2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הפגיעה בדמוקרטיה בתל אביב
הפגנה נגד הפגיעה בדמוקרטיה בתל אביב
הפגנה בתל אביב, השבוע
(צילום: AFP)
הממשלה אישרה במשאל טלפוני אמש (רביעי), עשר דקות לפני פקיעת התקנות המגבילות הפגנות, את הארכת תוקפן בשבוע נוסף. על פי התקנות יימשך האיסור על הפגנות במרחק העולה על 1,000 מטרים ממקום המגורים וכן הגבלות על התקהלות לרבות בתפילה ובטקס דתי - וזאת עד ליום שלישי בשבוע הבא.
ההגבלות שנכנסו לתוקף במסגרת הסגר הכללי ועוררו מתח ותסיסה גדולה בקואליציה, בשל הטענה שנועדו לנטרל לחלוטין את ההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמורות היו לפקוע בחצות, בין רביעי לחמישי. הארכת התוקף בוצעה באמצעות הפעלת סעיף מיוחד בחוק המאפשר לקבל את ההחלטה ללא צורך בכינוס ועדת החוקה שתאשר אותן. שר המדע יזהר שי (כחול לבן) היה היחיד שהצביע נגד.

כבר שלשום בערב אישרה הממשלה במשאל טלפוני את הארכתן במסגרת התמשכות המצב המיוחד, אולם ועדת הכנסת שאמורה להעניק לתקנות אישור פורמלי, לא התכנסה אתמול. לכן, הפעילה הממשלה לפני חצות סעיף מיוחד בחוק שנועד למקרים דחופים ומיוחדים, ובמסגרתו ניתן להפעיל את התקנות מיידית - גם ללא אישור ועדת חוקה של הכנסת.
ההארכה שביצעה הממשלה תקפה כאמור עד ל-13 באוקטובר, יום שלישי. ייתכן שעוד לפני כן יוחלט אם להמשיך במתכונת הסגר הכללי או לאפשר הקלות, בין היתר על ידי חזרתם של עסקים קטנים לפעילות.
במקביל, המדינה הגישה אמש לבג"ץ את תגובתה לעתירות שהוגשו נגד הגבלת ההפגנות, וטענה כי יש לדחות את העתירות. "בנקודת הזמן הנוכחית, בה מתמודדת המדינה עם גל תחלואה שני גדול ממדים, הצורך בהטלת מגבלות על התקהלויות ומגעים חברתיים, לרבות הטלת מגבלות על אופן קיומן של הפגנות, הוא בבחינת כורח השעה, ובלתי נמנע", נכתב בתגובת המדינה.
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הפגיעה בדמוקרטיה בתל אביב
הפגנה נגד הפגיעה בדמוקרטיה בתל אביב
מפגינים נגד נתניהו בתל אביב. "ההגבלות - כורח השעה", טענה המדינה בבג"ץ
(צילום: AFP)
בתגובה נכתב עוד כי "המשיבים סבורים כי חרף הפגיעה בחופש ההפגנה ובחופש הביטוי - אשר המשיבים אינם מקלים בה ראש; הגם שאין חולק כי בעת הזו נפגעות בתקופה זו באופן אנוש זכויות רבות נוספות בשל המצב הבריאותי, ובכללן הזכות לקניין, חופש התנועה, חופש הפולחן ועוד - הרי שלאור גידור היקף הפגיעה, ההסדר בהוראת השעה הקבועה בחוק, אשר התקבל בצוק העיתים בו אנו מצויים, הוא הסדר מידתי ומאוזן".
עוד מתייחסת המדינה לסוגיית ההדבקה בהפגנות: "אמנם אין בידי משרד הבריאות נתונים ספציפיים על הדבקה בהפגנות, אולם לעמדת גורמי המקצוע במשרד הבריאות, לא ניתן לקבוע כי אין הדבקה בנגיף בהפגנות, על סמך היעדר דיווח של הפגנות כמקור הדבקה, מכמה סיבות: ראשית, איתור מגעים בחקירה אפידמיולוגית הינו כלי מוגבל ויכול להצביע על מקומות שהייתה בהם הדבקה אך לא לשלול מקומות שאין בהם הדבקה.
"שנית, בהפגנה, בשונה משהייה בהתקהלות מאורגנת, בדרך כלל הנדבק אינו מכיר את המשתתפים האחרים וכן את מי ששהו בסמיכות לו לאורך כל האירוע, בפרט ככל שמספר המשתתפים בהפגנה גדול יותר. כאשר מקור ההדבקה היה בהפגנה, הסיכוי שמשתתף בהפגנה יוכל להצביע על כך כמקור ההדבקה נמוך יותר לעומת שהייה במסגרות אחרות, בהן החולה יכול להצביע על המגע שגרם להדבקה.
"שלישית, בעת מצב של תחלואה נרחבת מאוד בכל המדינה כפי שקיים כיום, קיימים מקורות הדבקה רבים. לכן מי שנדבק בהפגנה לא בהכרח יקשר בין השתתפותו בהפגנה להדבקה בהשוואה למקומות חשיפה אחרים".