"רק שלא ניפצע כאן שוב" – כך אמר אתמול (שני) יהודה כהן (78) לחברו יקי חץ (76), כששני הלוחמים הוותיקים ירדו ביחד לתעלה המזרחית של גבעת התחמושת, שם חוו רגעי גבורה ועצב במלחמת ששת הימים.
55 שנים אחרי המלחמה, השבוע החלו עבודות חפירה לגילויה של התעלה המזרחית, ממנה צפו החיילים הירדנים לעבר הר הצופים. בעשרות השנים האחרונות כוסתה התעלה בבוץ, אדמה ואבק ובעצם נעלמה. זאת בשונה מהתעלה המרכזית ומהתעלה המערבית בגבעה, שמהוות מוקדי משיכה לאלפי תיירים ומבקרים מדי שנה.
יהודה כהן, סא"ל במילואים, חתן פרס ביטחון ישראל וזוכה צל"ש שר הביטחון, גויס בצו 8 למילואים במלחמת ששת הימים. הוא היה אז סטודנט בטכניון. כהן לחם עם פלוגה א' של הצנחנים בתעלה המזרחית. מלבד נשק אישי, הוא נשא עימו במהלך המלחמה גם מצלמה שקיבל מחברתו. באמצעותה הוא תיעד את הלחימה בתעלה, ולאחרונה פרסם ספר - "ששה ימים ומצלמה" - עם התמונות מהקרבות.
3 צפייה בגלריה
חיפוש תעלה חדשה מהקרב בגבעת התחמושת
חיפוש תעלה חדשה מהקרב בגבעת התחמושת
יהודה כהן (משמאל) ויקי חץ, אתמול, בחלק של התעלה המזרחית שכבר נחשף. "יהיה מרגש לבוא לכאן עם הילדים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"היינו בטוחים שאנחנו בדרך למצרים", סיפר אתמול ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", "קיבלנו תדרוך לצניחה באל-עריש, ואז לקחו אותנו באוטובוסים לירושלים. חלק מהצנחנים בכו כשהודיעו על היעד החדש כי הם רצו להילחם במצרים".
את הלחימה בתעלה המזרחית הוא לא שוכח. "היא הייתה מאוד רדודה", הוא סיפר, "וחבר'ה של פלוגה ג' היו תקועים בתוכה. עד אז עוד לא הרחתי את הסכנה, אבל שם הבנתי שזה יעד מבוצר ובעייתי. כשעברנו את פלוגה ג' ראיתי פצועים והרוגים. שאלתי אם הם שלנו, ענו לי שכן, ובאותו רגע הבנתי שאני במלחמה. ואז הובלנו את הכוח בתעלה המזרחית".
יקי חץ, זוכה עיטור העוז, לחם בתעלה המרכזית עם פלוגה ג'. הוא סיפר ש"החלוקה הייתה כזאת: המחלקה של יוחנן מנור (מילר) הייתה צריכה לקחת את התעלה המרכזית, המחלקה של דני יצחקי את המזרחית והמחלקה של יורם אלישיב את המערבית. אבל זה היה לילה חשוך מאוד. לא היה ירח. ולכן הם טעו - מילר נכנס לתעלה המזרחית ונפצע. לאחר כמה שנים הוא מצא את מותו במלחמת יום הכיפורים". לדברי סא"ל כהן, "ביום שלישי בבוקר, לאחר לחימה קשה כל הלילה, נותרנו ללא מפקדים באמצע הגבעה. את שריקות הכדורים וצעקות הקרב החליפו התלחשויות של לוחמים בתעלות בניסיון להבין מה שלום כולם ולאן פנינו מועדות. הפוגה קלה, אך עדיין מלחמה".
הוא הוסיף: "אחר הצהריים יצאנו מהתעלות. המראות היו קשים. לראות את חבריך שוכבים נטולי רוח חיים על משאית צבאית זה דבר לא פשוט. נותרנו ללא מילים, וללא רבים מחברינו היקרים. איבדנו במלחמת ששת הימים 36 לוחמים מהגדוד שלנו, רובם בגבעת התחמושת".
התעלה הזו היא מקום סמלי עבורם. "כשלקחתי את המשפחה שלי לכאן, אמרתי להם שפה הייתה התעלה המזרחית ושהיא נסתמה במהלך השנים", אמר כהן, "תמיד היה דיבור שצריך למצוא ולשחזר את התעלה. כרגע היא עוד לא משוחזרת, אבל אני מניח שכשאבוא לכאן עם הילדים שלי אני אתרגש מאוד".
3 צפייה בגלריה
צילום אווירי של גבעת התחמושת
צילום אווירי של גבעת התחמושת
צילום אווירי של גבעת התחמושת
3 צפייה בגלריה
חיפוש תעלה חדשה מהקרב בגבעת התחמושת
חיפוש תעלה חדשה מהקרב בגבעת התחמושת
בניית השביל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
את העבודות מבצעים שלושה פועלים ערבים מהעיר יטא שליד חברון. כששאלנו אותם אם הם יודעים מה יש פה, טארק, אחד הפועלים, ענה: "אנחנו בונים פה שביל כדי שיבואו אנשים וילכו פה". הוא הצביע לכיוון צפון והוסיף: "השביל יהיה עד לשם, ונעשה גם מדרגות".
כתרי מעוז, מנכ"ל גבעת התחמושת - המרכז למורשת מלחמת ששת הימים, סיפר כי לוחמים רבים הפצירו בהנהלת האתר לחפש את התעלה המזרחית. "מדובר בתעלה שטובי בנינו נלחמו בה כדי לפתוח את הדרך להר הצופים לחטיבות אחרות", הוא הסביר, "נעזרנו בתצלומי אוויר ישנים מאוד כדי למצוא את התעלה השלישית, המזרחית. ידענו שיש שם גם בונקר, שמעט מאוד אנשים מכירים אותו. אחרי תכנון מדוקדק, השבוע התחלנו את החפירות במקום שאנחנו חושבים שהתעלה נמצאת. אנחנו מצפים למצוא במהלך העבודות 'אוצרות', שעשויים לשפוך אור על הקרב הגדול שהיה כאן".