שש שנים לאחר שנשלח לכלא על ניסיון הגעה לסוריה והצטרפות לדאעש, רצח המורה לשעבר ארבעה בני אדם. המחבל מהפיגוע בבאר שבע, אחד הפיגועים הקשים ביותר בשנים האחרונות, הוא מוחמד אבו אלקיעאן (35), תושב חורה שבנגב. הוא דרס למוות רוכב אופניים ודקר חמישה נוספים. שלושה מהם נרצחו, שניים נוספים נפצעו בינוני. אבו אלקיעאן ניסה להמשיך במסע הדקירות, אך נורה למוות.
אבו אלקיעאן לימד חינוך גופני בחטיבת ביניים אלסאלם בחורה החל מספטמבר 2009, וסיים את עבודתו ב-31 באוגוסט 2015 בעקבות מעורבתו בפלילים. בתחילת שנת 2016 אבו אל קיעאן הודה במסגרת הסדר טיעון בקשירת קשר לביצוע פשע, ניסיון לפעילות בהתאחדות בלתי מותרת ועוד. הוא נשלח לארבע שנות מאסר. השופט יואל עדן קבע אז: "הבעת החרטה של הנאשם נראית כנה".

5 צפייה בגלריה
המחבל, מוחמד אבואלקיעאן
המחבל, מוחמד אבואלקיעאן
"אמר שהוא יודע שטעה ולא יחזור על כך". המחבל
5 צפייה בגלריה
תיעוד רגעי נטרול המחבל
תיעוד רגעי נטרול המחבל
נטרול המחבל בבאר שבע
5 צפייה בגלריה
מסלול המחבל בבאר שבע
מסלול המחבל בבאר שבע
(המפה באדיבות המרכז למיפוי ישראל)
אבו אלקיעאן היה מורה בבית ספר יסודי ביישוב שבו גר ושימש לעתים קרובות כנואם במסגד. הוא הקים חוליה שקיימה מפגשים במקומות מסתור, ובהם שימש "מורה רוחני" שהעביר תכנים הקשורים לארגון דאעש. הם תכננו לצאת את הארץ ולעבור לסוריה. בין 2013 ל-2015, בתדירות של פעם עד פעמיים בשבוע, השתתף אבו אלקיעאן באספות של תומכי דאעש שנערכו ליד המסגד ביישוב. בין המשתתפים היה ישראלי בשם "עותמאן" שלימים עבר לסוריה, הצטרף לדאעש ונהרג בקרבות.
בפגישה במרץ 2015 קשר אבו אלקיעאן קשר עם חבריו לחוליה לצאת לסוריה, והציע שיצאו דרך ירדן וערב הסעודית, אחרי שיתחזו לתיירים למטרות דתיות. בהמשך הם נרשמו ל"פעילות דתית", שילמו 200 דינר, הוציאו דרכונים, ותכננו לצאת תוך כדי חודש הרמדאן. הם התכוונו לשהות בערב הסעודית יום אחד, לחפש מסתור וליצור קשר עם אנשים שיסייעו להם לצאת לסוריה. לשם כך חיפש אלקיעאן באמצעות טוויטר אנשים שיוכלו לעזור להם. אישום נוסף ייחס לאבו אלקיעאן דרשות מסיתות הכוללות תמיכה בדאעש שנשא במסגד במהלך תפילות יום השישי.
5 צפייה בגלריה
 אירוע הדקירה בבאר שבע
 אירוע הדקירה בבאר שבע
הזירה בבאר שבע
(צילום: אילנה קוריאל )
עו"ד מסעד מסעד מפרקליטות מחוז דרום ביקש בשלב הטיעונים לעונש להחמיר עם הנאשמים ש"נוטשים את צלם האלוהים, ומבקשים למסור את נפשם לארגון טרור, ארגון שהשיל מעליו את גלימת האנושיות ועטה מעליו את גלימת הרצחניות והבריונות". הוא הוסיף כי יציאתם של ערבים ישראלים להילחם בסוריה וחזרתם ארצה, תגרום ל"ייבוא אידאולוגיות ג'יהאדיסטיות קיצוניות לישראל, יכולות וניסיון צבאי מצטבר".
