צה"ל מלטש את הכנותיו האחרונות לפלישה קרקעית לרצועת עזה, במהלך הצבאי הגדול ביותר שצבא היבשה ביצע מאז מלחמה לבנון השנייה. התמרון יתבצע עם הכוחות הסדירים המובחרים ביותר מאוגדות החוד, אלו שצוידו ואומנו יותר מכוחות אחרים.
יחד עם זאת, בימים האחרונים עלו מהשטח כמה סוגיות שנמצאות במוקד דיוני ההכנות וקבוצות הפיקוד עימם מתכוננים מפקדי החטיבות והאוגדות לכניסה. חמאס ינצל את יתרון ההפתעה שהביא לו את תמונות הניצחון עד כה במתקפת הפתע בשבת שעברה כדי להיערך בצורה הטובה ביותר בהגנה, עם רשת המטרו התת-קרקעית ורוח קרב שנשענת על ההצלחה בפתיחה, לקראת הגעת אלפי הלוחמים של צה"ל בצוותי הקרב הגדודיים המשלבים לוחמי חי"ר, הנדסה ושריון.

בצבא משוכנעים שבכל עימות טקטי ידיהם של לוחמי צה"ל יהיו על העליונה מול צבא חמאס, גם אם המיקוד יעבור לצפון וגדודי מילואים של פיקוד הדרום שהיו תמיד בתחתית שרשרת המזון של התעדוף בצבא יישארו להילחם בגבול עזה. השאלה, כמובן, תהיה באיזה מחיר.
יואב זיתוןיואב זיתון
אלו נקודות מרכזיות הנוגעות לתמרון ונקודות התורפה האפשריות שלו, נקודות שכולן אושרו לפרסום על ידי הצנזורה הצבאית:
1. מה קרה למעיל רוח? רק לפני כחודש חתמה ישראל עם בריטניה על עסקת ענק לחמש את טנקי המערכה בצבא הוד מלכותו במערכת המיגון האקטיבי לאיומי נ"ט, שהפכו למעין כיפת ברזל קרקעית לכוחות המשוריינים מול חוליות נ"ט. אלא שבמתקפת הפתע וגם אחריה, ואף בגבול לבנון, מעיל רוח כשלה בהגנה על הלוחמים שבטנק או בנגמ"ש הנמ"ר הגדול.
לוחמים נפגעו ונהרגו, טנקים הושבתו והתחושה היא שמרכבות סימן 4 ונמ"רי גולני וגבעתי חדירים יותר ממה שחשבנו, אחרי הצלחות בהגנה על רק"מים אלו בצוק איתן ובעשרות אירועי נ"ט בעשור האחרון. רק אתמול נהרג סגן אמתי גרנות ז"ל ליד חניתה מפגיעת טיל נ"ט של חיזבאללה, וזה במצב שבו צה"ל ערוך דרוך ומוכן ברמה הגבוהה ביותר.

