3 צפייה בגלריה
תרגיל מדמה נפילת טילים של פיקוד העורף צה"ל בשיתוף כוחות אב"כ ב רמת גן
תרגיל מדמה נפילת טילים של פיקוד העורף צה"ל בשיתוף כוחות אב"כ ב רמת גן
תרגיל פיקוד העורף, ארכיון
(צילום: אלי ט)
ישראל חוזרת לתרגל מלחמה: אחרי הפסקה של שנה עקב ההתמודדות עם מגפת הקורונה, מערכת הביטחון וגופי הממשלה יפתחו הבוקר (ראשון) את שבוע העורף הלאומי, שיתרגל מצבי חירום קיצוניים - חלקם חסרי תקדים - בתרחיש שעיקרו מלחמה נגד חיזבאללה לצד ירי איראני.


התרגיל יימשך לאורך השבוע הקרוב בהשתתפות אלפי חיילים ויכלול, בין היתר, תרגול פינוי תושבים מקו העימות, פיזור הפרות סדר על רקע לאומני בערים המעורבות ותרגול מתקפות סייבר וטילים שישבשו את חיי השגרה. ביום רביעי יישמעו אזעקות ברחבי הארץ על מנת לתרגל כניסה למרחבים מוגנים.
כחלק מהתרגיל, ובאופן חריג, כוחות החירום ילמדו את התושבים בגבול לבנון כיצד עליהם להתמודד עם חומרים מטשטשים או מרדימים, שכן לפי ההערכות - במקרה של פשיטה על יישובים בגבול, פעילי חיזבאללה ינסו להשתמש בחומרים כאלה נגד חיילים ואזרחים.
בצה"ל מעריכים כי במקרה של מלחמה, חיזבאללה ימקד את האש נגד היישובים הצמודים לגבול וישתמש ברקטות עתירות משקל הנושאות מאות קילוגרמים של חומר נפץ. בשל כך, הכוחות יתרגלו את תוכנית "מלון אורחים", הכוללת פינוי מהיר של האוכלוסייה מקו הגבול לאתרים מוגדרים מראש במרכז ובדרום.
3 צפייה בגלריה
לוחמי חיזבאללה 2010
לוחמי חיזבאללה 2010
חיזבאללה
(צילום: AP)
גדוד סיוע אזרחי חדש של פיקוד העורף יתפרס ביישובים שבהם תשובש האספקה הבסיסית לתושבים, והלוחמים יתרגלו התמודדות עם פיזור חומרים מסוכנים עקב פגיעה במפעלים רגישים. במקביל, ייערך תרגול במפעל בקריית שמונה.
בשיאו של התרגיל תורחב היריעה לתרחישים הכוללים מטחי טילים גם ממזרח - בדגש על כוחות איראניים, והתקפות סייבר שבכוחן לשתק או לשבש מרכזים רפואיים ומערכות אזרחיות, כמו למשל תחבורה ציבורית, רמזורים, בנקים ורשתות תקשורת. הכוחות יתרגלו גם שיבושים באספקת החשמל והמים, זאת כחלק מהאיום של חיזבאללה לפגוע באתרי אנרגיה אסטרטגיים כמו תחנות כוח ומכלי אמוניה, באמצעות הטילים המדויקים שיש ברשותם.
כאמור, מלבד האיום שמגיע מחוץ לגבולות המדינה - וכלקח שנלמד ממבצע "שומר החומות", כוחות החירום יתרגלו התמודדות עם הפרות סדר בשטח ישראל ובכבישי הארץ. לראשונה, התרגיל ייערך באמצעות מינהלת משותפת לפיקוד העורף ולרשות החירום הלאומית.
3 צפייה בגלריה
שוטרים בלוד
שוטרים בלוד
שוטרים בלוד בימי "שומר החומות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש מטה פיקוד העורף, תת אלוף איציק בר, אמר בשיחה עם כתבים כי הוא מוטרד מהטילים המדויקים של חיזבאללה, אשר עשויים להשפיע על הרציפות התפקודית של ישראל במהלך מלחמה, ומסיבה זו הנושא יהיה במוקד התרגיל. הנושא השני שיתורגל, הסביר בר, הוא קצב הירי של ארגון הטרור שעלול להיות מסיבי. "נתרגל את תהליך פינוי הנפגעים לבתי החולים במרכז הארץ, משלב הפינוי ועד לקליטה", עדכן.
החשש הוא שבמצב של מלחמה ופגיעה באתרי אנרגיה, ישראל תיכנס להפסקת חשמל של 24 שעות ברחבי הארץ - או 72 שעות באזורים מסוימים. "הייתי רוצה לממש את תוכנית המיגון לישובים סמוכי גבול בצפון כבר ב-2007, אבל זה לא תלוי בי", אמר ראש רשות החירום הלאומית, תא"ל במיל' יורם לרדו. "התחלנו בתוכנית הזו וכיום כל המפעלים החיוניים בצפון ממוגנים". לרדו הסביר כי חלק מהשיבושים באספקת האנרגיה שיתורגלו שייכות לתקיפות של טילים ומתקפות סייבר.