השופט יואל עדן קיבל את ההסכם בין הצדדים וכתב: "לא מצאתי כי בעניינו של הנאשם יש לחרוג ממתחם העונש ההולם. הנאשם מורה במקצועו, מוערך ומכובד בקהילתו, ועד לביצוע העבירות ניכר כי ניהל אורח חיים נורמטיבי. הנאשם נטל אחריות מלאה על מעשיו, הודה בכתב האישום המתוקן, הביע חרטה על מעשיו, ואמר שהוא יודע שטעה ולא יחזור על כך. לאור האמור, ובפרט היעדר עבר פלילי, קבלת האחריות והחרטה אשר נחזית כנה, על הענישה להיות ברף הנמוך של מתחם העונש ההולם".
5 צפייה בגלריה
זירת האירוע בבאר שבע
זירת האירוע בבאר שבע
המחבל ניהל אורח חיים דתי אדוק בכלא, בדומה לאסירי דאעש אחרים. הזירה בבאר שבע
(צילום: אילנה קוריאל )
זמן קצר אחרי הפיגוע, פרסם הג'יהאד האיסלאמי הודעה שלפיה הוא "משבח את הפיגוע ההירואי". בהודעה נכתב: "מעשי ההתנגדות ירתיעו את ישראל. הפיגוע הוא תגובה לפשעי הטרור הציוני בנגב. ישראל לומדת שוב שהעם שלנו לא ייכנע ולא יוריד את דגל הג'יהאד וההתנגדות".
במשך רוב תקופת מאסרו שהה המחבל בבתי כלא במחוז דרום - נפחא, רמון, אשל ושקמה - כשלרוב הוצב באגפי חמאס. בסופו של דבר, עקב קושי להשתלב באגפים הרגילים, הוא הועבר ב-28 ביוני 2017 לאגף 3 במעצר הדרים. הוא שויך במערכות שב"ס לדאעש, והתנהלותו תאמה את אופיים של אסירי דאעש באותה תקופה - שחלקם ניהלו אורח חיים דתי אדוק בתוך הכלא, והתקשו ליישר קו עם המרות של הארגונים האחרים באגפים הביטחוניים.
במאי 2018 המחבל השתתף בסרבנות אכילה קבוצתית באגף הביטחוני בשקמה, ובהזדמנויות אחרות בהחזרת ארוחות מחאתית ואי יציאה לחצר. ביולי 2017 אף נתפס בציודו כרטיס סים קרוע.
משפחת אבו אלקיעאן, נציין, מונה יותר מ-8000 נפשות - והיא מהמשפחות הגדולות בין בקרב הבדואים בנגב. הן מתגוררות בשתי שכונות בצפון חורה ובשתי פזורות מצפון לחורה, אום חירן ועתיר. המשפחה והיישוב חורה התנערו מהמעשה וגינו את הפיגוע, וכך גם המפלגות הערביות בכנסת.
עדי הראייה בזירה סיפרו בכאב על המראות המזעזעים מהפיגוע. אקים חרומושין, שעובד בחנות סמוכה, סיפר כי "ראינו את המחבל עם סכין מונפת ופצוע מדמם ליד. רצתי לחנות ולקחתי תיק עזרה ראשונה. אני והמנהל שלי צעקנו לו שיוריד את הנשק. הוא אמר שהוא יהרוג את כולם". רון אייזקסון, שעובד במרכז ביג, סיפר כי כששמע צעקות הבין מיד שקרה משהו חריג. הוא רץ לכיוון, ואז ראה את המחבל דוקר את אחת הנשים. "צעקתי לו 'תעצור, תעצור', ראיתי אותו דוקר אותה כמה פעמים ואת שאר הבנות בורחות מהמקום". לדבריו, "המחבל הסתכל עליי, היה קצת בשוק, המשיך לדקור קצת וברח. הוא ניסה לברוח עם הרכב, נתקע בקיה פיקנטו, ברח ברגל ונהג האוטובוס ירה בו".