היועמ"שית התנגדה, הקואליציה דחתה - ובעוצמה יהודית לא מרוצים: ההחלטה שהתקבלה הבוקר (ראשון), לפיה הדיון בוועדת השרים לחקיקה בנוגע להצעת חוק החסינות לכוחות הביטחון תידחה בחודש, לא התקבלה ברצון במפלגתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. במפלגה הזכירו כי הליכוד חתם במסגרת ההסכם הקואליציוני על סעיף שבו נכתב כי חוק כזה יעבור עד אישור התקציב, וכעסו על דחייתו.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ההסכמים הקואליציוניים לא מחייבים. בן גביר ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ההסכמים הקואליציוניים, נזכיר, הם מסמך שלא מחייב מבחינה משפטית - ולא ניתן לכפות את מימושם, שתלוי ברצון טוב של שני הצדדים. הצעת החוק של ח"כ צביקה פוגל, שמבקשת להעניק חסינות לכוחות הביטחון ופורסמה לראשונה ב-ynet, נועדה להעניק לכוחות הביטחון חסינות משפטית על פעולות שביצעו במהלך פעילות מבצעית או פעילות נגד מעשה טרור.
היועצת המשפטית הביעה התנגדות להצעה, ובחוות הדעת שהוגשה מטעמה נכתב כי "הטלת חסינות עלולה להביא לסיכון משמעותי לציבור ולמדינת ישראל, ועלולה להיות לה משמעות מרחיקת לכת על אופן פעולתו של המשטר בישראל, ביחסים שבין הפרט לבין נציגיו המובהקים של השלטון, קרי – גורמי הביטחון לובשי המדים. ההצעה מייצרת אף סיכון לאנשי כוחות הביטחון עצמם, שיהיו חשופים לחקירה ולהעמדה לדין פלילי בחו"ל וכן לסיכון משמעותי יותר לחייהם ולשלמות גופם במסגרת פעילותם המבצעית".
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
היועמ"שית בהרב-מיארה. "סיכון לחקירה והעמדה לדין פלילי בחו"ל"
(צילום: גיל נחושתן)
השר בן גביר תקף את היועמ"שית על חוות דעתה, ואמר כי "כצפוי היועמ"שית מתנגדת אוטומטית לחוק חסינות לחיילים, וכרגיל אצלה - אנחנו מקבלים את חוות דעתה בתקשורת. זו עוד יוזמה שבעד חיילי צה"ל ונגד אויבנו, שבלשכת היועמ"שית מתנגדים אליה. לגופו של עניין, ובניגוד למשתמע מחוות דעתה, החוק אינו מגן על פשעי מלחמה ועל עבירות שנעשו במזיד. קיימים משפטנים רבים הסוברים הפוך ממנה. אגב, בחוק האזרחי קיים חוק חסינות לחיילים ושוטרים ואין שום סיבה לא לאפשר אותו גם בחוק הפלילי".
לדבריו, "התנגדותה לא תרפה את ידנו בדרך לחקיקת החוק הזה, שהוא חובה מוסרית לחיילים שלנו, אותם אנו שולחים לשדה הקרב להילחם עבורנו ולשמור על חיי כולנו".
בריאיון לאולפן ynet סיפר בן גביר כי שמע על חוות הדעת של היועמ"שית דרך התקשורת – והאשים אותה ברצון להיות ראש הממשלה. "היא בעצם רוצה להיות ראש ממשלת על. הנה, אנחנו מתבשרים דרך התקשורת, אפילו לא בצורה מסודרת, דרך הכותרת ב-ynet, שהיא גם מתנגדת לחוק חסינות לחיילים. כל דבר שאנחנו מציעים. עם כל הכבוד, היא לא המשפטנית היחידה בישראל ויש שחושבים אחרת, לא פחות מקצוענים ממנה", הוא אמר.
לפי הצעת החוק של ח"כ פוגל, החסינות תוענק ללוחמים ולמפקדים שהיו מעורבים באירוע מבצעי או אירוע טרור, אולם היא לא כוללת חסינות כאשר מתעורר חשד לעבירות של גניבה, ביזה, השחתת ציוד, לקיחת שוחד, התעללות, השפלות ואלימות כלפי עוברי אורח בלתי מעורבים. החסינות תהיה ניתנת להסרה על ידי ועדה שימנה שר הביטחון ותפקידה יהיה לבחון הסרת חסינות במקרים בהם יתעורר חשד שאיש כוחות הביטחון פעל בחוסר תום לב או בזדון.