אין הסעה בשבת: חיילי מילואים מתרעמים לאחר שנודע להם כי בהנחיית הרבנות הצבאית יופסקו ההסעות מבסיסם באזור ירושלים למרכז תל אביב בסופי שבוע. "עצרנו את החיים שלנו, באנו למילואים באהבה, מה יהיה הדבר הבא? לא נילחם בשבת?", תהה אחד מחיילי המילואים.
מהמידע שהגיע למייל האדום של ynet עולה כי בעקבות הפסקת תנועת הרכבות בשבת, הוחלט בשבוע שעבר להפעיל פיילוט של הסעות לבסיס בסופי שבוע. חיילי המילואים מתארים כי תחילת הפיילוט בסוף השבוע שעבר הייתה מוצלחת. אלא שאתמול (חמישי) קיבלו המילואימניקים הודעה שהפיילוט מבוטל - ומפקדם הסביר כי איסור של הרבנות הצבאית הוביל לעצירת הפיילוט.
חיילי המילואים סיפרו כי מתחילת המלחמה הם הסתמכו על טרמפים ועל התחבורה הציבורית שפעלה בסופי שבוע. בשבועות האחרונים הוחלט להפסיק את פעולת הרכבת בסופי שבוע, לאחר שבצבא הודיעו למשרד התחבורה כי אין צורך בכך משום שהוא מפעיל הסעות ייעודיות לחיילים לבסיסים בסופי השבוע, וגם לנוכח העובדה שמשרד הביטחון לא יהיה מוכן לממן את הפעלת השירות. להבנת ynet, רוב המשרתים בבסיס ישנים בעת שירותם במתחם קרוב יחסית אליו, וממנו אכן מתקיימות הסעות גם בסופי השבוע.
"מבחינתי זה עוד סממן להדתה מתגברת בצה"ל", אמר חייל מילואים שנדרש להסעה בסופי שבוע. "זה קורה לאחר שביטלו את הפעלת הרכבת בשבת בתירוץ של חוסר ביקוש - מה שלא ממש נכון כשאני מסתכל עליי ומסביבי, ואני בטוח שזו לא העדות היחידה להצבת הדת כעליונה על צורכי החיילים בצה"ל".
רוב משרתי המילואים בבסיס באזור ירושלים הגיעו אליו כבר בשבוע הראשון של הלחימה. הם חשבו לתומם שפיילוט ההסעה ימשיך לעבוד גם בסוף השבוע הקרוב. "בהתחלה עוד אמרו לנו שתהיה הסעה, אבל פתאום המצב התהפך", אמר חייל מילואים אחר בבסיס. "אמרו לנו שהרבנות לא מאשרת את זה. אני גר בתל אביב, איך אגיע לבסיס? רק בטרמפים?".
חייל מילואים נוסף שמתגורר בהרצליה אמר: "זו עוולה מאין כמוה שעושים לנו. כשאנחנו מגיעים ברכבים פרטיים אין לנו חניה מסודרת, ולכן חלקנו חונים על אוטוסטרדה. ההסעה הזאת גם בטיחותית יותר, ככה חיילים לא יירדמו על ההגה והם לא יצטרכו לדאוג לחניה לרכבים שלהם".
בניגוד לביטול ההסעות לתל אביב והמרכז בסופי השבוע, ההסעות מהבסיס למקום המגורים של חיילי המילואים (במרחק שדורש הסעה - ר"ר) יימשכו במהלך כל ימות השבוע, כולל בשישי ובשבת. בבסיס יש חיילים שאמרו הבוקר ל-ynet, אחרי פרסום הכתבה, כי הם לא מבינים את התרעומת של חלק מהחיילים משום שהם יכולים לישון בבסיס בסוף השבוע במגורים שהוקצעו להם ואליהם יש הסעה.
אחד ממשרתי המילואים בבסיס טען כי תלונות החיילים מוגזמות וכי "היו הסעות מת"א לבסיס שפעלו בחודש הראשון למלחמה בכל ימות השבוע כולל שבת, ההסעות בוטלו כי לא היו מספיק נרשמים. קרי, מספר חד-ספרתי של נרשמים בממוצע לכל הסעה".
"גם לפיילוט הזה", כלשונו, "לא היתה היענות מספקת לנסיעות ביום חמישי הזה וכן להרשמה לשישי ושבת. בנסיעות ביום חמישי היו בממוצע 7 אנשים בכל נסיעה. כך שמבחינת נהלי צה"ל אי אפשר להוציא את הנסיעה עקב מספר מועט מאוד של נרשמים - מספק חד-ספרתי. כך שהפיילוט לא היה לא הצליח להתרומם לחיילים יש חנייה מוסדרת ללא תשלום בחניון ומשם שאטלים ברוב שעות היום. אין קשר בין הפיילוט לביטול התחבורה הציבורית בשבת".
עוד הוא הוסיף כי "גם בתקופה בה היה תחבורה ציבורית בשבת היו גם הסעות מת"א, אך ללא היענות מספקת. הפיילוט החל אתמול עקב בקשה של חלק מהמשרתים בבסיס. היציאות בבסיס די מרווחות והמשרתים והמשרתות נמצאים לרוב בהתרעננות בביתם על בסיס שבועי". לטענתו, הוא שוחח עם אנשי הרבנות: "בבירור איתם במקרה הזה הרבנות מאשרת כל מקרה לגופו וגם במקרה הנוכחי בשעת מלחמה הרבנות מאשרת את השאטל בהתאם לכללים שיקבעו".
בדובר צה"ל סירבו להגיב תחילה לכתבה, אך זו לבסוף התקבלה: "משרתי המילואים בבסיס המדובר לנים בבית הארחה אליו ישנה הסעה קבועה בכל ימות השבוע. בנוסף החל מהיום הופעלה הסעה למרכז הארץ לרווחת המשרתים. הסעות אלו לא אושרו לפעול בשבת על פי פקודות הצבא לאור פיתרון הלינה הקיים בבית הארחה בקרבת הבסיס. צה"ל משקיע מירב מאמציו ומשאבים ליצירת תנאים מקסימליים לרווחת המשרתים בלחימה".
פורסם לראשונה: 23:50, 21.12.23