ארסנל הנשק העצום שנתפס בשטח ישראל לאחר הפלישה הגדולה במתקפת הפתע מלמד על כמה נקודות נוספות: לחמאס כמות בלתי מוגבלת כמעט של טילי נ"ט מסוג RPG, מתוצרת צפון קוריאה ורוסיה. סדרות הייצור שנראו במתקן השלל הצה"לי ישנות (שנות התשעים עד שנות האלפיים) והטווחים הם בין 500 ל-600 מטרים. חלקם אוחדו להגברת יכולת החדירה למיגון הרב-האקטיבי של הטנק.
כך או כך, צה"ל לא מתכוון להכניס לרצועת עזה, שתהפוך לשטח השמדה שלם עם תחילת התמרון, את נגמ"שי ה-M-113 (זלדות) נטולי המיגון מנ"ט, אך אלו יישארו למשימות הגנה בעוטף. בניגוד לסברה הראשונית, חמאס לא השתמש במתקפת הפתיחה בטילי הקורנט המתקדמים ביותר שברשותו: טילים אלו מדויקים, גדולים ויעילים לטווח של 6-5 ק"מ. בצבא מעריכים שלחמאס כמה עשרות קורנטים ששמורים לתחילת התמרון הקרקעי.
2. פצמ"ור הכוחות: באופן מפתיע, או שלא, אנחנו לא רואים מטחי פצצות מרגמה רבים לשטח העוטף שבו נמצאים עשרות אלפי לוחמים בשבוע האחרון. לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי כמות אדירה של פצמ"רים היעילים לטווח של 4-2 ק"מ וזמן ההתרעה מהם אפסי. מטח אחד על נירים הוביל השבוע לתוצאה קטלנית עם נפגעים באורח אנוש, אך אין לפסול את האפשרות שחמאס בכוונה לא מפצמ"ר את העוטף, ובדגש על ריכוזי כוחות ומוצבים.
2 צפייה בגלריה
נחשפו מסמכים ותעודות, מכשירי סלולר ואמצעי תקשורת של ארגון הטרור חמאס על ידי אגף המודיעין
נחשפו מסמכים ותעודות, מכשירי סלולר ואמצעי תקשורת של ארגון הטרור חמאס על ידי אגף המודיעין
נשק מחבלי חמאס שנתפס
(צילום: גיל יוחנן)
ככל שחולפים הימים ללא מטחי פצמ"רים, כך אלפי החיילים בשטח פחות דרוכים מול האיום העתיק שהרג בעשור האחרון יותר ישראלים מאשר כל הרקטות שנורו לטווח הקצר, הבינוני והארוך. ייתכן ושיגורי הפצמ"רים נשמרים לתחילת התמרון ויש לזכור נקודה נוספת: לחמאס יש פצמ"רים עתירי משקל, בורקאנים, עם 500-200 ק"ג חומר נפץ בכל בורקאן.
אלו יוצרים מכתש בקוטר עשרות מטרים כאשר הם פוגעים, כפי שראינו בשיגור בורקאן שפגע בחממה של מושב נתיב העשרה לפני כמה שנים. בצבא אמרו לנו בשנים האחרונות שנשק זה של חמאס לא הגיע להבשלה מבצעית מספקת, ולכן הוא מיעט לעשות בו שימוש בסבבים האחרונים. כדאי לקחת בחשבון גם את האיום הזה.
3. לחימה בלילה: כל הפלישות הקרקעיות של צה"ל לעזה מאז ההתנתקות ב-2005 היו בלילה, כי בחשיכה יש לצה"ל יתרון עם מצלמות לראיית לילה, אמצעי ראיית לילה מתקדמים ומכ"מים שמכסים היטב את השטח בכל שעה, טווח ומזג אוויר. יתרון זה נשחק בשנים האחרונות: חיזבאללה וחמאס קיימו יותר אימונים לכוחותיהם בלילה והצטיידו באלפי אמצעי ראיית לילה שניתן לרכוש ב-ebay או בעלי אקספרס. הם רחוקים מהרמה הטכנולוגית שיש בצה"ל, אך הם עדיין מספקים הארה יחסית בחשיכה מול הכוחות שיגיעו מולם.

בימים האחרונים ראיתי בשטחי ההיערכות והאימונים בדרום את המפקדים מדגישים לפקודיהם את חשיבות הלחימה בלילה, עם חיפויים הדדיים, התקדמות אגרסיבית באש בתנועה אל היעדים ושימוש רב בתצפיות קדמיות ואוויריות. כיום ביחידות סדירות רבות כמו סיירת הנח"ל ולגדודים בצנחנים יש אמצעי ראיית לילה לכל לוחם או לכל צמד לוחמים. חלק מהם אלו ה"עידו" החדשני, שמספק ראייה כמעט כמו ביום גם במקומות סגורים או בלילה מעונן נטול כוכבים וירח.
4. פגיעה בחטופים: שאלתי השבוע בכיר מאוד בצה"ל מה יקרה אם חמאס יקשור ילד ישראלי בן 5 על כיסא וישים אותו על גג בניין שמתחתיו מסתתר מוחמד דף שמנהל את האופרציה הצבאית של חמאס, ויש ערך אדיר בחיסולו? כיצד לוחמי שייטת 13 ינהגו אם אם יפלשו לחלל תת-קרקעי שבו נמצא יחיא סינוואר בצמוד לקשישה ניצולת שואה - וכל זה בתיעוד שחמאס יעביר לציבור הישראלי? תשובות חד משמעיות לא קיבלתי.
לא מופרך להעריך שחמאס ישתמש בילדים ונשים חיים מהעשרות הרבות שחטף כמגן אנושי לבכיריו, והדבר יקבל משמעות גדולה אם הציבור הישראלי יקבל תיעודים וסרטונים של זה. לכוחות בשטח זו תהיה דילמה מוסרית וערכית ראשונה במעלה שצה"ל, והדרג המדיני, עדיין לא החליטו סופית לגביה. לא מדובר הרי בחייל או שניים שנחטפו בחיים לעזה ומול ערך המטרה הגדול כמו חיסול בכיר בחמאס ניתן לשקול גם סיכון של השבויים. כאן מדובר באזרחים ישראלים, נשים, קשישים וטף, בדילמה נוראית שכמותה מעולם לא חווה אף לוחם ומפקד בצה"ל.