יו"ר יש עתיד יאיר לפיד סוגר את הדלת על שיתוף פעולה עם גנץ בבחירות הקרובות, אך פותח פתח לאיחוד רשימות עם חולדאי, ולא פוסל שיתוף פעולה בהרכבת ממשלה עם שותפים מכל קצות הקשת - מגדעון סער ועד הרשימה המשותפת. בריאיון באולפן ynet הבוקר (רביעי) אמר לפיד כי אין מגעים לשיתוף פעולה עם יו"ר כחול לבן גנץ, כי "אי אפשר לסמוך עליו". לדבריו, "הם יושבים עכשיו בממשלה של נתניהו אחרי שהם לקחו קולות שלנו והכניסו אותם לממשלה".
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד באולפן. "מנהלים מגפה משיקולים פוליטיים תחת סחטנות פוליטית"
יאיר לפיד באולפן. "מנהלים מגפה משיקולים פוליטיים תחת סחטנות פוליטית"
יאיר לפיד באולפן. "מנהלים מגפה משיקולים פוליטיים תחת סחטנות פוליטית"
(צילום: קובי קואנקס)
כשנשאל על שיתוף פעולה אפשרי עם יו"ר "הישראלים" רון חולדאי כדי למנוע בזבוז קולות, לפיד לא פסל את האפשרות. "יכול להיות. מוקדם לדעת. הדברים האלה תמיד נסגרים בשבוע האחרון. כל אחד תמיד מקווה שמחר פתאום יהיה סקר שיהיו לו 80 מנדטים וישתפר מצבו במשא ומתן, זה טבע הדברים", אמר.
בתפיסות העולם, אתם משייטים באותם אזורים. "לא, דווקא לא. הם הרבה יותר שמאלה מאיתנו, שזה בסדר. אני שונא את הדה-לגיטימציה שעושים לשמאל בישראל. על פי עדותם הם הרבה יותר שמאל מאיתנו אבל בסדר, אתה עושה קואליציות גם עם אנשים שאתה לא זהה להם".
אמרת שאתה לא סומך על גנץ, על חולדאי אתה סומך? "כן, בטח. אני ביחסים טובים איתו הרבה מאוד שנים. אני יודע לעבוד איתו. יש בכלל מרחב פוליטי של אנשים שאני מרגיש שאני יודע לעבוד איתם, עם גדעון סער תמיד עבדתי טוב. כשהייתי באוצר וחולדאי היה בעירייה תמיד עבדנו טוב, וגם ברמה האישית אני חושב שהוא איש מצוין".
עשית עוד שינוי, בעבר אמרת שלא תשבו עם "הזועביז", וכיום אתה אומר שתוכל להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת. מה קרה בדרך? "כולנו השתנינו. הקורונה מאוד קשורה לזה. בבית שבו גרה הבת שלי היו שמונה אוטיסטים שנכנסו לבידוד עם בחור בשם חסיין עבאס, בחור ערבי צעיר מקסים. זה היה בקיץ - את יודעת מה זה בקיץ להיות עם תלבושת מגן עם שמונה אוטיסטים תקוע בבניין? סיוט. והוא טיפל בהם הכי מקסים בעולם. כולנו ראינו דברים כאלה בשנה האחרונה, היחס למגזר הערבי השתנה. במשותפת יש אנשים שלא תהיה שום בעיה לעשות איתם שיתופי פעולה פוליטיים".
נראה אותך ברוטציה אחרי הבחירות עם סער? "לא יודע, אם יש לך את התוצאות של הבחירות תגידי לי, ואני אגיד לך איך זה ייראה. את שואלת אותי אם אנחנו יודעים לעבוד ביחד? יודעים לעבוד ביחד. אם אנחנו מסכימים על הכול? אנחנו מסכימים על הרוב. לא פוסל שום דבר שיאפשר לנו להקים ממשלה שתאפשר לי ליישם את הערכים שאני מאמין בהם".
3 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
"יותר שמאל מאיתנו, אבל זה בסדר". חולדאי
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
התמונה של גדעון סער
התמונה של גדעון סער
"יודעים לעבוד יחד, מסכימים על הרוב". סער
(צילום: גבריאל בהרליה)
לפיד גם שב ומתח בריאיון ביקורת חריפה על ניהול מגפת הקורונה על ידי הממשלה בראשות בנימין נתניהו. "עד עכשיו הממשלה הזו אכפה רק במקומות הלא נכונים", אמר לפיד. "מה שאנחנו צריכים לעשות זה ללכת למוקדי התחלואה, ולתת קנסות כמו שצריך. פעם אחת ייכנסו לאיזה חתונה המונית בביתר עילית וייתנו 200 אלף שקל קנס, ולא נראה יותר חתונות המוניות. פעם אחת יפסיקו תקציבים לאיזה תלמוד תורה שמפר את ההנחיות, ולא נראה יותר הפרות של ההנחיות".
לפיד הוסיף: "4,142 איש מתו. זה המחיר על הניהול הכושל והפחדני של נתניהו של משבר הקורונה. קפריסין פה ליד עם 189 מתים. למה? בגלל נתב"ג, בגלל שהוא מצלצל בלילה לנכד של קנייבסקי לבקש רשות לעשות סגר. במקום לנהל את זה לפי תחלואה, לפי בריאות, לפי מדע, מנהלים את זה משיקולים פוליטיים תחת סחטנות פוליטית".
באוסטרליה ברוב הזמן יש סגר הרמטי במקומות מסוימים, משהו שאתם התנגדתם לו מעל כל במה. "באוסטרליה מערכת החינוך פתוחה, וקודם כל הם באמת סגרו. בשלושת החודשים האחרונים אין מתים באוסטרליה, כי הם סגרו את שדות התעופה, כי הם ניהלו את זה כמו שצריך, בסוף יש תוצאות. אתה לא יכול שיהיה פה מצב של 4,142 מתים ואתה תטען שאתה מצליח".
לפיד גם התייחס לאפשרות של דחיית הבחירות בגלל המגפה, לאחר שסגן שר הבריאות יואב קיש העלה הבוקר את האפשרות הזו, ואמר כי "הסיכון בהידבקות יכול לעלות בחיי אדם". לפיד אמר בריאיון: "זה מהלך לא לא לגיטימי, זה מהלך לא דמוקרטי. דמוקרטיות גם בתקופות קשות מנהלות בחירות".