הפשיעה בחברה הערבית: חרף התמונות הקשות שהתפרסמו אתמול (שבת) ותיעדו את תקיפת השוטרים בכפר קאסם, מתעקש דובר המשטרה ניצב-משנה אלי לוי שהכוח פעל כראוי באירוע. בראיון לאולפן ynet הבוקר (יום א') הוא התייחס לתקרית ואמר: "פעולה מרשימה של השוטרים שלנו. בחודשים הקרובים נבלום את הפשיעה בחברה הערבית".
השוטרים הותקפו על ידי ארגון "אנשי השמירה" של התנועה האיסלאמית, והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב כינה את התוקפים "מיליציה מקומית". בתיעוד נראים לפחות שני אנשים חובטים באגרופים בשוטרים, שהגיעו למשרדים של "השמירה" בבניין העירייה בעקבות דיווח על אדם שנלקח לשם באלימות. במקביל, בסוף השבוע הגיע מניין הנרצחים בחברה הערבית ל-100 בני אדם.
על התקיפה בכפר קאסם הוסיף לוי: "אלה תמונות קשות, תמונות חריגות מאוד. שני חשודים מרכזיים מובאים ממש בדקות אלו לדיון שני בהארכת מעצרם אחרי שבסוף השבוע מעצרם הוארך עד היום. אני אומר באחריות: יהיה פה כתב אישום, יהיה פה מעצר עד תום הליכים. אנחנו נמצה את הדין עם התוקפים".
- משטרת ישראל שלחה את השוטרים האלה לבצע מעצר באזור קרב. כשאתה שולח רק ארבעה שוטרים, אתה כמעט פותח פתח להתקפות כאלה. "מדי יום שוטרים שלנו, בצוותים בגדלים כאלו ואחרים, גם של שניים, מגיעים ליישובים ערביים ומבצעים מעצרים. לרוב הם לא נתקלים באלימות, בטח לא כזו. ארבעת השוטרים הגיעו לכפר קאסם ופעלו כמו שצריך. אותו אדם שהיו אמורים לעצור הסתתר בתוך המבנה והיו שם חשודים שניסו להסתיר אותו, למנוע את המעצר, ותקפו את השוטרים. השוטרים פעלו כמו שצריך, הם נשארו במקום למרות התקיפה".
2 צפייה בגלריה
אלי לוי
אלי לוי
דובר המשטרה אלי לוי. "נתונים שמצביעים על פעילות נחושה"
(צילום: משה מזרחי )
- אתם מתכוונים לתגבר כוחות בתקופה הקרובה? "בחודשים האחרונים משטרת ישראל מעבה את מצבת כוח האדם בכל תחנות המשטרה בישובים הערביים. הרבה מאוד משאבים מופנים לטובת התחנות שם".
על האירוע בכפר קאסם הוסיף לוי: "הבוקר הזה צריך לחבק את שלושת השוטרים ואת המתנדב שפעל יחד איתם. פעולה מרשימה של השוטרים שלנו".
- מרשים זה לא היה. הם חטפו מכות ואני לא רואה את העבריינים האלה על הרצפה. "השוטרים שלנו פעלו בשיא המקצועיות".
- 100 נרצחים במגזר הערבי. אם לא תזוזו מהר מאוד, זה ייגמר רע מאוד. "אתה מתפרץ לדלת פתוחה. בסופ"ש פרסמנו נתונים שמצביעים על פעילות נחושה של המשטרה. כ-400 אקדחים נתפסו ביישובים ערביים מתחילת 2021. יותר מ-4,500 עצורים בגין שימוש בנשק, 96% מהחברה הערבית. אנחנו נמצאים מסביב לשעון ביישובים הערביים. יש עלייה של 22% במספר כתבי האישום לעומת 2020. גם פרוטקשן, דמי חסות, יש עלייה של 44% במספר כתבי האישום. תבדוק את משטרת ישראל בחודשים הקרובים ותראה עצירה ובלימה של הפשיעה במגזר הערבי".
100 קורבנות בחברה הערבית מתחילת השנה:
- תבלמו את הגל הזה תוך חודשים ספורים? "אתם תראו שינוי, תעמת אותי עם מה שאני אומר. יהיה שינוי. אפשר כבר לראות את השינוי. יש קריאה מתוך החברה הערבית ליותר משטרה".
ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) מתח באולפן ynet ביקורת על התגובה של השר לביטחון פנים עמר בר-לב לתקיפה בכפר קאסם: "היא הייתה מאוד רפה. אני מבין שהוא צריך להתחשב ברגשות של וליד טאהא. כרגע אנחנו מתחזקים באופוזיציה ובכל יום שחולף הממשלה הזאת נחלשת. אם וכאשר יתרחשו בחירות מחנה הימין יהיה לפחות 60-58 מנדטים בלי בנט וסער".