המשטרה ביצעה "משחקי מלחמה" בשבוע לפני ההילולה, סגן ראש העיר ירושלים התריע שעתיים לפני "הולכים למות" - אבל האסון לא נמנע. 45 מהחוגגים במירון נהרגו ויותר מ-100 נפצעו, באסון האזרחי הגדול ביותר בתולדות המדינה.
במהלך השבוע ביצעו במשטרה אין ספור "משחקי מלחמה" שדימו קריסות, לחץ, שריפה ומצבי קיצון נוספים, כולל אירוע של מספר הרוגים. מפקד המחוז ניצב שמעון לביא אמר כי "אני נושא באחריות הכוללת", אבל זמן קצר לאחר מכן אמרו בכירים במשטרה כי המדינה שאישרה את האירוע היא שאחראית.


סגן ראש העיר ירושלים יוסי דייטש עזב את המקום זמן קצר לפני כן, עקב הדוחק. הוא סיפר ל-ynet כי היה במקום אחר, ונמחץ עקב הצפיפות הרבה: "אנחנו עומדים בפתח, ואלפים מאחורינו. יש מחסומים ומעבר קטן וצר שאפשר להיכנס בו, והשוטר עומד ואומר 'תחזרו אחורנית. אם אתם לא חוזרים אחורה, אני מרסס אתכם בגז פלפל'. עניתי - 'אתה נורמלי? עומדים פה אנשים, ילדים, עוד רגע נמעכים, אנשים ימותו פה! תשחרר לחץ'. אבל לא היה עם מי לדבר".
לדבריו, "אז הגיע הרגע שבו הכול קרס, ואנשים ברחו עלינו ועלו עלינו. מה שקרה למטה היה יכול לקרות בעוד 5-6 מוקדים, 3-4 שעות קודם. זה שזה לא קרה, זה נס משם. אני לא אדם שבא בחוכמת הבדיעבד להגיד 'התרענו ואמרנו', אני לא מסוג האנשים האלה. אני יודע כמה כוחות הביטחון משקיעים. אני לא הולך כרגע להאשים, רק מספר את המקרה שקרה לי - שאני והבן שלי הקטן והגיס שלי שהגיע מניו יורק להילולה נמחצו".
"אנחנו", אמר דייטש. "יצאנו עם חבלות ומכות יבשות, שלוש שעות קודם, ואמרתי שמה לשוטרים, 'רבותיי, צווארי הבקבוק האלה יגרמו לכך שלא עלינו, יקרה פה אסון. תתנהלו נכון'. הייתה תחושה של ברדק".