן ועד לתפיסת השלטון על ידי מנהיג פלסטיני אחר. לפי הערכת המשטרה, יהיו פלגים ומיליציות שינסו לתפוס את השלטון במקום אבו מאזן, ולכך תהיה השלכה ישירה על צירי התנועה, כשבמשטרה צופים יריות בין חמולות שישליכו על תחושת הביטחון של התושבים. במשטרה מעריכים שההתנחלויות פסגות ובית אל יהוו את מוקד אירועי הירי ויידויי האבנים מצד הפלסטינים.
אחד התרחישים בפקודה עוסק בנהירה של אלפי פלסטינים למקום ההלוויה, מיליציות חמושות שיסתובבו בשטח וחשש שאזרחים ישראלים ייקלעו למהומות שייווצרו בשטח. על כן הפקודה מפרטת את איגודי הכוחות שיוצבו בצמתים ותפקידם לתת מענה ותגובה להפרות סדר ולניסיונות לפגע בישראלים.
קצין בכיר במשטרה שמעורה בפרטים סיפר כי מפקדי תחנות במחוז ש"י, בהם מפקדי תחנות מעלה אדומים ובנימין שבגזרתם עלולות להיווצר הפרות סדר ביום שלאחר מות אבו מאזן, לא מכירים כלל את הפקודה. "אבו מאזן לא צעיר וגם לא בקו הבריאות", אמר הקצין הבכיר, "זה שהם לא מכירים את הפקודות וזה שלא נעשה מאז 2018 תרגול של כלל הכוחות בשטח, למרות שמאז התחלפו כמה קצינים במחוז, זו תעודת עניות למשטרה. מדובר באירוע שברור שכשיגיע הקצינים הרלוונטיים כלל לא ערוכים אליו".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "איננו נוהגים להתייחס לפקודות או לתוכניות מבצעיות".